۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۸۰۱۳۲
در برنامه ضیافت مطرح شد؛

شهید محلاتی معتقد به جذب حداکثری بود

شهید محلاتی معتقد به جذب حداکثری بود
محمود زاده گفت: شهید محلاتی معتقد به جذب حداکثری بود، نه دفع، خیلی سعی می‌کرد دوستان را کنار هم حفظ کند و در حل اختلافات هم بسیار تلاش می‌کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، برنامه «ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما به بررسی ابعاد علمی و مبارزاتی زندگی شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی با حضور سردار عبدالله محمودزاده از دوستان و همرزمان وی اختصاص یافت که اظهار کرد: آیت‌الله محلاتی در تیرماه ۱۳۰۹ در محلات به دنیا آمد و پدرش از کسبه بازار بود و کشاورزی هم می‌کرد. ایشان در مکتبخانه تحصیل را آغاز کرد و تحت تاثیر آشنایی با آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله سید صدرالدین صدر و حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) که در تابستان به محلات می‌رفتند، به طلبگی علاقه‌مند شد. ایشان از ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه شده، برای دروس تکمیلی حوزه به مدرسه فیضیه قم رفت و در محضر علمای آن روزگار همچون آیت‌الله سید حسین بروجردی، شیخ مرتضی حائری یزدی، سیدمحمدحسین طباطبایی، شیخ علی پناه اشتهاردی، شیخ محمد صدوقی یزدی، شیخ مرتضی مطهری و آیت‌الله مشکینی کسب فیض کرد.

این مبارز انقلابی با اشاره مبارزات شهید محلاتی بیان کرد: ایشان علاوه بر آشنایی با شهید نواب صفوی و حضور در فعالیت‌های انقلابی، در واقعه ملی شدن صنعت نفت با آیت‌الله کاشانی همکاری داشت. در سال ۱۳۲۹ در تبریز سخنرانی تندی کرد که مأموران حکومت پهلوی وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این حضور انقلابی او ادامه داشت تا اینکه مبارزات حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) حکومت پهلوی علنی شد و ایشان در جریان این مبارزات همواره همراه وی و در صحنه بود تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید.

محمودزاده با بیان ویژگی‌های دیگری از سیره اخلاقی آیت‌الله محلاتی بیان کرد: ایشان معتقد به جذب حداکثری بود، نه دفع و می‌گفت که ما باید کنار هم باشیم. شهید محلاتی خیلی سعی می‌کرد دوستان را کنار هم حفظ کند و در حل اختلافات هم بسیار تلاش می‌کرد. جذابیت ایشان در سپاه هم بسیار مؤثر بود چرا که حرف و عملش یکی بود و این ویژگی، از دوران شاگردی حضرت امام (ره) در وجود ایشان شکل گرفته بود. او اهل سیاست بازی نبود و صادقانه رفتار می‌کرد.

همرزم شهید محلاتی درخصوص روحیه مبارزاتی ایشان اظهار کرد: شهید محلاتی در دوران پیش از انقلاب بیش از بیست بار بازداشت شده بود؛ در یکی از این بازداشت‌ها بازجوی ایشان ثابتی شکنجه‌گر معروف ساواک بود؛ شهید محلاتی حساسیت عجیبی نسبت به ائمه (علیهم السلام) به‌خصوص حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشت. ثابتی در آن جلسه اهانتی به حضرت زهرا (س) می‌کند که شهید محلاتی سیلی محکمی به صورت او می‌نوازد. بعد از انقلاب که ثابتی را بازداشت می‌کنند، در جلسه بازجویی او شهید محلاتی نیز حاضر می‌شود و می‌گوید من از همه توهین‌ها و شکنجه‌هایی که به من روا داشته می‌گذرم، ولی از توهینی که به حضرت زهرا (سلام الله علیها) کرد، نمی‌گذرم.

وی در پایان تاکید کرد: در جلساتی که با روحانیون سراسر کشور برگزار می‌کرد، همواره یک نکته را بسیار متذکر می‌شد و می‌گفت پیش از انقلاب که برای سخنرانی می‌رفتیم وقتی چند جوان در جلسه ما حاضر می‌شدند این بسیار باعث شعف ما می‌شد، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی همه جا پر از جوانان پرشور و انقلابی است. این را باید قدر بدانیم؛ لذا شما ننشینید تا جوان‌ها به شما مراجعه کنند، بلکه شما باید حرکت کنید و به سمت جذب جوان‌ها بروید. روحانی باید سراغ جوان‌ها برود و آن‌ها را جذب کند. این از برکت انقلاب است که ما را با این جوان‌ها آشنا کرد.

ارسال نظرات