۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۷۸۹۶۸
شاخصه های دولت اسلامی در بیان قرآن کریم؛

عهد شکنی در مقابل عهدشکنی

عهد شکنی در مقابل عهدشکنی
مدیر حوزه علمیه مشکات گفت: دولت اسلامی باید در برابر دشمن صلابت داشته و در برابر عهد شکنی، عهد شکنی کند نه اینکه به دنبال مذاکره مجدد باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در دهمین جلسه بیان تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) گفت: ضرورت زمینه سازی برای حضور پرشور در انتخابات یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند در آیه 53 سوره مبارکه انفال به یک سنت بزرگ الهی اشاره می کند و آن این است که اگر مردم در مسیر استفاده از نعمت های الهی پابه رکاب حق و ولی خدا باشند این نعمت ها باقی می ماند و اگر عقب بنشینند این نعمت ها از دست خواهد رفت.

مؤمنین باید پای کارباشند

استاد حوزه علمیه با اشاره به انتخابات پیش رو، بیان داشت: اگر حضور مردم در این انتخابات کمرنگ شود برخی نعمت ها مانند امنیت، استقلال و دیگر نعمت ها که به واسطه این انقلاب به ما رسیده از ما سلب می شود. ما در تاریخ برخی مناطق اسلامی نظیر فلسطین را می بینیم که این منطقه در اوج شکوفایی و عظمت بود و دشمن با حملات متعدد نتوانست آن را تصرف کند، اما همین منطقه در دوره ای دیگر در زمان کوتاه 6 روزه به تصرف دشمن درآمد، بنابراین اگر مؤمنین پای کار نباشند خداوند نعمت استقلال را از آنان می گیرد.

وی روایتی از رسول اکرم(ص) را یادآور شد و ابراز داشت: امروز رسانه های اشرار که وابسته به استکبار جهانی هستند مدام از عدم شرکت در انتخابات سخن می گویند و به یقین گوش دادن به سخنان این رسانه ها موجبات تسلط اشرار را فراهم می کند، بنابراین یکی از وظایف دولت اسلامی ایجاد زمینه مناسب برای حضور پرشور مردم در انتخابات است.

قاطعیت داشتن در برابر دشمن

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: قاطعیت در برابر دشمنان پیمان شکن یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی است و خداوند در آیات 56، 57و 58 سوره مبارکه انفال به این موضوع اشاره می کند و می فرماید «آن کسانی که پیمان می شکنند باید مجازات شوند و اگر در جنگ با آنان روبرو شدید کاری کنید که آیندگان آنان از رویارویی با مسلمانان پشیمان شوند و اگر احساس کردید که ممکن است دشمن نقض عهد کند شما پیش دستی کنید و عهد را بشکنید و خداوند خائنین را دوست ندارد».

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: دولت اسلامی با کشورهای دنیا ارتباط برقرار می کند و پیمان هایی با آنها می بندد و به این پیمان ها پایبند است اما این پایبندی تا جایی است که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند و در صورت نقض عهد از طرف مقابل دستور اسلامی خروج از این پیمان ها و ایستادگی در برابر این نقض عهد است.

عهد شکنی در مقابل عهدشکنی

استاد حوزه علمیه افزود: نکته جالب در این آیات این است که خداوند نقض عهد از جانب مسلمین را منوط به احساس نقض عهد از جانب طرف مقابل می کند، نه به خود نقض عهد و می گوید اگر احساس کردی آن ها می خواهند نقض عهد کنند تو پیش دستی کن.

وی با اشاره به سخن امیرالمرمنین(ع) مبنی بر بستن تمام راه های نفوذ دشمن پس از صلح با او، خاطر نشان کرد: شنیده می شود که در جریان مذاکرات اخیر، آمریکا حاضر نیست تحریم های یوترن، ایسا و کاتسا را بردارد و از سویی با راستی آزمایی مدت دار نیز مخالفت می کند، بنابراین دولت اسلامی باید در برابر دشمن صلابت داشته و در برابر عهد شکنی، عهد شکنی کند نه اینکه باز تلاش کند با این دشمن عهد شکن، مذاکره کند.

رفع تحریم و راستی آزمایی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: دستور قرآنی در این موارد قاطعیت است، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ابتدا رفع تحریم ها، راستی آزمایی و در آخر بازگشت به تعهدات برجامی مراحلی است که باید در دستور کار دولت اسلامی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 34 سوره مبارکه توبه میزان قاطعیت در برابر ثروت اندوزان را یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه خبر می دهد که برخی از چهره های شاخص یهود و نصاری اموال مردم را به باطل می خورند و در ادامه، ثروتمندان زر اندوز را که در راه خدا انفاق نمی کنند به عذاب الیم بشارت می دهند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: بر همین اساس می توان گفت از شاخصه های دولت اسلامی میزان مقابله با ثروت های بادآورده و مال اندوزان است و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود بارها بر این مبارزه تأکید کرده اند./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
بسیار مباحث دلنشین و خوبی دارن، خدا به ایشون طول عمر بده
0
0