۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۸۰۶۷۴
حجت الاسلام نبویان مطرح کرد؛

پیام دولت به غرب برای ادامه تحریم‌ها!

پیام دولت به غرب برای ادامه تحریم‌ها!
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: راستی‌آزمایی در کوتاه‌مدت شدنی نیست و آمریکا باید تضمین دهد که همه تحریم‌های ایران را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره اینکه راستی‌آزمایی زمان‌بر نیست، گفت: نمایندگان مجلس در دفاع از حقوق ملت ایران، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند که بر اساس آن باید تحریم‌هایی که علیه ملت ایران وضع شده است، به طور کامل و یکجا برداشته شود و بر این موضوع مصر هستیم.

تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

وی بیان کرد: تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود نه اینکه امروز آمریکایی‌ها یکی از تحریم‌های ما را لغو کنند و چند ماه بعد آن هم اگر تمایل داشتند، تحریم دیگری را بردارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود که پنجم اسفند ماه ۹۹ کل تحریم‌ها برداشته شود اما دولتمردانی چون روحانی، ظریف و صالحی مذاکره‌ای را انجام دادند و سه ماه دیگر موعد لغو تحریم‌ها را تمدید کردند و ما از این موضوع گله‌مند هستیم.

پیام دولت به غرب برای ادامه تحریم‌ها!

نبویان ادامه داد: سوال ما از این افراد آن است که چرا در مذاکره با گروسی، لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را ۳ ماه دیگر تمدید کردند؟ این کار دولتمردان ما پیامی به غربی‌ها بود مبنی بر اینکه شما می‌توانید تا سه ماه دیگر تحریم‌ها علیه ایران را ادامه دهید.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور باید پاسخ دهد که چه اصراری دارد که تحریم‌های ایران ادامه داشته باشد، گفت: در حال حاضر هم تیم مذاکره کننده ما در جریان مذاکراتی که در حال انجام است، طرح گام به گام برای لغو تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و سپس واژه گام به گام را تغییر دادند و به جای آن گفتند که منظور ما آن است که تحریم‌ها به توالی و به ترتیب حذف شود که این کلمات هم معنایی جز همان طرح گام به گام ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افرادی چون ظریف و روحانی به دنبال لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام هستند که به معنای آن است که آمریکایی‌ها در حال حاضر یکی از تحریم‌های ما را بردارند و چند هفته و یا چند ماه بعد، یکی دیگر از تحریم‌های ما را لغو کنند. سوال ما از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آن است که چرا اصرار دارند تحریم‌های ایران به صورت کامل و یکجا برداشته نشود؟

طرفداری از طرح گام با گام با اهداف انتخاباتی

وی افزود: ظاهراً دولتمردان به دلیل انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام هستند با این هدف که تا زمان انتخابات بخشی از تحریم‌ها برداشته شود.

نبویان تاکید کرد: ۱۵ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است اما طرف مقابل تعهداتشان را انجام نداد. سوال ما این است، زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، آیا برای خروج از برجام با ایران مذاکره کرد؟ آیا نظر کمیسیون مشترک برجام را در این باره اخذ کرد؟ آیا با کشورهای ۱+۵ مذاکره‌ای در این باره داشت؟ خیر. آمریکا بدون هیچ گونه مذاکره‌ای از برجام خارج شد و در این شرایط، چه ضرورتی به انجام مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد و در حال حاضر مذاکره با چه هدفی در حال انجام است؟

اختلاف ایران و آمریکا بر سر تعداد تحریم‌ها

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده چندی پیش با عراقچی صحبت کردم و وی گفت که ما می‌گوییم در دوران اوباما و ترامپ ۱۶۰۰ تحریم علیه ایران اعمال شده است اما حرف آمریکایی‌ها این است که تعداد تحریم‌ها ۱۵۰۰ مورد است و ما باید مذاکره کنیم و بگوییم که تعداد تحریم‌ها ۱۶۰۰ مورد است. بنده در همان زمان به معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفتم که ضرورتی به انجام مذاکره نیست و شما می‌توانید در قالب نامه‌ای این موضوع را مطرح کنید و بگویید که تعداد تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا علیه کشورمان وضع کرده است، ۱۶۰۰ مورد است و به هیچ وجه نیازی به انجام مذاکره نیست.

