۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۷۹۰۱۱
در برنامه ضیافت مطرح شد؛

مرجعی که مردم نجف را از محاصره انگلیس نجات داد

مرجعی که مردم نجف را از محاصره انگلیس نجات داد
آیت الله سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی همواره در جبهه مبارزه با کفر و استعمار حضور داشت و در این مسیر از هیچ تلاشی برای نجات مردم نجف از معاصره انگلیسی ها فروگذار نکرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا طباطبایی یزدی از نوادگان مجاهد فقیه«آیت الله سیدمحمد کاظم طباطبایی یزدی» در برنامه ضیافت در خصوص سیره علمی و مبارزاتی ایشان سخن گفت.

وی در بخش اول سخنان خود در خصوص وجهه علمی آیت الله یزدی و فعالیت ایشان در جبهه مبارزه با جهل اظهار داشت: آیت الله یزدی برخلاف بسیاری دیگر از علمای بزرگ، یک خانواده روحانی نداشت؛ بلکه پدرش کشاورزی با تقوا بود و بسیار دوست داشت فرزندش عالم شود. نقل است که آقا سیدکاظم پدر را در دوسالگی بر اثر حادثه‌ای از دست می‌دهد اما پدر را به آرزویش می‌رساند.

طباطبایی یزدی افزود: آقا سیدکاظم، تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود شروع کرد. او برای رفتن به مدرسه دو منار که در یزد قرار داشت، مجبور بود هر روز دو فرسخ راه را با پای پیاده طی کند و در این مسیر مرارت‌های زیادی کشید. ایشان بعد از یزد، به مشهد رفت و درس ریاضیات و فلک را فرا گرفت و سپس به اصفهان سفر کرد.

وی با بیان اینکه نقطه عطف زندگی سید در اصفهان رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: آیت الله یزدی به محض ورود به اصفهان در محضر مرحوم شیخ محمدباقر نجفی اصفهانی از علمای بزرگ اصفهان، حاضر شد و از فروغ علمی وی بهره می‌برد. سید در اصفهان به مرحله عالیه اجتهاد و استنباط احکام شرعی نائل آمد و از مرحوم نجفی اجازه اجتهاد می‌گیرد.

سید محمد کاظم طباطبایی

طباطبایی یزدی گفت: آقا سیدکاظم در جلسات درس آقانجفی خیلی زود نبوغ و ذکاوت خود را نشان داد تا جایی که مورد توجه و عنایت استادش قرار گرفت و به کمک او توانست در مدرسه صدر اصفهان که یکی از مدارس مشهور و بزرگ اصفهان است، ساکن شود و به درس و بحث ادامه دهد.

طباطبایی یزدی اظهار داشت: با این حال ایشان در نجف محضر اساتید بزرگی مانند میرزای شیرازی، شیخ مهدی کاشف الغطا و شیخ رازی نجفی را درک می‌کند و سپس خود مشغول به تدریس می‌شود. در این مسیر موفق به تربیت شاگران بزرگی همچون علامه محمدحسین کاشف الغطا، شیخ احمد کاشف الغطا، عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، آقاضیاء عراقی، شهید مدرس، آیت الله بروجردی، آیت سیداحمد خوانساری و آقا محمدتقی خوانساری می‌شود.

این پژوهشگر تاریخ تشیع بیان داشت: یکی از آثار مشهور سید یزدی کتاب «عروه الوثقی» است که نگارش آن شش سال طول کشید و شامل ۳۲۶۰ مسئله از احکام فقهی است. نقل است که وقتی این کتاب را نوشتند آن قدر به جامعیت آن مطمئند بودند که اعلام کرده بودند اگر کسی مسئله‌ای را بیان کند که من در کتاب عروة الوثقی نیاورده‌ام، یک سکه طلا به او جایزه خواهم داد. همچنین کتاب دیگری که نشانه قدرت فقهی ایشان است، "حاشیه مکاسب" ایشان است. نقل است از رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند حاشیه مکاسب آیت الله یزدی بی نظیر است.

مهمان برنامه" ضیافت" با اشاره به نفوذ معنوی و قدرت مردمی سید یزدی اظهار داشت: آقا شیخ مجتبی لنکرانی برای پدر بنده روایت کرده است که روزی داشتم در اطراف کوفه راه می‌رفتم که دیدم درکنار چادری یک سبد پر از گل خشک شده است. تعجب کردم و پرسیدم این گل خشک چیست. بادیه نشینی توضیح داد که ما همیشه به قبر حضرت مسلم یا حضرت عباس (علیه السلام) برای قسم دادن می‌رویم یک روز دیدیم سید از کنار شط رد می‌شود و پایش در گل است؛ ما به حرمت سیّد، خاک پای او را جمع کردیم و دیگر تا حرم مسلم نمی‌رویم! که این نشانه از جایگاه مرحوم سید در میان مردم است.

ارسال نظرات