۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۷۸۸۰۱
گلواژه احکام

برگی دیگر از احکام سفر

برگی دیگر از احکام سفر
با توجه به اهمیت احکام سفر و سؤالات پر تعداد روزه داران در این خصوص در قالب چند خبر به بیان استفتائاتی در خصوص احکام سفر می پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با توجه اهمیت احکام سفر و سؤالات پر تعداد روزه داران در این خصوص در قالب چند خبر به بیان استفتائاتی در خصوص احکام سفر می پردازیم.

سؤال)خواهشمند است در مورد سفر برای شغل که فرموده‌اید «در سفر سوم نماز تمام است» بفرمایید: شخصی که مکرّر برای شغلش مسافرت می‌کند اگر ده روز در وطن و یا جای دیگر اقامت کند آیا در این مورد هم در سفر سوم نمازش تمام است و یا اینکه پس از اقامت ده روز فقط در سفر اول نمازش قصر می‌باشد؟

جواب) در صورت اقامت ده روز در يک محل در بين سفرهای شغلی فقط در سفر اول بعد از اقامت ده روز نمازش قصر است.

 

سؤال) آیا در سفر شغلی كه نماز تمام است لازم است در هر ده روز حداقل یك بار به محل كارش سفر كند یا همین كه در یك مكان ده روز نماند كافی است؟

جواب) ملاك اين است كه بين دو سفر شغلی ده روز در جايی اقامت نكند هر چند فاصله بين دو سفر شغلی بيش از ده روز باشد.

 

سؤال) قصد سفر شغلی چهار ماهه به خارج از شهر دارم، به‌طوری که در بین آن از جایی به جای دیگر ـ که بیش از مسافت شرعی فاصله دارند ـ منتقل می‌شوم؛ در صورتی که کمتر از ده روز در یک مكان توقف داشته باشم، وظیفه من نسبت به نماز چیست؟

ج) اگر عرفاً صدق کند كه اين سفر شغل يا برای شغل است (يعنی در خلال ده روز اين سفرها متعدّد انجام گرفته و سفر دوم از مقصد سفر اول برای مقصد ديگر و از آن‌جا نيز به جاهای ديگر باشد و هکذا)، در اين صورت در سفر اول و دوم نماز شکسته، و از سفر سوم به بعد نماز کامل است. ولی اگر تمام اين سفرها تا زمانی که به وطن يا محل سکونت برمی‌گرديد، يک سفر به‌حساب آيد، در تمام طول سفر بايد نماز را شکسته بخوانيد.

/1399/

ارسال نظرات