۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۸۰۳۸۵

جای خالی مساله جمعیت در وعده های انتخاباتی

جای خالی مساله جمعیت در وعده های انتخاباتی
حال و روز جمعیت کشور اصلا خوب نیست، پنجره جمعیتی که در میان هیاهوهای انتخاباتی فراموش شده و انگار هیچ کس در برنامه های انتخاباتی که ارائه می کند، جایی برای آن ندارد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حال و روز جمعیت این روزهای کشور اصلا خوب نیست، پنجره جمعیتی که در میان هیاهوی های انتخاباتی فراموش شده و انگار هیچ کس در برنامه های انتخاباتی که ارائه می کند، جایی برای آن ندارد و شانی برای آن قائل نیست و مساله سقط جنین که زیر سایه کرونا و بار رسانه ای آن محو شده است.

پنجره جمعیتی که تا چهار سال آینده در خوش بینانه ترین حالت باز است و می توان به وعده های امروز نامزدهای انتخاباتی امیدوار بود. تا کنون صحبت های و سمینارها و نشست های زیادی در این زمینه برگزار شده است اما در عمل مثل وعده های هشت سال گذشته خبری نیست که نیست.

قانون های جسته گریخته ای هم در مجلس تصویب شده و یا در حال مصوب شدن است که به قول قدما " نه کور می کند و نه شفا می دهد".

جای خالی مساله جمعیت در وعده های انتخاباتی

تلاش های پراکنده ای هم در زمینه جمعیت انجام می شود اما قوه تقنین و اجرا دست دیگری است و بدون ابزار قانونی کار به جایی نمی رسد! از طرفی به فضای یله و رهای مجازی هم نمی توان امید داشت و باید دید تا کجای کار این مهمان ناخوانده که غذای خود را هم به همراه آورده می تواند در این زمینه همراهی کند به قول حضرت حافظ:

دلبر که جان فرسود از او کام دلم نگشود از او
نومید نتوان بود از او باشد که دلداری کند

از طرفی فرزند آوری بدون توجه به الزامات آن اعم از مباحث اقتصادی و تربیتی و زیرساخت های فرهنگی هم مطلوب نیست و باید در این زمینه اقدامی در خور انجام شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هنوز در پیچ خم نقشه مهندسی فرهنگی کشور گیر کرده و سال ها است از رسالت اصلی خود فاصله گرفته و باید طرحی نو انداخته شود.

بی شک در وعده های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی باید جایی برای مساله جمعیت باز شود و نامزدهای انتخاباتی برنامه خود را برای این مساله مهم که حاکم بر دیگر موضوعات است مطرح کنند. مساله ای که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در بیانات مختلف به آن پرداخته اند و جای آن دارد تا مطالبه ای از مسؤولان در این زمینه صورت گیرد.

بر همگان واضح و روشن است که مزیت جوانان امروز جامعه نباید از بین برود و باید تمام امکانات نظام برای تحول در این عرصه بکارگیری شود. حال باید دید که نامزدهای انتخاب شده از سوی شورای محترم نگهبان تا چه میزان بر این مساله و اهمیت آن واقف هستند و چه برنامه هایی برای خروج از این بحران اجتماعی ارائه می کنند.

ارسال نظرات