۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۷۹۱۷۶
در برنامه ماه من مطرح شد؛

انتخاب کارگزاران با تقوا و متخصص سیره امیرالمومنین بود

انتخاب کارگزاران با تقوا و متخصص سیره امیرالمومنین بود
حجت الاسلام کاشانی گفت: حضرت علی(ع) می فرمود کارگزارانی که فاسد بودند را به هیچ وجه منصوب نمی کنم و از خدا می ترسم که چنین کاری انجام دهم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی کارشناس تاریخ اسلام، سحرگاه چهارده رمضان در برنامه ماه من با اشاره به فضائل امیرالمومنین علیه السلام اظهار داشت: حضرت به مردم نگاهی کرد و فرمود مسیر من و شما یکی نیست، من شما را برای خدا می خواهم نه برای اینکه اطرافم باشید تا قدرتم زیاد شود و به دنبال رشد شما هستم، اما شما به دنبال قبیله و منافع بیشتر هستید.

وی با اشاره به دوران بعد از نبی و نوع رفتار با اسرا ابراز داشت: بعد از پیامر(ص) عادت شده بود اسرا را زجر کش کرده و آنگاه به قتل برسانند؛ در ماجرای جنگ جمل با اینکه اصحاب پیامبر(ص) هم در بین لشکر بودند اما اتفاقات حیرت انگیزی در بصره افتاد و هر کسی جای امیرالمومنین(ع) بود، اهل جمل را اربا اربا می کرد، از این همه صبر حضرت باید تعجب کرد.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به حرکت نظامیان جمل از مکه به سوی بصره عنوان کرد: حضرت در ریختن خون بسیار احتیاط می کردند، ابتدا حجت را بر لشکر دشمن تمام کرده و سپس جنگ با حمله آنان آغاز می شد؛ از مدینه و مکه سپاهی جمع شد و به سمت بصره حرکت کردند، حاکم بصره یکی از مهم ترین اصحاب پیامبر به نام عثمان بن حنیف و از شیعیان امیرالمومنین(ع) و از طرف ایشان استاندار بصره بود، وقتی این سپاه وارد بصره شد آنها را تحویل گرفت و عرض کرد مرام ما به سیره امیرالمومنین(ع) است، یعنی تا شما نجنگید ماهم جنگی با شما نداریم.

وی در ادامه با اشاره به قساوت قلب اهل جمل افزود: این فرد را به این جرم که انصاری است، شبانه گرفتند و با بدترین شکل موهای سر و مژه های او را کشیده و شکنجه اش کردند و به قصد کُشت او را زدند، عده ای به حمایت از او و نگهبانی بیت المال مسلمانان با جملی ها درگیر شدند که 60 نفر از نگهبانان بیت المال اسیر گشته و دستور قتل عام این افراد را صادر کردند؛ همه را مثل گوسفند سر بریدند؛ انسان از این همه قساوت قلب تعجب می کند.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به انتخاب کارگزاران باتقوا در حکومت امیرالمومنین(ع) بیان کرد: در حرام شفا، پیروزی و رستگاری نیست، عده ای به حضرت پیشنهاد دادند چند نفر از اشراف بنی امیه را سرکار بگذار تا دلشان با ما نرم شود، حضرت فرمودند کارگزاران قبلی که فاسد بودند را به هیچ وجه منصوب نمی کنم و از خدا می ترسم که چنین کاری کنم، مردم و مسؤولین بدانند اگر اینگونه نباشیم روز به روز فاصله ما با امیرالمومنین بیشتر می شود.

وی در پایان با اشاره به عدالت علی بن ابیطالب(ع) خاطرنشان کرد: در تقسیم غنائم حضرت بسیار وسواس داشتند و این نشان از میزان دقت حضرت دارد، این افتخار برای ما کافی است که اشکال امام ما این بود که به او گفتند تو بین ما و دیگران فرقی قائل نیستی، یعنی مخالفت ها بخاطر عدل او بود. طلحه و زبیر فکر می کردند اگر زودتر بیعت کنیم امتیاز بیشتری می گیریم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
شریفی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
درود بر عوامل خبرگزاری رسا، بسیار عالی
لطفا برنامه ماه خدا شبکه یک هم کار کنید(حاج آقا رفیعی)
0
0