۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۷۹۸۸۳

حضور دادستان‌کل در زندان تهران بزرگ برای بررسی وضعیت ۵هزار زندانی بلاتکلیف

حضور دادستان‌کل در زندان تهران بزرگ برای بررسی وضعیت ۵هزار زندانی بلاتکلیف
حجت‌الاسلام منتظری از زندان بزرگ تهران دیدن کرد؛ استقرار ۲ دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور برای شناخت دقیق مسائل و مشکلات زندانیان از نتایج این دیدار بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه در سیزدهم اردیبهشت ماه به دادستان‌کل کشور دستور داد با بررسی دقیق پرونده‌ها طی دو هفته، 5000 زندانی تعیین تکلیف شوند، در همین راستا، شب گذشته دادستان‌کل کشور با حضور در ندامتگاه تهران بزرگ ضمن بازدید از این مرکز، مشکلات قضائی زندانیان را مورد بررسی قرار داد و بر سر سفره افطار زندانیان حضور یافت.

در این بازدید حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، خرم‌آبادی معاون دادستان‌کل کشور، مهرانگیز مدیرکل دفتر نظارت بر زندان‌های دادستانی‌کل و تنی چند از مقامات قضائی، دادستان‌کل کشور را همراهی می‌کردند.

در بازدید شب گذشته، حجت‌الاسلام منتظری و هیئت همراه در جریان آخرین وضعیت پرونده زندانیان قرار گرفتند. دادستان‌کل کشور با حضور در اندرزگاه‌های مختلف به گفت‌وگوی چهره به چهره با برخی مددجویان پرداخت و نسبت به شرایط آنها کسب اطلاع و در موارد مورد نیاز دستورات لازم را صادر کرد.

این گزارش حاکی است؛ دادستان‌کل کشور با حضور در جمع زندانی‌ها نماز جماعت مغرب و عشا را میان آنها اقامه و پس از صرف افطار بین مددجویان در صحبت‌هایی بر تسریع در رسیدگی به مشکلات مددجویان تأکید کرد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) فرمودند باید با مدیریت صحیح، زندان به آموزشگاه نیکی‌ها تبدیل شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به نگاه دستگاه عدلیه در سند تحول قضائی به زندان و زندانیان این نگاه را اصلاحی توصیف کرد و افزود: در نگاه اصلاحی زندانی باید پس از طی کردن دوران محکومیت بازاجتماعی شود و سپس به جامعه بازگردد.

منتظری تصریح کرد: یکی از وظایف دادستان‌ها، نظارت بر زندان‌ها و اجرای احکام است که در جریان این بازدیدها، هم اقدامات انجام‌شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و هم اگر مشکلاتی باشد در جهت رفع آن، پیگیری‌های لازم تا حصول نتیجه صورت می‌پذیرد.

دادستان‌کل کشور در جریان این بازدید دستور داد که حداقل دو نفر دادیار دادسرای دیوان‌عالی کشور جهت شناخت دقیق مسائل و مشکلات زندانیان چند روز در ندامتگاه تهران بزرگ مستقر شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها هم در این بازدید بر ضرورت رصد وضعیت زندانیان و اعمال هدفمند و دقیق ارفاقات قانونی به‌ویژه برای زندانیان نادم تأکید کرد و گفت: دولت و نهادهای متولی آموزش و تربیت اگر به‌موقع و به‌اندازه برای تربیت و آموزش هزینه نکنند، باید هزینه بیشتری صرف تأدیب بزهکار کنند و این هزینه البته اجتناب‌ناپذیر است.

محمدمهدی حاج‌محمدی با اشاره به لزوم حضور نهادهای متولی آموزش در کشور تصریح کرد: تربیت صحیح و توجه به زمینه‌ها و علل بزهکاری از سوی جامعه و خانواده می‌تواند مانع صرف هزینه‌های بیشتر برای بازاجتماعی کردن بزهکاران شود.

وی اضافه کرد: حتماً ما از حبس زندانی اهدافی را دنبال می‌کنیم که برای رسیدن به آن اهداف باید رفتار، گفتار و نگاه ما و همکاران قضائی هدفمند باشد؛ گاهی فقط توجه به صحبت مددجو و یک برخورد محبت‌آمیز و دلسوزانه یک قاضی می‌تواند شخص خطاکار را به‌سمت زندگی صحیح و راه درست رهنمون سازد و او را از سوءتفاهم خارج کند.

شایان ذکر است؛ بازدید صورت‌گرفته در پی گزارش رئیس سازمان زندان‌ها در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه مبنی بر وجود زندانیان بلاتکلیف و دستور آیت‌الله رئیسی به دادستان‌کل کشور برای رسیدگی به این موضوع انجام شد.

ارسال نظرات