۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۷۹۰۷۶
نماینده ولی فقیه در لرستان:

پیامبر عالی ترین الگو و اسوه است

پیامبر عالی ترین الگو و اسوه است
لرستان - حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه پیامبر(ص) عالی ترین الگو و اسوه است، گفت: اخلاق پیامبر برای مبلغان دین الگو است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی، شب گذشته در جلسه آموزه‌هایی از قرآن کریم در سخنانی با اشاره به آیات سوره «قلم» اظهار داشت: سخن در مورد خلق عظیم پیامبر اسلام (ص) است، پیامبری که عالی‌ترین اسوه و خوش اخلاق ترین مخلوق خداوند بوده است.

وی با بیان اینکه خداوند خالق مخلوقات است و همه اشیا و موجودات مخلوق خداوند هستند، عنوان کرد: خداوند انسان‌ها را آفرید، انسان‌ها همه به یک گونه نیستند، برخی از انسان‌ها خوبانی نیک سیرت و نیک صفت هستند، برخی هم این چنین نیستند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: خداوند از میان نیک سیرت‌ها و نیک صفت‌ها، بهترین آنها را به عنوان نبی برگزید و انبیا را از میان این دسته از انسان‌ها انتخاب کرد، از میان انبیا هم بهترین آنها را به عنوان اولوالعزم برگزید، اولوالعزم یعنی پیامبرانی که دارای دین، آئین و شریعت هستند و به دلیل اینکه دین، آئین و شریعت جدید دارند، گسترش، ترویج و دعوت انسان‌ها به این دین و آئین، نیازمند صبر، عزم و اراده قوی است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با تاکید بر اینکه این دسته از پیامبران که دارای دین و آئین جدیدی از سوی خداوند بودند را اولوالعزم نامیدند، ادامه داد: خداوند از میان انبیا، بهترین آنها را به عنوان پیامبران اولوالعزم برگزید و از میان پیامبران اولوالعزم، بهترین آنها را پیامبر اسلام قرار داد.

وی با بیان اینکه خداوند پیامبر اسلام را به عنوان اشرف انبیا و خاتم پیامبران قرار داد، عنوان کرد: پیامبر اسلام به عنوان اشرف پیامبران، خوش خلق ترین پیامبران بوده است، در این راستا در آیه شریفه چهار سوره قلم «وَإِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ» بر این امر تاکید شده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به به اینکه امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اَللَّهَ عَظِیمٌ رَفِیعٌ لاَ یَقْدِرُ اَلْعِبَادُ عَلَی صِفَتِهِ وَ لاَ یَبْلُغُونَ کُنْهَ عَظَمَتِهِ»، خداوند قابل توصیف نیست، گفت: کسی نمی‌تواند به باطن و حقیقت عظمت خداوند پی ببرد، البته ما خدا را توصیف می‌کنیم و نسبت به خداوند، فهم، معرفت و درک داریم، اما نمی‌توانیم به عمق اوصاف خداوند پی ببریم، نمی‌توانیم به عمق معرفت خداوند نائل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه در باب پیامبر اسلام که می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ»، بالاتر از خلق پیامبر خلقی وجود ندارد، خوش خلق تر و خوش اخلاق تر از پیامبر کسی وجود ندارد، امروز که بحران‌های گوناگون در جامعه بشری به وجود آمده، مشکل ساز شده و به گونه‌ای جوامع اسلامی و دنیای اسلامی هم با اخلاق و سیره پیامبر فاصله گرفته اند و دچار مشکلاتی شده اند، نزدیک شدن به اخلاق نبوی و علوی برای جامعه اسلامی ما ضرورت دارد.

وی بیان داشت: اخلاق نیکو از اسباب پیشرفت اسلام بوده است، از این رو مبلغان دین و کسانی که در جمهوری اسلامی دارای مسوولیت هستند باید در اخلاق نبوی خود را به پیامبر اسلام نزدیک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه پیامبر اسلام در امور شخصی اهل گذشت، عفو و بخشش بودند،تا جایی که به دیدار و ملاقات زن یهودی که بر سر مبارکشان خاکروبه می‌ریخت، رفتند، ادامه داد: البته پیامبر در رابطه با حقوق اجتماعی و احکام اسلامی، پیامبر جز مصرترین افراد در اجرای احکام اسلامی بودند، پس از فتح مکه و تسلطی که بر سران قریش پیدا کردند، سران قریش خوف داشتند که پیامبر با آنها چگونه برخورد می‌کنند، با توجه به آزاری که سران قریش نسبت به پیامبر و مسلمانان داشتند، انتظار این می‌رفت که پیامبر اسلام به میزانی که مورد اذیت و آزار واقع شده بود، با معادل خودشان با آنها رفتار کند، اما به سران قریش اعلام کردند که رفتار من با شما مانند رفتاری است که حضرت یوسف با برادرانش انجام داد و من شما را عفو می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان داشت: در نظام اسلامی، کسی که مسئولیتی دارد، کسی که مبلغ اسلام است در عفو و بخشش های شخصی باید روشش، سبکش و سیاقش به پیامبر اسلام نزدیک باشد.

وی با تاکید بر اینکه اخلاق نیکو و خوش اخلاقی با اجرای قانون منافاتی ندارد، گفت: سوره قلم دومین سوره‌ ای است که پس از بعثت پیامبر اسلام بر پیامبر نازل شده است، در همان ابتدای بعثت پیامبر به «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ» توصیف می‌شود، معلوم می‌شود که اخلاق، خوش خلقی و حسن خلق پیامبر اسلام، در انتخاب ایشان به عنوان پیامبر دخالت داشته است.

حسن خلق ویژگی مهم یک مبلغ دین است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه پیامبر در طول زندگی خود، خلق نیکو، صبوری، مهربانی و دلسوزی داشته و اینها در انتخاب ایشان به پیامبری دخالت داشته است، عنوان کرد: مبلغ دین و کسی که می‌خواهد در جمهوری اسلامی مسوولیت داشته باشد باید از حسن خلق، حسن معاشرت و خوش رویی برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی افزود: یکی از ملاک‌های انتخاب برای پذیرش مسئولیت‌ها باید حسن خلق، حسن معاشرت، صبر و حوصله باشد، کسی که بدزبان، کم طاقت است و صبر و حوصله ندارد، یا خودش مسئولیت نپذیرد یا مقامات مسئول اینچنین کسی را برای این مسئولیت انتخاب نکنند، مسئول باید حسن معاشرت داشته باشد، خوش زبان و خوش رفتار باشد.

وی با اشاره به اینکه ابوذر از صحابه‌های پیامبر(ص) و از مجاهدان صدر اسلام است، ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) به ابوذر می‌فرماید: « ای ابوذر من آنچه برای خودم دوست می‌دارم برای تو هم دوست می‌دارم، ای ابوذر من تو را ضعیف می بینم، تو هیچ‌گاه حاکم و داور در بین دو نفر نباش و هیچ گاه سرپرستی مال یتیم را نپذیر.»

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به اینکه حال این سؤال مطرح است که ابوذر کسی نبود که داوری کند و در داوری ظلم و ستم کند و یا کسی نبود که به مال یتیم تعدی کند، گفت: منظور پیامبر(ص) این بود که مدیریت ابوذر ضعیف است و ممکن است یکی از این دو نفر تو را گول بزند؛ تو باید مال یتیم را حفظ کنی و حفظ مال یتیم مدیریت می‌خواهد، پس اینجا معلوم می‌شود مسئولیت‌ها شرایط خاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت‌ها شرایطی دارند، صبر، حسن اخلاق، دانایی و توانایی لازم دارند، افزود: اگر کسی توان مدیریتی ندارد، مسئولیتی نپذیرد، به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم، اگر کسی توان مدیریتی ندارد، مسئولیت نپذیرد، اگر کسی حسن اخلاق، حسن معاشرت و سعه صدر ندارد، مسئولیت نپذیرد.

امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه وقتی از ابوذر درخواست شد که بیاید مسوولیت بپذیرد اما وی به دستور پیامبر(ص) عمل کرد، ادامه داد: البته ابوذر از صحابه‌های باوفای پیامبر(ص) بود و پیامبر(ص) در اوصاف او فرمودند: آسمان بر کسی راستگوتر از ابوذر سایه نيفکند و زمين در بر نگرفت کسي را که راستگوتر از ابوذر باشد.

وی افزود: همچنین امام صادق (ع) فرمودند: افرادی که کفایت لازم را در مسئولیت ها ندارند با دستانی به دور گردن زنجیر شده به درون جهنم پرتاپ می شوند و کفایت لازم ممکن است به حسن اخلاق، حسن معاشرت، دانایی و توانایی برگردد، پس اگر بخواهیم خودمان را له اخلاق نبوی نزدیک کنیم باید از حسن اخلاق، حسن معاشرت، صبر و شکیبایی برخوردار باشیم./۹۴۵۱/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات