۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۸۰۱۴۲
رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی(ص)؛

معضل بحران جمعیت نیازمند فکر اساسی است

معضل بحران جمعیت نیازمند فکر اساسی است
حجت الاسلام احمدی تبار گفت: اید همه دستگاه ها ورود پیدا کنند و وظایف خودشان را درست انجام بدهند تا بتوان این مسأله را به جد دنبال کرد و به نتیجه رسید

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،حجت الاسلام احمد احمدی تبار، رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) در نخستین نشست از سلسله نشست های علمی نظام جامع خانواده با موضوع «واکاوی زمینه های تحقق سیاست های ابلاغی خانواده و جمعیت» با اشاره به بحران جمعیت در ایران گفت: اواخر دهه شصت به علت وضعیت خاصی که در کشور بعد از جنگ پیش آمده بود مسؤولین کشور به علت از بین رفتن امکانات و زیرساخت های کشور در بحبوحۀ جنگ تحمیلی در رابطه با آموزش و پرورش و ... با آن حجم زیاد جمعیت با مشکلاتی روبه رو شدند.

وی با اشاره به رشد سریع کاهش جمعیت در ایران اظهار داشت: در  اوایل دهۀ شصت تا نیمه آن رشد جمعیت خوبی را در کشور داشتیم که گاهی رشد جمعیت را تا نه درصد اعلام کردند اما در آن زمان به خاطر مسائل کشور به یک سیاست تقلیل زاد و ولد روی آوردند، البته قرار بر موقتی بودن آن بود که در یک زمان طولانی به آن برسند اما متاسفانه حرکت ها که شروع شد بسیار سریع رشد جمعیت در ایران اُفت کرده و پایین آمد و بعد از این هم این کارهایی که می بایست صورت می گرفت فراموش شد و امروز ما با وضعیتی روبه رو شده ایم که با توجه به این وضعیت پیش بینی می شود در آینده نه چندان دوری با پیری جمعیت روبه رو خواهیم بود.

رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به بحران پیری جمعیت در آینده ابراز داشت: این رشد زاد و ولد امروز از حد متعادل خودش که حداقلی هم باشد پایین تر آمده و باید برای این معضل فکر اساسی کرد چون با این وضعیت بیست سال آینده احتمالا یک سوم جمعیت ایران جمعیت پیر تشکیل دهند و به همین خاطر باید حرکت تاثیرگذاری در رابطه با جمعیت صورت بگیرد.

حجت الاسلام احمدی تبار در ادمه افزود: امروزه با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم یکی از مشکلات این است که رغبت به ازدواج پایین آمده است مثلا در شهر همدان که یکی از شهرهای ثروتمند کشور است فقط در این شهر چهل و سه هزار جوان مجرد بالای سی سال داریم، متاسفانه ازدواج ها کم شده و خانواده ها کمتر رغبتی به این مسأله نشان می دهند.

وی با اشاره با سیاست های خانواده و جمعیت اذعان داشت: ما  در زمینه تحقق سیاست های ابلاغی خانواده و جمعیت مشکلات فراوانی داریم که باید به این مشکلات به صورت جدی پرداخته شود یکی دیگر از مشکلات در رابطه با فرهنگ ازدواج است که در این راه باید کارهای زیادی صورت بگیرد تا ازدواج آن جایگاهی که در روایات ما برایش مطرح می کنند را بدست بیاورد، در احادیث بر فرهنگ ازدواج مکرر تاکید شده و از زندگی مجردی نهی کردند اما متاسفانه امروزه خیلی به آن پرداخته نمی شود.

مدرس حوزه علمیه با توجه به آمار طلاق در ایران خاطرنشان کرد: مشکل دیگر بحث طلاق است در بعضی از مناطق کشور آمار ازدواج و طلاق نزدیک به هم شده است در حالی که طلاق به عنوان یک چیز مبغوض و ناپسند در شریعت مطرح کردند و خود همین طلاق ها هم باعث شده یک ترسی را به دل جوانان بیندازد که شاید ما هم به همین مسیر مبتلا شویم.

رئیس گروه فقه خانواده دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به مشکلات بحران جمعیت بیان کرد: مسکن، اقتصاد، خیانت به روش های مختلف فرهنگشان گسترش پیدا کرده که باعث شده است ازدواج ها صورت نگیرد و اگر ازدواجی هم صورت می گیرد سنی که برای فرزند آوری مطرح می شود سن بالای سی سال است که معلوم نیست مبنای نظام بهداشت و درمان جهانی چیست و چرا سن ازدواج را بالا می برند و تلاششان را می کنند که بلافاصله و سریع پس از ازدواج، زوجین صاحب فرزند نشود در حالی که خداوند تبارک و تعالی طبق قوانین طبیعی که در بشر قرار داده مادامی که زن عادت ماهیانه می شود آمادگی برای بچه دار شدن را برای خودش دارد.

وی با اشاره به آموزش صحیح زندگی به زوجین افزود: باید فرهنگ سازی جدی در این حوزه شکل بگیرد و به این آسیب ها پرداخته و حتی در مورد طلاق ها به صورت جدی دنبال گردد که علت های طلاق چه چیزی است؟ براساس یک گزارش در دادگاه های طلاق استان تهران، چیزی حدود هشتاد و شش درصد طلاق ها مشکلاتشان به مسائل جنسی برمی گردد، که نیازمند آموزش است.

حجت الاسلام احمدی تبار در پایان با اشاره به فرهنگ سازی در رابطه با ازدواج و فرزند آوری ابراز داشت: باید همه دستگاه ها ورود پیدا کنند و وظایف خودشان را درست انجام بدهند تا بتوان این مسأله را به جد دنبال کرد و به نتیجه رسید؛ نیازمند یک فرهنگ سازی عمومی در رابطه با مسأله ازدواج و فرزند آوری هستیم.

ارسال نظرات