۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۷۸۸۳۲
کوشکی:

تاج‌زاده به‌جای نامه‌‌نگاری، سرنوشت صدام را بخواند

تاج‌زاده به‌جای نامه‌‌نگاری، سرنوشت صدام را بخواند
کارشناس مسائل سیاسی گفت: ممکن است افرادی بخواهند در قانون انتخابات تغییر و یا اصلاحاتی بدهند، این ساز و کار مشخص خود را دارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی، پیرو اظهارات مصطفی تاج‌زاده که جهش تولید را منوط به حذف استقلال سیاسی بواسطه ارتباط با رژیم آمریکا دانسته است، اظهار داشت: تحریم‌ها را ما وضع نکردیم که بخواهیم آن‌ها را لغو کنیم تحریم‌ها را دشمنان ما وضع کرده‌اند و رفع آن هم در اختیار آنهاست به همین خاطر اگر افراد نامه‌نگاری برای رفع تحریم‌ها می‌کنند باید مخاطب نامه‌نگاری‌شان، کسانی باشند که تحریم‌ها را وضع کرده‌اند.

وی افزود: کسی در داخل کشور تحریم‌ها را ایجاد نکرده است که مثلا افراد بخواهند با نامه‌نگاری به یک شخصیت ، آن‌ها را لغو کنند. دوستان هم‌جناح آقای تاج‌زاده با شعار رفع تحریم وارد شدند و با آزادی عمل مذاکره کردند و نتیجه‌اش فروپاشی اقتصاد کشور و به بن‌بست رسیدن معیشت مردم بود.

کوشکی گفت: فراموش نکنید کسانی که در دنیا مانند آمریکا یا اروپایی‌ها تحریم‌ها را وضع می‌کنند، تحریم‌ها را برای رفع کردن، وضع نمی‌کنند بلکه از آن‌ها به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کنند و این ابزار اعمال قدرت و فشار را در دست خودشان نگه می‌دارند.

وی افزود: ممکن است برخی اطلاعات دقیق از مسائل بین‌المللی نداشته باشند و خیال کنند تحریم‌ها یک اتفاقی است که امروز وضع می‌شود و مثلا سال دیگر می‌تواند لغو شود؛ اصلا اینطور نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در سال ۱۹۹۱ میلادی آمریکایی‌ها مجموعه تحریم‌هایی را علیه صدام وضع کردند و بعد از اشغال کویت توسط صدام این اقدام صورت گرفت. رژیم صدام سال ۲۰۰۳ میلادی سرنگون شد، اما تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها سال ۱۹۹۱ میلادی علیه کشور عراق وضع کرده بودند، این تحریم‌ها را بعد از سقوط صدام لغو نکردند.

کوشکی گفت: با اینکه بهانه تحریم‌ها حکومت صدام بود، اما بعد از سرنگونی حکومت صدام این تحریم‌ها لغو نشد و ۸ سال بعد از سرنگونی صدام به تدریج و به صورت گام به گام لغو تحریم‌های عراق از سوی آمریکا آغاز شد.

وی یادآور شد: اگر کسی همین موضوع را مورد مطالعه دقیق قرار دهد متوجه می‌شود صدام تقریباً همه خواسته‌های آمریکایی‌ها را برآورده کرد و بهانه آمریکایی‌ها برای آن تحریم‌ها این بود که رژیم صدام به سمت داشتن سلاح‌های کشتار جمعی رفته است؛ صدام همه خواسته‌های طرف آمریکایی را پذیرفت و اجرا کرد و به خیال خودش دنبال این بود که بهانه‌های آمریکا را برای تحریم، از دستشان بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: صدام تن به سنگین‌ترین نظام بازرسی تسلیحاتی داد که این نظام بازرسی تسلیحاتی در دنیا بی‌نظیر بود و شدیدترین بازرسی‌ها را شامل شد، اما باز هم آمریکایی‌ها هیچ یک از تحریم‌های خود علیه رژیم صدام را لغو نکردند.

وی گفت: آمریکایی‌ها برای وضع نظام تحریم‌ها چیزی حدود ۵ سال وقت صرف کردند؛ آن‌ها این مقدار وقت را صرف نکردند تا تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی را با یک مذاکره لغو کنند.

کوشکی گفت: تحریم‌ها مهم‌ترین ابزار فشار و اعمال قدرت آمریکا علیه جمهوری اسلامی است و مهم‌ترین اهرم بازدارنده‌ای است که در دست آمریکایی‌هاست که آمریکایی‌ها از این طریق علیه ایران اعمال قدرت می‌کنند و به هیچ عنوان منطقی نیست در ساختار حاکمه آمریکا که این اهرم قدرت را از دست بدهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به هیچ عنوان معقول نیست که این اهرمی را که با بیش از ۵ سال وقت، حلقه محاصره و تحریم ایران را تکمیل کرده‌اند، این را بخواهند با یک مذاکره و یا گفت‌وگو کنار بگذارند، تجربه‌های تحریمی آمریکا در جهان وقتی مطالعه شوند، متوجه می‌شویم که تحریم وقتی حذف خواهد شد که آن کشور مورد تحریم به تمام خواسته‌های آمریکایی‌ها تن داده و مدت قابل توجهی هم در آن شرایط طی کرده باشد تا مطمئن شوند آن کشور، هیچ مؤلفه قدرت ندارد.

کوشکی با اشاره به رفتار آمریکا در قبال ژاپن در دوره بعد از جنگ جهانی دوم گفت: بعد از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، آمریکا یک سیستم تحریمی بر این کشور پیاده کرد مبنی اینکه این کشور حق داشتن ارتش را ندارد و بایستی در قالب یک آژانس دفاعی و یک گارد ملی عملاً نیروی مسلح داشته باشد.

وی افزود: این محدودیتی که آمریکایی‌ها برای ژاپنی‌ها از سال ۱۹۴۵ میلادی وضع کردند حدود ۴ دهه دوام آورد و در طول آن ۴ دهه ژاپن کاملاً به عنوان متحد آمریکا رفتار می‌کرد و از آن‌ها تبعیت می‌کرد بعد از ۴ دهه آمریکایی‌ها به تدریج محدودیت‌های نظامی ژاپن را حذف کردند و به این کشور اجازه دادند که در حد خود یک نیروی مسلح داشته باشد.

تاج‌زاده به‌جای نامه‌‌نگاری، سرنوشت صدام را بخواند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: این مثالی بود برای اینکه متوجه شویم وقتی یک ابرقدرتی مثل آمریکا تحریم‌هایی را برای علیه یک کشوری وضع می‌کند، آن تحریم‌ها را به سادگی نخواهد شکست برای اینکه ابزار قدرت خودش است مگر اینکه کشوری که تحریم شده، او تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

کوشکی بیان داشت: برای رفع تحریم‌ها، آمریکایی‌ها مطالباتشان را مطرح کرده‌اند آن‌ها و اروپایی‌ها به دنبال حذف سامانه‌های موشکی و دفاعی ایران هستند همچنین دنبال حذف توان هسته‌ای ایران هستند و نیز حذف نفوذ منطقه ایران را در نظر دارند و از همه این‌ها مهم‌تر به دنبال اجرای استاندارد‌های حقوقی و قضایی خودشان در کشور ما به عنوان مباحث حقوق بشر هستند.

وی افزود: اگر این مورد چهارم که به شدت مورد تأکید آمریکایی‌ها و اروپاییان است از سوی ایران پذیرفته شود آنگاه ایران باید تبدیل به یک نظام سکولار شود و کل شاخصه‌های دینی خود را کنار بگذارد و تبدیل به یک ساختاری به طور مثال شبیه ترکیه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:‌ در آن حالت بعد از آنکه سامانه‌های قدرت ایران مانند توان هسته‌ای، موشکی، نفوذ منطقه‌ای و از همه این‌ها مهم‌تر حذف کلیه قوانین و قواعد مبتنی بر شریعت اسلامی در کشور حذف شد، آنگاه طرف آمریکایی ممکن است در بازه زمانی طولانی مدت اقدام به لغو تحریم‌ها کند.

کوشکی گفت: طبیعتاً این هم نکته‌ای نیست که قابلیت اجرا داشته باشد و هیچ کشوری نیست که تن به پذیرش چنین خواسته‌هایی بدهد که ما دومین کشور بعد از آن‌ها باشیم، اما راه ساده‌تری وجود دارد که از حصار تحریم‌ها عبور کنیم آن هم شکستن حصار تحریم‌هاست.

وی گفت: بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب، افرادی مانند آقای نعمت‌زاده با سابقه طولانی در عرصه صنعت و آقای ترکان با سابقه طولانی در حوزه‌های مدیریت در دولت‌های اصلاح‌طلب و امثال این‌ها به صراحت مطرح کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد و فقط به سوءمدیریت برمی‌گردد و این هم نکته‌ای بود که متأسفانه در طول حکمرانی مورد نظر آقای تاجزاده در کشور دیده شد یعنی با تشویق آقای تاجزاده و امثال ایشان و دوستانش، مردم به دولتی رای دادند که این دولت با شعار حذف تحریم‌ها، وارد عرصه قدرت شد، اما پس از دو دوره شرایطی را برای کشور ایجاد کرد که از نظر شرایط بن‌بست معیشتی و اقتصادی در ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب بی‌نظیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به همین خاطر خود این دولت که با شعار حذف تحریم‌ها و لغو آن‌ها به قدرت رسید بهترین مصداق شکست‌خوردگی این دیدگاه است و ناگزیریم به سمتی برویم که منطق علم و تجربه بشری به ما دیکته می‌کند و آن هم شکستن تحریم‌ها از درون است و نیز عبور از آنهاست.

کوشکی در بخش دیگری گفت: مفهوم انتخابات آزاد یک مفهوم غیر حقوقی و ژورنالیستی است. باتوجه به اینکه انتخابات آزاد یک مفهوم ژورنالیستی است به همین خاطر هرکسی یک تعبیری درباره آن ارائه می‌کند لذا فقط برای صحنه مطبوعات و رسانه‌ها و فضای مجازی به درد می‌خورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حالی که کشور را باید بر اساس قانون اداره کرد نه بر اساس سلایق و برداشت‌های مختلف افراد؛ انتخابات در کشور ما قوانین مشخصی دارد و تاکنون بر اساس آن قوانین، انتخابات‌های متعددی در عرصه‌های مختلف ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، شورا‌های شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی را برگزار کرده‌ایم.

کوشکی ادامه داد: محصول این انتخابات این بوده است که چهره‌ها و جریان‌های مختلفی به قدرت رسیده‌اند؛ در این انتخابات‌هایی که بر اساس قانون اساسی و بر اساس قوانین مصوب مجلس در طول سال‌های گذشته انجام شده است و هم خاتمی و روحانی و هاشمی رفسنجانی به قدرت رسیده‌اند و هم مجلس ششم و یازدهم را داشته‌ایم و  چهره‌ها و اشخاص دیگر روی کار آمده‌اند.

وی تصریح کرد: مهم این است که این انتخابات‌ها بر اساس قانون اساسی کشور و بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، اما مفهوم انتخابات آزاد اگر منظور اجرای قانون است که انتخابات همیشه آزاد بوده است اما اگر بحث انتخابات آزاد این است که احیاناً بر اساس میل و سلیقه یک جناح خاص برگزار شود و یا اینکه پای بیگانگان برای نظارت بر انتخابات در کشور باز شود و استقلال کشور زیر سوال برود و اهانت به استقلال کشور شود؛ چنین مطالبه‌ای به هیچ عنوان نه پذیرفته است و نه امکان پذیرش آن وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: چنین چیزی را نه مردم ما می‌پذیرند و نه قانون اساسی اجازه آن را می‌دهد به همین خاطر مفهوم انتخابات آزاد یک امر گنگی است که مصداق آن مشخص نیست و در واقع بیشتر در این مجادلات ژورنالیستی به کار می‌رود و اعتباری برای اجرا ندارد.

کوشکی یادآور شد: ممکن است افرادی بخواهند در قانون انتخابات تغییر و یا اصلاحاتی بدهند خب این ساز و کار مشخص خود را دارد و بایستی تغییر در قانون انتخابات و روابط انتخاباتی باید راهکار و ساز و کار قانونی‌اش طی شود و این نکته‌ای نیست که مثلا در اختیار شخصیت مشخصی باشد، راهکار این امر در اختیار مجلس است.

منبع: فارس
ارسال نظرات