آمریکا به دنبال گرفتن امتیاز از ماست

نبویان افزود: آمریکا به دنبال مذاکره برای مذاکره است و هدفش از انجام مذاکرات این است که از ایران امتیاز بگیرد. تاکنون هم اینگونه بوده است و هر زمانی که ظریف و تیم مذاکره‌کننده ما مذاکراتی را انجام دادند، در همه موارد به ضرر ملت ایران تمام شد.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط مذاکره به هیچ وجه ضرورتی ندارد، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به تعهداتمان در برجام بازگردیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حضور دارد و تعهدات برجامی مشخص است و آنان می‌توانند ارزیابی کنند که آیا ما به تعهدات خود در برجام بازگشته‌ایم یا خیر و این موضوع احتیاجی به مذاکره ندارد. نیروهای آژانس هم طرفدار آمریکا هستند و قطعاً این کار را انجام خواهند داد. از سوی دیگر برای لغو تحریم‌های ایران هم نیازی به مذاکره نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌ها باید به صورت کامل و یکجا برداشته شود، گفت: از سوی دیگر لغو تحریم‌ها هم باید ارزیابی شود و اینگونه نیست که بایدن بگوید که تحریم‌های ایران لغو شد و ما هم بدون راستی‌آزمایی آن را بپذیریم.

لغو تحریم نفتی، بدون برداشتن تحریم بانکی فایده‌ای ندارد

نبویان با اشاره به اینکه متاسفانه مذاکره‌کنندگان ما افراد متخصصی را به همراه خود نمی‌برند، اظهار داشت: درباره راستی‌آزمایی لازم است که مثالی را مطرح کنم. فرض کنیم که آمریکا بگوید تحریم‌های ایران درباره فروش نفت لغو شده است و ما هم بتوانیم دو میلیون بشکه نفت به فروش برسانیم. در مرحله بعدی، لازم است که پول حاصل از فروش نفت، وارد کشور شود. در این شرایط، قطعاً آمریکایی‌ها می‌گویند که ما گفتیم تحریم‌های فروش نفت ایران لغو شده است و حرفی از لغو تحریم‌های بانکی نزدیم! بر این اساس، لغو تحریم نفتی، بدون لغو تحریم بانکی فایده‌ای برای ما ندارد و بی‌نتیجه است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر فرض کنید که تحریم بانکی ایران هم برداشته شود، تمام کشتی‌های حامل نفت باید بیمه داشته باشند که در این شرایط، آمریکایی‌ها می‌گویند که ما درباره لغو تحریم بیمه وعده‌ای به شما نداده بودیم.

مذاکره کنندگان ما تخصص لازم را ندارند

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این مسائل به معنای آن است که یک تحریم با ده‌ها تحریم دیگر مرتبط است و مذاکره کنندگان ما هم تخصص لازم را ندارند و متاسفانه ما افراد ضعیفی را برای مذاکرات فرستاده‌ایم.

نبویان متذکر شد: زمانی که گفته می‌شود تحریم‌ها لغو شد، باید این موضوع به طور کامل محقق و تاثیر آن در زندگی مردم مشخص شود. آمریکایی‌ها حتی اگر برخی از تحریم‌های ایران را لغو کنند، سراغ شرکت‌های گوناگون می‌روند و آنها را تهدید می‌کنند که با ایران ارتباط نداشته باشند. به دلیل همین مسائل است که ما می‌گوییم باید لغو کامل تحریم‌های ایران راستی‌آزمایی شود.

وی تصریح کرد: راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها از نظر ما این است که باید همه تحریم‌های ایران اعم از تحریم نفتی، بانکی، حمل و نقل، هسته‌ای و موشکی برداشته شود. همچنین بازرگانان ما باید بتوانند مبادلات نفتی و غیر نفتی خود را انجام دهند.

تحریم سوئیفت باید برداشته شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم سوئیفت باید برداشته شود و پول‌های ما به کشور بازگردد، ادامه داد: لغو این تحریم‌ها فقط روی کاغذ نیست و باید آمریکا در عمل این اقدام را انجام و تضمین‌های لازم را هم دهد.

نبویان با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید تضمین دهند که به بهانه‌های دیگر ایران را تحریم نکنند، یادآور شد: بعد از برجام، آمریکا به تعهدات خودشان پایبند نبود، به گونه‌ای که ده‌ها شرکت بزرگ را به جهت ارتباط با ایران تهدید و حتی جریمه کرد. موید این مسئله آن است که آمریکا یکی از بانک‌های فرانسه را به جهت ارتباط با ایران، ۹ میلیارد دلار جریمه کرد.

وی گفت: سوال ما این است که در این شرایط، کدام بانک می‌تواند با ایران ارتباط داشته باشد؟ راستی‌آزمایی به این معنا است که ارتباط تمام بانک‌های دنیا با جمهوری اسلامی ایران عادی شود و این موضوع هم باید همیشگی باشد نه اینکه در مقطعی آمریکایی‌ها اجازه ارتباط با ایران را به بانک‌ها بدهند و سپس به دلیل دیگری ایران را تحریم کنند و به آن بانک‌ها اجازه ارتباط با کشورمان را ندهند.

