۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۷۹۰۳۳
گزارش؛

خرازی: استفاده انتخاباتی از مذاکرات،خیانت است

خرازی: استفاده انتخاباتی از مذاکرات،خیانت است
توده‌های میلیونی مردم اگر در معرض استدلال‌های قابل فهم قرار بگیرند بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و متوجه باشند که شعارهایی که احساسات آنها را به بازی می‌گیرد ماندگار نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

شعارهایی که احساسات مردم را به بازی می‌گیرد ماندگار نیست

«حسن سبحانی» نماینده سابق مجلس و از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرآنلاین گفت:«من به این مسئله باور بسیار دارم که توده‌های میلیونی مردم اگر در معرض استدلال‌های قابل فهم قرار بگیرند بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند و متوجه باشند که شعارهایی که احساسات آنها را به بازی می‌گیرد ماندگار نیست از این رو بنده بنا دارم این مهم را انجام دهم . به این معنا که علل اصلیِ تولید مشکلات را توضیح دهم و سپس ردپای آن علل را در مشکلات روزمره مردم نشان دهم بنابراین قطعا به همان مردم محروم مانده میلیونی خواهم گفت که من به علل می پردازم با این توضیح که اگر ما در علل، یک سری تغییراتی ایجاد کنیم به تدریج پیامدها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زندگی همگان راه مناسبی را در پیش خواهد گرفت».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

سبحانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«نسبت بین رئیس جمهور و افرادی که با او کار می‌کنند به یک بیانی نسبت بین راننده یک خودرو با سرنشینان آن خودرو است...حتی تا روز ثبت نام اگر کاندیدایی، حداقل‌هایی از آنچه که در اقتصاد می‌اندیشم و البته به سیستم قانون اساسی توجه دارم را نه اینکه بیان کند بلکه در گذشته سیاسی خود بیان کرده باشد و من ببینم که او هم همین دغدغه‌ها را دارد هماهنگی با او را تجربه خواهم کرد  و دعوی هم ندارم که حتما بخواهم خودم را مطرح کنم. معنای  این کلام آن است که تاکنون کسی را نمی‌شناسم».

 

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست

«ناصر ایمانی» کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:«مواضعی که آقای احمدی نژاد در یکی دو ماه اخیر اتخاذ کرده نشان می‌دهد که نمی‌خواهد صلاحیتش تایید بشود. کسی که می‌خواهد تایید صلاحیت بشود، لااقل از چهار پنج ماه پیش از انتخابات مواضع تند و رادیکال خود را مخفی نگه می‌دارد، اما او نمی‌خواهد رئیس جمهور بشود و می‌خواهد شورای نگهبان او را ردصلاحیت کند تا مواضع تندتر بگیرد. او در حال آماده‌سازی خود برای زمان و شرایطی است که حکومت بدین شکل نباشد که البته آنگونه نخواهد شد». 

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

ایمانی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«به نظرم چون ایشان(سید حسن خمینی) بنا به شرکت در انتخابات ندارند، زیاد در مورد ایشان بحث نکنیم، اگرچه اگر هم شرکت می‌کرد، شورای نگهبان به صورت مستدل می‌توانست ایشان را ردصلاحیت بکند. به این دلیل که ایشان هیچ سابقه کار اجرایی ندارد. در نتیجه صلاحیت رئیس‌جمهور شدن نداشت».

وی در ادامه تصریح کرد:«بالاخره ایشان به صحنه انتخابات می‌آمدند، یا ردصلاحیت می‌شد که خوب نبود. یا ردصلاحیت نمی‌شد، اما نمی‌توانست رای بیاورد که باز هم خوب نبود. یا اینکه رای می‌آورد، اما دوره ریاست‌جمهوری‌ای را طی می‌کرد که مورد اتهام‌های بسیار قرار می‌گرفت».

«عبدالرضا داوری» مشاور سابق احمدی نژاد که تاکنون چندین بار تابلوی سیاسی خود را تغییر داده، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«حدود یک سال است که آقای احمدی‌نژاد به‌ طور جدی به فروپاشی نظام فکر می‌کند. جمع‌بندی او این است که جمهوری اسلامی دچار فروپاشی خواهد شد. این موضوع البته از انتهای سال ۹۶ در خلال صحبت‌هایش مطرح می‌شد اما در یک سال گذشته خیلی جدی‌تر شد. مدل ذهنی احمدی‌نژاد که اتفاقا حمید بقایی نیز در شکل‌گیری آن نقش داشته، شبیه‌سازی سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی با سرنوشت جمهوری اسلامی است».

