۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۷۹۷۲۹

شهید مطهری بر مدار فطرت

شهید مطهری بر مدار فطرت
دکتر محمد زاده گفت : آثاری که از ایشان به جای مانده است تمام سعی بر این بوده برمدار فطرت سخن بگویند، دلیل تازگی آثار شهید این موضوع است

مقدمه: استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک اندیشمند و فیلسوف برجسته اسلامی شخصیتی بود که امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آن شهید را حاصل عمر خود می‌دانستند و امام خامنه‌ای نیز آثار آن استاد بزرگ را مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی می‌دانند. شهید مرتضی مطهری از مشاهیر و مفاخر ملی، علمی و دینی ایران محسوب شده به عنوان عالم بزرگ جهان اسلام با ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی، پایداری آن و حفظ میراث و فرهنگ اسلام نقش بسیار مهمی داشت.

به همین جهت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسادر گفت و گو با دکتر مهدی محمد زاده عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به ایام بزرگداشت شهید مطهری پرداخت.

رسا- از منظر شهید مطهری کلیدواژه شخصیت اباعبدالله الحسین (ع) چیست؟

 حماسه حسینی را که  انسان مشاهده می‌کند و آن بیان عظیم شهید در مورد شهادت حضرت اباعبدالله و حادثه عاشورا را می‌بینند، به وجد آمده و دریچه تازه ای از حماسه حسینی به روی او گشوده می شود؛ به تعبير ايشان کربلا دو صفحه دارد یک صفحه روشن و نورانی و یک صفحه  تاریک و ظلمانی؛اومي گوید" بيش از آنکه این صحنه تاریک را باید دید باید صحنه روشن دید، آن صحنه روشن همه معنویت ها و ارتقائاتی است که حضرت اباعبدالله علیه السلام داشتند؛ به تعبیر ایشان کلیدواژه شخصیت اباعبدالله حماسه است، شما در آن چهره نورانی کربلا سراسر حماسه می بینید و شهید مطهری  همان نگاه را در شهادت خودشان داشتند و یاد و خاطره همان اتفاق را برای ما رقم می‌زند.

رسا- چه توصیفی از آثار شهید مطهری دارید؟

 درباره آثار شهید مطهری حرف‌ها خيلي زیاد است، اما بهترین و زیباترین آن و رساترین کلام، کلام حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است، اگر کسی آثار شهید مطهری را مطالعه نکرده هیچ وقت مزه آن را نخواهد چشید و همیشه در این فکر است که مگر این آثار چه تاثیری دارد ؟ آثار شهید آّب دریايي است که انسان وقتی وارد آن می شود علاقه ای به خارج آن شدن از آن ندارد.

رسا- کتاب های استاد را به چه شیوه ای باید مطالعه کرد؟

آثار شهید را باید منظم و پیوسته مطالعه کنید، اگر واقعا می‌خواهید آنچه را که شهید می خواست  به آن برسیم، کلید کلید این کار مباحثه است، آثار شهید را باید با دید نقادانه مطالعه کرد چرا که نکات نهفته این آثار برای شما بیشتر معلوم خواهد شد و آنگاه به یک استاد خوب ارائه دهید تا سوالات و شبهات شما را پاسخ بدهد.

رسا- راز تازگی آثار شهید مطهری چیست؟

رازی که ایشان در کتاب انسان و مقتضیات زمان اسلام و نیازهای زمان مطرح کردند خودشان رعايت کردند. استاد در آنجا می فرمایند که نیازهای انسان دو دسته اند؛ نیازهای ثابت و نیازهای متغیر، بخشی از نیازهای انسان ثابت است که خداوند برای اینها پاسخ ثابت در نظر گرفته و بخشی دیگر از نیازهای انسان متغیر است که خداوند برای آنها پاسخ متغیر در نظر گرفته است. شهید مطهری و بصیرت ایشان این‌گونه است که آثاری که از ایشان به جای مانده است تمام سعی بر این بوده گه برمدار فطرت سخن بگویند؛ به همین دلیل بیانات شهید مطهری کهنگي بردار نیست و هر روزی حرف های جدید و نکات جدید یاد میگیریم.

ارسال نظرات