منافع ملی فدای مسائل سیاسی و انتخاباتی نشود

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جای تاسف است که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به دنبال لغو کامل تحریم‌ها نیستند و طرح گام به گام برای لغو تحریم‌ها را مطرح می‌کنند. از سوی دیگر سوال ما از آنان این است که چه عجله‌ای برای مذاکرات دارند؟ آیا به دلیل انتخابات عجله می‌کنند؟ آیا ارزش دارد که به دلیل مسائل سیاسی و اینکه فقط در قدرت بمانید، منافع ملت ایران را نابود کنید؟

نبویان خطاب به دولتمردان، تصریح کرد: این جهنم و بلای اقتصادی را با سیاست‌های غلط تان سر مردم آوردید و آیا دنبال آن هستید که این شرایط در کشور تداوم داشته باشد و صف مرغ و تخم مرغ و گرانی‌ها ادامه پیدا کند؟ متاسفانه ضعف عملکرد دولت و ضرباتی که روحانی و ظریف به کشور زدند، باعث شد همه چیز در این مملکت نابود شود و ۵۰ سال طول می‌کشد وضعیت کشور به حالت عادی بازگردد.

دولت با هدف انتخاباتی دنبال توافقات جدید است

وی گفت: ظریف در آستانه انتخابات سال ۹۶ گفت که هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است و هر گونه توافق به معنای آن است که حتی اگر به ضرر ملت ایران باشد، ما باید این توافق را انجام دهیم تا در انتخابات پیروز شویم و در حال حاضر هم آنان با هدف پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰، به دنبال توافقات جدیدی هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه راستی‌آزمایی اقدامی معقول است، تصریح کرد: برای مثال ما می‌گوییم که باید عادی‌سازی روابط ایران با بانک‌های دنیا راستی‌آزمایی شود. خوب است که روحانی و ظریف پاسخ دهند که راستی‌آزمایی عادی شدن روابط بانک‌ها با ایران چند ماه طول می‌کشد؟

نبویان اظهار داشت: حرف ما این است که بازرگانان ما نباید هیچ‌گونه مشکلی در واردات و صادرات به کشورهای دنیا داشته باشند. مشکل ما فقط تحریم بانکی نیست و الان به ما دارو هم نمی‌دهند و سوالمان این است که فرق بایدن دموکرات با ترامپ در چیست که رئیس‌جمهور جدید آمریکا هم تحریم‌های دارویی را هنوز برنداشته است؟

وی ادامه داد: دولتمردان باید پاسخ دهند که چه اصراری دارند تحریم‌های ایران یکجا لغو نشود؟ در مقابل، حرف مجلس شورای اسلامی این است که باید همه تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته شود. البته این موضوع فقط از سوی نمایندگان مجلس مطرح نمی‌شود و ۹۰ درصد مسئولان نظام به این مسئله معتقد هستند و صرفاً عده کمی مثل روحانی، ظریف و عراقچی به دنبال طرح گام به گام برای لغو تحریم‌ها هستند.

راستی‌آزمایی حداقل ۶ ماه زمان می‌برد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اصرار داریم که منافع ملت ایران تامین و تحریم‌ها به صورت کامل و یکجا لغو شود، تمام بانک‌های دنیا با کشورمان بتوانند ارتباط داشته باشند، هر گونه صادرات نفتی و غیرنفتی ما باید تسهیل شود و بازرگانان ایران باید به ما گزارش دهند و بگویند که دیگر مشکلی در این زمینه ندارند. راستی‌آزمایی این مسائل حداقل ۶ ماه زمان می‌برد اما ظریف و برخی دیگر از اطرافیان وی اصرار دارند که تحریم‌های ایران یکجا برداشته نشود و حتی به دلیل منافع انتخاباتی می‌گویند که لازم نیست راستی‌آزمایی هم انجام دهیم!

نبویان درباره تبعات راستی‌آزمایی عجله‌ای و روی کاغذ، گفت: ما می‌خواهیم که حداقل ۶ ماه روند عادی سازی و ارتباط ایران با کشورهای دنیا برای همه ملموس شود و راستی‌آزمایی در کوتاه‌مدت شدنی نیست.

راستی‌آزمایی عجله‌ای به معنای باقی ماندن تحریم‌هاست

وی بیان کرد: راستی‌آزمایی عجله‌ای، معنایی جز باقی ماندن تحریم‌ها ندارد و اینکه یک یا دو بانک با ایران ارتباط داشته باشند و یا اینکه فقط ۵ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده کشورمان آزاد شود، برای ما ارزشی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خطاب به روحانی، ظریف و تیم مذاکره‌کننده کشورمان، گفت: حرف ما به شما این است که عجله نکنید و دوباره منافع ملت ایران را به دلیل مسائل سیاسی و انتخاباتی نابود نکنید.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات