۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۷۸۹۲۰
عدم رعایت حقوق مخاطب در پیامرسان ایتا؛

کوچ دائمی و پرداخت هزینه های گزاف به منظور حمایت از پیامرسان های داخلی

کوچ دائمی و پرداخت هزینه های گزاف به منظور حمایت از پیامرسان های داخلی
پیام رسان ایتا مشکلات عمده ای دارد که احتمالا باید منتظر کوچ چهارم مردم به «روبیکا» باشیم، از جمله این مشکلات می توان به محدودیت آپلود 50 مگابایتی در ایتا اشاره کرد

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،در سال 1396 با فیلترینگ پیامرسان تلگرام، کوچ مردمی که علاقه مند به حمایت از پیامرسان های داخلی بودند به این پیامرسان های ایرانی اتفاق افتاد. کوچی که در ابتدا به پیامرسان سروش رسید و حدود ده ملیون نفر عضو این پیامرسان شدند.
در وهله اول متاسفانه با وجود حمایت های مردمی، این پیامرسان با مشکلات عدیده ای همراه بود. کندی نرم افزار، سرعت انتقال پیام بسیار پایین و هنگی های غیرقابل تحمل.
البته این نقدها با شایعه نشر اطلاعات به سازمان های حاکمیتی و…. تحت الشعاع قرار گرفت و عملا انتقادات اصلی به حاشیه رفت. بعد از «سروش» نوبت به پیامرسان «بله» رسید. کوچ دوم به بله آغاز شد. بله ای که توسط بانک ملی ایران تاسیس شده بود.
در نسخه وب آن کندی همراه با قطع و وصل شدن پلتفرم از مشکلات اصلی آن است. همزمان توسعه فنی محدود و پیشرفت نکردن قابل لمس این پیامرسان در بین بازار پررقابت پلتفرم های مختلف هم کاملا دیده می شود.
بعد از «بله» کوچ سوم به «ایتا» آغاز شد. به مرور زمان ایتا در بین قشر حمایت کننده محبوبیت پیدا کرد. رابط کاربری ایتا بسیار شبیه به تلگرام بود و این موضوع به محبوبیت ایتا کمک می کرد. سرعت انتقال داده در ایتا بهتر از سروش نسخه اولیه بود. جستجوی مطالب، امکانات گروه و کانال گردانی بهتر و… ایتا را به پراستفاده ترین پیام رسان ایرانی تبدیل کرد.

اما ایتا مشکلات عمده ای هم دارد که احتمالا باید منتظر کوچ چهارم مردم به «روبیکا» باشیم. از جمله این مشکلات می توان به محدودیت آپلود 50 مگابایتی در ایتا، عدم تگ کردن کاربران در گروه ها، ظرفیت کم عضویت در گروه ها و مشکل مهم و اساسی ایتا یعنی پاک شدن اطلاعات آپلود شده و عدم دسترسی به آن ها در فاصله زمانی چندماهه اشاره کرد که مشکل اساسی اخیر به دلیل کمبود فضای سرور اتفاق می افتد.

فکر کردن در مورد این مسأله هم خنده دار است که بعد از چند ماه تمامی کلیپ ها و تصاویری که شما در گروه ها، کانال ها و صفحات شخصی دیگران بارگذاری یا آرشیو کرده اید عملا پاک شده و غیرقابل استفاده می شود. اگر در ایران قوانین مالکیت معنوی محتوای شخصی تعریف یا جدی گرفته می شد شاید این پیامرسان به مرحله اجرایی هم نمی رسید و مخاطبین متضرر از دست آن شکایت حقوقی می کردند.

همانطور که بارها گفته شده به منظور استفاده مردم از پیامرسان های داخلی ابتدا باید باگ ها و مشکلات نرم افزاری آن ها حل شده و وضعیت حقوق معنوی کاربران به طور شفاف بیان شود. در غیر این صورت با نصف و یا رایگان کردن هزینه اینترنت این پیامرسان ها هم شاهد اقبال مردمی از آنها نخواهیم بود.

ارسال نظرات