۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۸۰۱۸۳
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

وعده خلاف قانون، رقابت نیست

وعده خلاف قانون، رقابت نیست
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: رقابت این نیست که افراد وعده های خلاف قانون اساسی و قانون های عمومی کشور بدهند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در بیست و هشتمین جلسه بیان تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 7 سوره مبارکه حشر گفت: تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی اولین شاخصه دولت اسلامی برگرفته از مفاهیم جزء 28 قرآن کریم است.

کاهش فاصله طبقاتی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در آیه 7 این سوره مورد توجه قرار گرفته، این است که قدرت نباید در دست عده ای خاص متراکم شود و این نافی مالکیت خصوصی هم نیست.

مدیر حوزه علمیه مشکات ابراز داشت: امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص می فرمایند: «خداوند متعال روزی فقرا را در اموال اغنیا قرار داده و هر فقیری گرسنگی بکشد، به خاطر زیاده خواهی یک ثروتمند است، فردای قیامت ثروتمندانی که در کنار آنها فقیری زندگی کند باید پاسخگو باشند بنابراین فلسفه اصلی تشریع شرایع مبارزه با اختلاف طبقاتی است.

منشور سیاست خارجی 

استاد حوزه علمیه گفت: آیات 8 و 9 سوره مبارکه ممتحنه در حقیقت منشور سیاست خارجی دولت اسلامی است و خداوند در این آیات باید ها و نبایدهای ارتباط با دیگر کشورها را تشریح می کند و در آیه 9 می فرماید فقط و فقط از ارتباط با کسانی نهی شده اید که با شما سر جنگ دارند و شما را از سرزمین های خود بیرون کرده اند؛ بنابراین آیات ارتباط با همه کشورها برای دولت اسلامی آزاد است ارتباط با  آنها که با ما سر دشمنی دارند و به ما ظلم و ستم می کنند ممنوع است.

زمینه سازی برای حضور فعال بانوان در فعالیت های مثبت فرهنگی

خداوند در آیه 12 ممتحنه به این نکته اشاره می کند اگر گروهی از بانوان تصمیم گرفتند با تو همپیمان شوند با آنها هم پیمان شو و این نشان می دهد نگاه اسلام به زن برخلاف آن چیزی است که فمنیست ها و دیگران می گویند و این آیه گواهی می دهد که زن و مرد از لحاظ اجتماعی و فرهنگی یکسانند و این درحالی است تا چندی پیش بسیاری از کشورهای غربی برای زنان حق رای نداشتند.

در زمان امیرالمؤمنین(ع)  و حکومت امام حسن (ع) زنان حق رأی داشتند و اینگونه نبود که برای بیعت تحت ولایت همسر خود باشند، بنابراین زمینه سازی برای حضور فعال بانوان در فعالیت های مثبت فرهنگی یکی از وظایف و شاخصه های دولت اسلامی است.

وفاداری به عهد و پیمان

خداوند در  آیات 2  و 3 سوره مبارکه صف، کسانی را که به حرفی که می زنند عمل نمی کنند، توبیخ می کند و امام علی(ع) هم در سخن خود به مالک عمل نکردن به وعده ها را موجب خشم خدا و مردم برمی شمرد و رهبر معظم انقلاب نیز وعده های غیر عملی را ملاک نمی دانند و در جایی دیگر می فرمایند رقابت این نیست که افراد وعده های خلاف قانون اساسی و قانون های عمومی کشور بدهند./1399/

ارسال نظرات