 

دهقان: من نه آقای هاشمی هستم و نه آقای روحانی و خاتمی

«حسین دهقان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت:«من نه آقای احمدی‌نژاد هستم، نه آقای خاتمی، نه آقای روحانی و نه آقای هاشمی، من خودم هستم و تجربه دیگران دست مایه‌ای برای ما است که اگر خطایی رخ داده و اشتباهی انجام‌شده آن را تکرار نکنیم».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

دهقان افزود:« از منظر من در کشور ما سه عنصر در تعامل باهم کار می‌کنند؛ «رهبری، نظام سیاسی و مردم» که هرسه عنصر ذیل پرچم اسلام هستند. نه کسی حق دارد و می‌تواند با رهبری نزاع کند، نه کسی می‌تواند در موضع سیاست و قدرت قرار بگیرد و با مردم کار نداشته باشد و خود را تافته جدا بافته بداند و خود را ارباب و مردم را رعیت بداند و نه مردم باید دولت را یک دولت غریبه بپندارند چون دولت از خود مردم است».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«به نظر من اگر ما بگوییم مردم ما می‌خواستیم فلان کار را انجام دهیم ولی به این دلایل نتوانستیم، مردم از ما می‌پذیرند ولی وقتی بگوییم نمی‌گذارند، نشده و …، پس به چه دلیل آمدید شما که می‌دانستید این موانع وجود دارد».

 

«یخ شکن انتخابات» به روایت اصلاح طلبان

هفته نامه صدا- ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت- در مطلبی با عنوان «یخ شکن» نوشت:«نامزدی سید مصطفی تاجزاده چگونه آرایش صحنه انتخابات را بر هم زد و چه چشم اندازی را پیش رو می نهد؟».

در روزهای گذشته «محمد عطریانفر» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود:«تاج زاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. هر شهروند ایرانی می تواند در انتخابات شرکت کند لکن یک سری مختصاتی در قانون اساسی تعریف شده برای کاندیداهای ریاست جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. نمی دانم که چرا دوست عزیزمان تاج زاده با توجه به این محدودیت ها و ملاک ها اقدام به طرح نام خود کرد. ضمن اینکه کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را به صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می گیرد را نمی پسندد. برای این حضور هیچگونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته است از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

یکی از فعالین رسانه ای در روزهای گذشته با اشاره به اعلام آمادگی تاجزاده برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در مطلبی نوشته بود:«تاجزاده گفته میخواد تو انتخابات ۱۴۰۰ کاندید بشه! فقط خواستم یادآوری کنم آخرین بار تو انتخابات شورای شهر نامزد شده بود که با کسب نیم درصد آرا رتبه ۱۶ ام رو به عنوان سرلیست اصلاح طلبا به خودش اختصاص داد و با اقتدار عضو علی البدل شد. تازه نظارت استصوابی هم در کار نبود».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

 

کواکبیان: ۵۰ برنامه تدوین کردیم تحت این عنوان که ۵۰ گُل باید شکفته شود

«مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم که در انتخابات مجلس یازدهم با حدود ۶۱ هزار رای از راهیابی به مجلس بازماند، چندی پیش اعلام کرد که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

کواکبیان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:«یکی از برنامه‌های اساسی من بحث فساد ستیزی است. ما نباید تعارف کنیم و کسی که پاشنه آشیل دارد حالا رانت خانوادگی و یا هر رانت دیگری اصلا نباید نام نویسی کند؛ بلکه باید افراد پاک دستی که مشکل مالی ندارند در انتخابات شرکت کنند. در ۵ برنامه اساسی خودم که برای انتخابات نام بردم یکی موضوع جمهوریت سوم و دیگری موضوع مقابله با فساد است...معتقدم که باید در این زمینه مو را از ماست بیرون بکشیم و شورای نگهبان در این زمینه هرچه بیشتر دقت کند بهتر است؛ حال اینکه در مسائل سیاسی یک نفر نظر خاصی دارد چندان نباید در این باره سخت گیری کرد، اما در بحث‌های مالی باید هر چه بیشتر سخت‌گیری شود و فرقی هم ندارد که اصلاح طلب اصولگرا و یا مستقل است».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت:«واقعیت این است که ما ۵۰ برنامه تدوین کردیم تحت این عنوان که ۵۰ گُل باید شکفته شود که اتفاقا ۱۵ برنامه اقتصادی است و ۱۰ برنامه سیاست داخلی و ۱۰ برنامه سیاست خارجی است و ۱۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی است که من اگر بخواهم هریک از این‌ها را بگویم ۲ ساعت زمان می برد».

