۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۷۹۱۲۷

مذاکرات وین به روایت آمریکا

مذاکرات وین به روایت آمریکا
سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا اظهارات یک مقام مسئول آمریکایی را منتشر کرده که می‌توان آن را به نوعی "فکت شیت" یا همان شرح ماجرا به صورت گزاره برگ مذاکرات وین دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا اظهارات یک مقام مسئول آمریکایی را منتشر کرده که می‌توان آن را به نوعی "فکت شیت" یا همان شرح ماجرا به صورت گزاره برگ مذاکرات وین دانست.

خلاصه این اظهارات عبارت است از:

راستی آزمایی توسط ایران مبنی بر اینکه تحریم‌ها لغو می‌شود را قبول نداریم. همه تحریم‌ها را حتی تعلیق (نه لغو) هم نمی‌کنیم. معلوم نیست رئیس‌جمهور بعدی آمریکا پایبند به توافق ما با ایران باشد و ما برای این توافق هیچ گارانتی نخواهیم داد! حتی در صورت بازگشت دولت فعلی این کشور به برجام، هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت آینده آمریکا از این توافق خارج نشود. تحریم‌ها به سه دسته تفکیک شده‌اند؛ تحریم‌هایی که قابل رفع هستند، تحریم‌هایی که قابل رفع نیستند و تحریم‌هایی که پیچیده‌اند و نیازمند مذاکره هستند. اگر موضع ایران این باشد که اول آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد و بعد ایران آن را راستی‌آزمایی کند تا بعد به تعهداتش برگردد، ما چنین چیزی را نمی‌پذیریم. ما این فرایند را که اول آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، قبل از اینکه ایران کاری انجام دهد، نمی‌پذیریم.

تجربه برجام، نشان می‌دهد که فکت شیت آمریکایی‌ها دربردارنده واقعیت مذاکرات است. در رمزگشایی از پشت پرده مذاکرات وین و آشکارسازی اهداف پنهان آن، می‌توان به دستاورد سازی برای برجام، شرطی سازی افکار عمومی، ریل‌گذاری برای امتداد روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ و کانالیزه شدن ایران به زمین سوخته مذاکرات فرساینده اشاره داشت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات