۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۷۹۳۵۹
یادداشت؛

تاثیر عجیب شهادت در جامعه

تاثیر عجیب شهادت در جامعه
وقتی مفهوم و واژه شهادت و شهید در فرهنگ و باور مردم دیار آذربایجان شکل گرفت مردم با شهادت طلبی‌ها و جان‌فشانی‌های خود به سلطه ۷۰ ساله ابرقدرت شرق پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه اسلامی ایران، تبلور ارزش‌های الهی - اخلاقی است که توجه، حفظ و تقویت آن روحیه شهادت طلبی و شهید پروری را در میان آحاد جامعه ترویج کرده است.

شاید بتوان گفت که در تاریخ جمهوری آذربایجان پس از استقلال این کشور، مهمترین رویداد تاریخی شکل‌گیری و وقوع جنگ دوم قره باغ بوده است.

در اولین روزهای تلاش این کشور برای استقلال و رهایی از وابستگی به شوروی سابق،‌یک آذربایجانی در خون خود غلطید تا مفهوم و واژه شهادت و شهید در فرهنگ و باور مردم این دیار نیز شکل گیرد و شهادت طلبی‌ها و جان‌فشانی‌های مردم به سلطه 70 ساله ابرقدرت شرق پایان دهد.

 ملت غیور و مقاوم آذربایجان با تاسی از ایدئولوژی، مبانی و فرهنگ اسلامی بعد از 70 سال با اهدای خون شهدای خود آخرین میخ را به تابوت سلطه شوروی سابق کوبیده‌اند.

جنگ دوم قره باغ نیز با همه تفاسیر و تحلیل‌ها یک حقیقت را نمایان کرد. اعتلای فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی‌ در پیروی از سیره و سلوک اباعبدالله الحسین(ع) در این جنگ حقیقتی غیر قابل انکار است. هنوز خاطره افکار عمومی صحنه‌هایی این چنین را به یاد دارد که  مادر شهید می‌گوید من بر پسرم یوسف گریه نخواهم کرد و من بر امام حسین (ع) گریه می‌کنم .

تصویر بالا یکی از صدها تصاویری است که به خوبی داستان  جنگ 44 روزه قره باغ را روایت می‌کند.حجاب در این سرزمین قدمت و سابقه طولانی دارد که همواره مورد حمله و هجمه  قرار گرفته است. در این تصویر مردان نظامی در لباس رزم که نماد قدرت یک کشور هستند در برابر حجاب یک زن مسلمان به صف ایستاده  و به او و فرهنگ والای اسلامی سلام نظامی می‌دهند. بدون تردید این تصویر مصداقی از  قدرت غیرقابل انکار فرهنگ شهادت طلبی و شهید پروری است و بس...

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات