۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۷۹۸۸۵
حدادی:

شورای نگهبان بر اساس اختیارات قانونی اقدام کرد

شورای نگهبان بر اساس اختیارات قانونی اقدام کرد
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: مصوبات شورای نگهبان درباره شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مکمل اقدام مجلس در این زمینه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه شورای نگهبان درباره شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت:مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با اکثریت قاطع در مجلس تصویب شده بود و پس از آن نیز 171 نماینده در نامه‌ای به شورای نگهبان از مصوبات خود دفاع کردند که بخشی از این مصوبات، همان مواردی است که شورای نگهبان آنها را به وزارت کشور ارسال کرده است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری همین مواردی است که شورای نگهبان برای وزارت کشور ارسال کرده ، ادامه داد: پیش از این افراد متعددی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری می‌آمدند و این در حالی است که ، در مناصب مختلف از شورای روستا تا مدیر مدرسه و غیره برای هر مسئولیتی حداقل تحصیلاتی قائل هستیم حال چه طور می‌شود که جایگاه ریاست جمهوری میزان حداقل تحصیلات در نظر گرفته نشود که شورای نگهبان مانند مجلس، کارشناسی ارشد را حداقل مدرک تحصیلی برای داوطلبان ریاست جمهوری تعیین کرده است.

حدادی در همین راستا ادامه داد: ضمن اینکه در مصوبات شورای نگهبان حداقل و حداکثر سن یعنی 40 تا 75 سال اعلام شده و همچنین داشتن 4 سال سابقه مناصب بر اساس ماده 71 قانون استخدام کشوری نیز از سوی شورای نگهبان اعلام شده است؛نکته دیگر این است که فردی که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود نباید در محاکم قضایی جرم خاصی را داشته باشد.

وی بیان کرد:حرف و خواسته نمایندگان این بود که  اختیارات رئیس جمهور طبق قانون اساسی بیشتر از سایر قوا است، لذا ضروریست تا محدودیت‌های برای ثبت کاندیدهای ریاست جمهوری ایجاد می‌شد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس خاطر نشان کرد: در گذشته ما شاهد بودیم که بیش از یک هزار نفر برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری می‌آمدند که این مسئله وهن نظام جمهوری اسلامی ایران بود به هر حال این کار باید انجام می‌شد و اقدام شورای نگهبان مکمل حرکت مجلس است.

حدادی با بیان اینکه شورای نگهبان تفسیر خودش را در این رابطه با توجه به اختیاری که در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به شورای نگهبان داده، انجام داده است، گفت: انتظار ما بر این بود که این قانون ابلاغ شود و اجرایی شدنش مهم بود که به انتخابات پیشرو برسد که این اتفاق هم افتاده است.

نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس تصریح کرد: ما درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس مصوبه داشتیم که کلیات و جزئیات این طرح نیز تصویب شده است و پس از انتخابات بر روی مواردی که درباره آنها بحث وجود دارد نمایندگان به همه این موارد می‌پردازد.

ارسال نظرات