 

استفاده انتخاباتی از مذاکرات،خیانت است

«صادق خرازی» دیپلمات سابق و دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مصاحبه با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که «معتقدند که دولت به دنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات وین است و این صحبت سفیر فرانسه که گفته بود تلاش می‌کنیم برجام قبل از انتخابات ایران احیا شود به این باور دامن زده است. بنابراین احتمال می‌رود همان دوقطبی نخ‌نما شده مذاکره و عدم مذاکره که در سال ۹۲ و ۹۶ پیاده شد در انتخابات ۱۴۰۰ مجدداً تکرار شود» گفت:«این کار به حراج گذاشتن امنیت ملی است و هر کسی از سوی دولت اصول‌گرا، پایداری یا اصلاح طلب چنین هدفی داشته باشد ، به امر غیر قابل بخششی فکر کرده و بهره برداری سیاسی انتزاعی از مقوله منافع ملی و امنیت ملی خیانت محسوب می‌گردد».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

خزاری در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد:«هر کس که امروز به انتخابات نه بگوید خدمتی به ایران و آینده آن نکرده است...بنده اشتغال، عدالت اجتماعی، مبارزه با تبعیض و فساد و رانت، اجرای برنامه توسعه پایدار اقتصادی، اجرای بیانیه حکمرانی گام دوم انقلاب، فهم دقیق و درست از اقتصاد ملی و بین الملل، احترام به نظر و عقل جمعی، پیگیری حقوق کارآفرینان و کارگران، احترام به افرادی که کارآفرین هستند، سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و مقابله و مبارزه با خام‌فروشی، بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی و ده‌ها موضوع متنوع دیگر را در نظر دارم و همه این‌ها با توسعه پایدار و اقتصادهای جانبی مثل اقتصاد توریست و اقتصاد انرژی همانند اقتصاد خورشیدی پیوند می خورد».

 

کارنامه دولت روحانی دست اصلاح طلبان را بسته است

«محمد نعیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با پایگاه خبری جماران گفت:«معتقدم ما نمی توانیم از هیچ شخصی توقع صددرصدی داشته باشیم و در عین حال نیز نمی توانیم بگوییم هیچ مجموعه سیاسی به طور مطلق درست عمل می کند. همین که عملکردها از حد قابل قبولی بیشتر باشند، یعنی بیش از ۵۰ درصد کفایت می کند. مابقی نیازمند نقد و انتقاد است تا بتواند عملکرد خود را بهبود ببخشد...ما در سال ۹۲ کاندیدایی اصلاح طلب نداشتیم بلکه فردی متفاوت را حمایت کردیم و هدفمان این بود که ادامه روند دوران احمدی نژاد متوقف شود. و چون با این رویکرد پیش رفتیم می بایست از همان سال ۹۲ و پس از انتخابات به طور جدی، روی راه و روش های اصلاح طلبی که می توانست برای نخبگان و عموم مردم راهنمای عمل باشد، متمرکز می شدیم تا مشخص شود که ما در آن مقطع صدق گفتار داشته ایم و دست به انتخابی زده ایم که در آن برهه مناسب ترین انتخاب بود».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

نعیمی پور افزود:«مشکلی که اصلاح طلبان دارند این است که برخلاف انتخابات قبلی دیگر نمی توانند موج گسترده ای فراهم کنند و آن موج را به سمتی هدایت کنند که بتواند تعیین کننده نهایی باشد. از جمله یکی از دلایلی که آنها می توانستند چنین موجی بیافرینند نقد شدید و عمیقی بود که به عملکرد اصولگرایان در دوره قبل داشتند و این باعث شد مردمی که از آن دوران خاطرات خوبی نداشتند اقبال نشان دهند. اما الان شرایط عوض شده است. از آن طرف، بزرگان اصلاح طلب نیز استفاده زیادی از سرمایه خود برای جریان اصلاحات کردند. و امروز سرمایه شان به اندازه سابق نیست. بنابراین حرفی که می توانم بزنم این است که شانس اصولگرایان بیشتر است».

 

احتمالا لاریجانی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در مطلبی به نقل از «سید حسین نقوی حسینی» نماینده سابق مجلس نوشت: «من قبلا هم گفته‌ام که لاریجانی به راحتی نامزد نخواهد شد و تا اجماعی روی او وجود نداشته باشد به انتخابات وارد نمی‌شود. با توجه به اینکه متکی هم لیست ده نفره مورد نظر اصولگرایان را مطرح کرد و لاریجانی در آن لیست نبود و اختلاف نظر بر روی نام او  و  اینکه او گفته بوده است که اگر رئیسی به میدان بیاید ضرورتی برای ورود من در انتخابات نخواهد بود؛ بنابراین با این شرایط احتمالا لاریجانی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد».

احمدی‌نژاد به‌دنبال تأیید صلاحیت نیست/ «یخ‌شکن انتخابات» به روایت اصلاح‌طلبان

نقوی حسینی در ادامه گفت:«برآورد من از صحنه انتخابات و فعالیت نامزدها این است که در نهایت سید ابراهیم رئیسی وارد میدان خواهد شد و اصولگراها هم بدون تردید بر روی نام او به اجماع خواهند رسید؛ زیرا نامزدهای جریان اصولگرا هم صراحتا گفته‌اند که در صورت ورود سید ابراهیم رئیسی به او کمک خواهیم کرد».

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات