۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۸۰۰۰۹
آیت الله مهدوی:

مطالعه و رفع شبهات انسان را به یقین می‌رساند

مطالعه و رفع شبهات انسان را به یقین می‌رساند
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: در عقاید همه چیز بر مبنای استدلال است و مطالعه و مراجعه به علما برای رفع شبهات می‌تواند انسان را به یقین برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاقی مجازی خود، با بیان اینکه اولین دعایی که در مکارم الأخلاق هست این است که خدایا ایمان من را به کاملترین ایمان برسان، گفت: کاملترین ایمان درجه یقین است، چطور انسان ایمان خود را به یقین برساند، راه اول آن استدلال است.

وی در ادامه افزود: در مباحث اعتقادی جبری وجود ندارد، همه چیز بر مبنای استدلال است، اگر کسی خاضع هست در مقابل دلیل عقلی ما برای او دلیل عقلی پیرامون مسائل اعتقادی نظیر یکی بودن خداوند ارائه می‌دهیم، در مواردی شخصا به افراد استدلال در خصوص توحید خداوند ارائه کرده‌ام و آنها اسلام آورده‌اند.

آیت الله مهدوی با اشاره به نقش کتاب‌های عقاید در پذیرش مباحث اعتقادی، اظهار کرد: افراد می‌توانند کتاب‌های عقاید را بخوانند و اگر شبهه و سؤال و نکته‌ای داشتند برای برطرف شدن آن به علمای دین و متخصصین دین مراجعه کنند، ارتباط با عالمان دینی در رفع شبهات بسیار مؤثر است و این مسیر می‌تواند انسان را به یقین در دین برساند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان به یقین می‌رسد تازه به مرحله علم الیقین دست پیدا کرده است، علم الیقین اضافه صفت به موصوف است، یعنی علم پیدا کردن به یقین از مسیر استدلال و دلیل، دلیل پیدا شده که انسان به یقین رسیده است.

وی پی بردن به مؤثر از طریق اثر را یقین به دست آمده از مسیر علم عنوان کرد و گفت: استدلال از این طریق انسان را به یقین می‌رساند، کل جهان از این مسیر می‌تواند انسان را به یقین نسبت به خداوند برساند به شرطی که انسان درگیر شبهات نباشد و اگر شبهه‌ای داشت آن را از طریق مراجعه به عالم دینی برطرف کرده باشد.

آیت الله مهدوی با اشاره به گسترش شبهات علیه دین در فضای مجازی، تصریح کرد: شبهه افکنی از سوی دشمنان برای ضعیف کردن ایمان جوانان انجام می‌شود، اما افراد باید بدانند زمانی که با شبهات مواجه می‌شوند کافی است به عالمان دین مراجعه کنند تا این شبهات برطرف بشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: رسیدن به یقین از راه علم، علم الیقین نام دارد، اما مرتبه دیگر یقین عین الیقین نام دارد، یعنی ما بدون واسطه به یقین دست پیدا کنیم، مانند اینکه بجای درک حضور خورشید در آسمان از طریق دیدن آفتاب، مستقیم به خورشید نگاه کرده و یقین کنیم خورشید در آسمان است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات