۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۷۹۸۰۳
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

آیین نامه جدید انتخابات، اقدامی ارزشمند برای نظام مند کردن ثبت نام ها

آیین نامه جدید انتخابات، اقدامی ارزشمند برای نظام مند کردن ثبت نام ها
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: آیین نامه جدید ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از بی نظمی و بی برنامگی زمان ثبت نام نامزدها جلوگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به ابلاغ آیین نامه جدید شرایط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، گفت: انتخابات و شرایط ثبت نام کنندگان نامزدهای ریاست جمهوری از مباحث مهمی است که نظام اسلامی تجربه چهار دهه در این مسأله را دارد.

وی با بیان اینکه در دوره های قبل به دلیل عدم رعایت شرایط اولیه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شرایط مناسبی را مشاهده نمی کردیم، افزود: همواره با موجی از ثبت نام هایی از اقشار مختلف جامعه رو به رو بودیم که به نوعی تمسخر انتخابات ایران میان جهانیان دربر داشته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز داشت: در دوره های قبل، هر فردی با یک شناسنامه و یک عکس به راحتی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت می کرد و هر صنفی، ورزشکاران و هنرمندان به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام می کردند، از این رو فشارها و هزینه های بسیاری بر وزارت کشور و شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت آنها ایجاد می شد.

حجت الاسلام لیالی بیان کرد: این اصل عقلانی وجود دارد که افرادی می توانند به عنوان دومین مقام رسمی کشور اعلام نامزدی کنند که بالاترین و بیشترین صلاحیت میان مدیران اجرایی کشور را داشته باشند، از این رو تدوین و اجرای آیین نامه جدید، شرایط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری را از بی برنامگی و بی نظمی خارج خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی رییس جمهور رییس قوه مجریه و مسؤول اجرای قانون اساسی کشور توصیف شده است، افزود: فردی که با قوانین قانون اساسی و ضوابط حاکم بر مدیریت کشور آشنایی دارد، می تواند برای ریاست جمهوری ثبت نام کند.

انتخابات

ضرورت مشارکت احزاب سیاسی در انتخابات

استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت مشارکت احزاب سیاسی در انتخابات تأکید کرد و گفت: باید احزاب و جریان های سیاسی از میان خود افرادی را برای کاندیداتوری ریاست جمهوری معرفی کنند که گام به گام در سمت های مختلف اجرایی کشور و مراکز تصمیم ساز نظام اسلامی نقش مؤثری ایفا کرده باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ابراز کرد: باید افرادی برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کنند که ساختار مدیریت اجرایی و حدود اختیارات و توانایی خود را به درستی بشناسند و بر اساس توانایی های خود قوه مجریه را به درستی اداره کنند تا اینکه برخی مسؤولان نتوانند این گونه حرف بزنند که در دوره ریاست جمهوری اختیاری از خود نداشتیم و برخی دیگر مانع از فعالیت های دولت شدند.

حجت الاسلام لیالی ضمن حمایت و تقدیر از تدوین آیین نامه جدید شرایط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، اظهار کرد: امیدواریم با اجرایی شدن قانون جدید ثبت نام انتخابات، افرادی برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند که به خوبی توانایی مدیریت اجرایی را داشته باشند./998/

ارسال نظرات