۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۶۸۰۳۵۶

گفتاری درباره فرصت طلایی مادر شدن

گفتاری درباره فرصت طلایی مادر شدن
دکتر حیدری گفت: بهترین سن فرزندآوری ما بیست تا بیست و چهار سال است در حالی که دغدغه دختران ما در این سن گرفتن مدرک است، فرصت طلایی فرزند دار شدن را نباید از دست داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سرکار خانم دکتر حیدری پژوهشگر و متخصص ناباروری در سلسله نشست های هفته جمعیت با موضوع در آرزوی فرزند، اظهار داشت:خواب و نور مناسب، تغذیه صحیح و اجتناب از غذاهایی که مواد نگه دارنده دارند، همچنین غذاهای کنسرو شده و فست فودها به دلیل مواد نگهدارنده می توانند در سیستم باروری از دوره نوجوانی تاثیرات خود را بگذارند.

وی با اشاره به رفتارهایی که منجر به ناباروری می شود، ابراز داشت: استفاده از سیگار و الکل بسیار موثر در ناباروری است، همچنین استفاده از تنباکو به هر شکل آن، حتی مصرف زیاد کافوئین می تواند در مساله ناباوری اثر گذار باشد؛ اتخاذ شیوه صحیح زندگی جزء مواردی است که هم قابل پیشگیری است و هم ارزان و ساده  در جهت پیشگیری از ناباروری های آینده باید به آن پرداخته شود.

دکتر حیدری در پاسخ به درمان در کشور ما در چه مرحله ای است، اذعان داشت:خوشبختانه یکی از پیشرفت های چشمگیر ما در زمینۀ ناباروری است و الان به جرأت می توانم بگویم درمانی نیست که ارائه شود و زوجین نابارور ما در کشور از آن محروم باشند. امروز کشور ما محلی مناسب برای درمان ناباروری است و ما مراجعه کننده هایی از کشورهای همسایه برای درمان داریم و تقریباً تمام خدمات ناباروری در کشور ارائه می شود.

متخصص زنان و زایمان با توصیه  به زوج هایی که می خواهند دچار این مشکل نشوند، خاطرنشان کرد: یک فرهنگی را باید بین جامعه ایجاد کنیم و آن یک دید درست تری از زندگی است، متاسفانه آن چه الان فرهنگ غالب بین جوان ها شده پرداختن به ایده آل هایی است که معلوم نیست این ایده آل ها چقدر می تواند آرامش فکری در طول زندگی به همراه داشته باشد؛ تنها مدرک بالا و موقعیت اقتصادی عالی باعث نمی شود شما سالخوردگی شادتری را تجربه کنید، برای اینکه یک بانوی 40 ساله شادی باشید لزوماً نیاز به مدرک دکتری نیست.

وی با اشاره به سن طلایی حاملگی افزود: بهترین سن فرزندآوری ما بیست تا بیست و چهار سال است در حالی که دغدغه دختران ما در این سن گرفتن مدرک است، البته این مسأله اشکالی ندارد، اتفاقا برای مادر موفق بودن تحصیلات هم مهم است اما فرصت طلایی فرزند دار شدن را نباید از دست داد، نیاز به اصلاح دیدگاه داریم. مجلس تصمیمات مناسبی برای مقابله با ناباروری انجام داده است، ما باید در همۀ استان ها و تمام مراکز کشور مراکز ناباوری داشته باشیم.

پژوهشگر و متخصص ناباروری با بیان اینکه در سال های قبل در خانوادها با ناباروری برخوردهای بسیاری بد و ناپسندی می شد و فشارهای روانی و زخم زبان هایی را به زوجین می زدند، بیان کرد: اما امروز به جایی در درمان ناباروری رسیده ایم که زوجین بدون هیچگونه نگرانی می توانند تحت درمان قرار بگیرند و به خانواده های زوجین سفارش می کنم که با این سخن های ناروا به زوجین استرس وارد نکنند.

دکتر حیدری در پایان با اشاره به فرصت طلایی فرزندآوری اظهار داشت: به زوجین جوان توصیه می شود فرصت طلایی فرزندآوری را به بهانه های واهی تحصیل و شغل از دست ندهید، از دست دادن فرصت های بارداری سوزاندن یک شانس به بهانه بدست آوردن یک شانس کم ارزش تری است و به جد توصیه دارم از اقدام به سقط جنین با بهانه هایی اینگونه و قوی تر از این به شدت پرهیز داشته باشند.

ارسال نظرات