۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۶۵۵۲۷۴
گزارشی از اولین دستور کار فرهنگی مجلس یازدهم؛

نقد تند عملکرد وزارت ارشاد در حوزه قرآنی و پرسش‌های متعدد از صالحی

نقد تند عملکرد وزارت ارشاد در حوزه قرآنی و پرسش‌های متعدد از صالحی
در اولین دستور کار فرهنگی مجلس یازدهم، نمایندگان از کم‌توجهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت‌های قرآنی انتقاد کردند و درباره وضعیت فرهنگی کشور به ویژه در حوزه فضای مجازی هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سومین هفته کاری مجلس یازدهم، از ساعت ۸ صبح امروز یکشنبه ۲۵ خرداد، با اولین دستور کار فرهنگی و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدای جلسه، سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از وضعیت فرهنگی کشور در حوزه‌های مختلف تحت مدیریت این وزارتخانه از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، حوزه‌های دینی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت، هنر، رسانه، فضای مجازی و بین‌الملل ارائه کرد.

صالحی در بخش پایانی سخنان خود، توجه به استا‌ن‌ها، شفافیت و هوشمند‌سازی را سه رویکرد اصلی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد. بنابر این گزارش، در ادامه هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در خانه ملت، اظهار کرد: از طرح «فهما» که وزیر مطرح کردند تشکر می‌کنیم که ایده‌های برتر در آن مطرح شود. این اقدام شایسته تقدیر است.

تأکید بر حل مشکل بیمه خبرنگاران

وی افزود: یکی از اقدامات مهم دیگری که از سوی این وزارتخانه باید انجام شود در زمینه بیمه خبرنگاران است.

کیومرث سرمدی؛ منتخب مردم اسدآباد نیز ضمن تشکر از وزیر ارشاد اظهار کرد: اولین نکته درباره چارت سازمانی همکاران ما در ادارات ارشاد است؛ همکاران اداری بنده در حوزه انتخابیه در اسدآباد نیازمند توجه بیشتری هستند. تأکید دیگر بنده در مورد حمایت از پیشکسوتان عرصه هنری است که برای انتشار و چاپ آثار خود دچار مضایق مالی هستند لذا باید حمایت شوند تا آثار آنها مورد توجه آحاد مردم هنردوست ایران قرار گیرد.

عدم حمایت وزارت ارشاد از نهادهای مردمی فعال در حوزه قرآنی

در ادامه سیدجلیل میرمحمدی؛ نماینده مردم تفت و میبد، یکی از مشکلات بزرگی که در سطح کشور با آن مواجه هستیم را عدم حمایت جدی از نهادهای مردمی که در حوزه قرآنی فعال هستند، دانست و گفت: متأسفانه حمایت کافی از این دسته از افراد وجود ندارد و این نهادها برای ساده‌ترین نیازهای خود دچار مشکل مالی هستند، لذا درخواست داریم این موضوع را در اولویت خود قرار دهید.

وی اظهار کرد: نکته دیگر در مورد فضای مجازی است که به گفته مقام معظم رهبری به قتلگاه جوانان تبدیل شده است، لذا برای نظارت بیشتر بر این بخش باید چاره‌ای اندیشیده شود چراکه دلسوزان نظام به صورت جدی در این زمینه نگرانی دارند. در زمینه مسائل جمعیتی مقام معظم رهبری تأکید بسیاری دارند اما متأسفانه برنامه‌ای مدون و دارای خروجی را در این زمینه از شما مشاهده نمی‌کنیم. همچنین سرانه کتابخوانی در کشور در وضعیت مناسبی نیست لذا برای این موضوع هم باید چاره‌اندیشی شود.

سیر نزولی قانونمداری و اخلاق‌مداری در حوزه هنر

حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا دیگر نماینده‌ای بود که درباره وضعیت فرهنگی کشور به ایراد سخن پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد در برخی از عرصه‌ها نیازمند بازنگری جدی در فعالیت‌های وزارت ارشاد هستیم. در بخش فرهنگ و هنر سیر قانونمداری و اخلاق‌مداری نزولی بوده است؛ وزارت ارشاد باید جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. نکته دیگر نظارت کافی بر تولیدات هنر و سیما است که با مهر تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخلاقیات جامعه را هدف قرار ندهند. همچنین باید تلاش کنیم مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم.

منتخب مردم سنقر و کلیایی اظهار کرد: در حوزه قرآنی کار چشم‌گیری از وزارت فرهنگ نمی‌بینیم. لازم است یک‌بار دیگر برنامه‌های حوزه قرآنی را از نو ببینید، چراکه جایگاه قرآن در این وزارتخانه مغفول مانده است.

فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد، نیز در ادامه چند پرسش از وزیر ارشاد مطرح کرد و گفت: چرا از جشنواره عمار حمایت نمی‌کنید؟ چرا از نیروهای مردمی و انقلابی حمایت نمی‌کنید؟ بیمه هنرمندان تبدیل به آرزو شده است. درباره همسان‌سازی حقوق کتابداران چه برنامه‌ای دارید؟

نقد عملکرد وزارت ارشاد در زمینه حمایت از خانواده 

جعفر قادری؛ نماینده شیراز در ادامه این جلسه تأکید کرد: در زمینه حمایت از نهاد خانواده و ازدواج که بحث روز جامعه ما است و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، وزارت ارشاد به خوبی ورود پیدا نکرده است. همچنین لازم است مشکلاتی که در فضای مجازی وجود دارد برطرف شده و قانونگذاری لازم صورت گیرد. باید از مساجد و کانون‌های موجود در آن حمایت شود تا جوانان جذب این فعالیت‌ها شوند. بحث دیگر مزیت نسبی ما در زمینه فیلم و سریال است لذا چون مدعی هستیم که ام‌القرای جهان اسلام هستیم در این زمینه هم باید اقدامات لازم را انجام دهیم. در زمینه بیمه خبرنگاران سیاست مشخصی را از ناحیه وزارت ارشاد شاهد نبوده‌ایم.

ابوالفضل ابوترابی؛ نماینده مردم نجف‌آباد در سخنانی ضمن بیان اینکه وضعیت فرهنگی کشور مطلوب نیست، گفت: مقام معظم رهبری مسائل فرهنگی و اقتصادی را به مجلس یازدهم گوشزد کردند. لذا اگر بخواهیم همین روند را ادامه دهیم چهل سال آینده هم به همین وضعیت ختم می‌شود. اگر چهل سال گذشته نتیجه داشت به اینجا نمی‌رسیدیم. امروز مردم از اوقاف ناراضی هستند؛ مردم از مشکلات فرهنگی گلایه دارند و این یک واقعیت است.

اوضاع نامناسبت مالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

وی افزود: امروز کانون‌های مساجد حتی توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارند، بنابراین اگر توان این کار را هم ندارند، وجود آن به چه دردی می‌خورد؟! باید در کانون‌های مساجد نیز دست به تغییر و تحولات اساسی بزنیم. بیایید شجاعانه بیان کنید که تمرکزگرایی بلای جان مملکت شده است.

علی‌اصغر عنابستانی؛ نماینده مردم سبزوار نیز در سخنان خود از وضعیت فرهنگی انتقاد کرد و گفت: متأسفانه انسجام فرهنگی در کشور وجود ندارد و دستگاه‌های متولی فرهنگی در کشور زیاد است و جایی در وزارت ارشاد وجود ندارد که این فضای از هم گسیخته را بر اساس اصول و ارزش‌های دینی ساماندهی کند. متأسفانه خبرنگاری کمترین امنیت را در میان مشاغل دارد لذا باید توجه جدی به حقوق خبرنگاران صورت گیرد. سازمان حج و زیارت با علم اینکه امسال حج برگزار نمی‌شود از مردم پول گرفته است و مردم هم این پول را با سختی پرداخت کرده‌اند لذا باعث سردرگمی آنها شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان؛ نماینده مردم تهران در مجلس نیز در سخنان خود به طرح چند پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: آیا در کشورهای غیراسلامی توجهی به کتابخانه‌ها نمی‌شود؟ تفسیر شما از مقوله فرهنگ چیست؟ شما برای اعتقادات جوانان و مردم جامعه اسلامی چه کرده‌اید؟ اگر واژه اسلامی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداریم چه اتفاقی می‌افتد؟ برای توسعه فرهنگ اسلامی در مقابل فرهنگ غرب چه اقدامی انجام داده‌اید؟

وزارت ارشاد در حوزه لباس و مد اسلامی چه کرده است؟

سیدمجتبی محفوظی، نماینده دیگری بود که در سخنان خود با طرح پرسش‌هایی از جمله اینکه آیا افسارگسیختگی در شبکه نمایش خانگی به بهانه جذب بیننده را مناسب می‌دانید؟ آیا بر اجرای کنسرت‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد؟ آیا از نشر کتاب‌های مفید به اندازه کافی حمایت می‌شود؟، اظهار کرد: یک از اهداف غایی وزارت ارشاد وجود دبیرخانه مد و لباس است که از اهداف آن تصمیم‌گیری درباره مد و لباس بر اساس مبانی اسلامی و ملی است، آیا این مهم به صورت بایسته و شایسته صورت گرفته است؟

در ادامه جلسه علنی مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در آغاز سخنان خود کنایه‌ای به استقبال کم نمایندگان از کمیسیون فرهنگی زد و آن را نشانه مظلومیت این حوزه دانست.

وی در سخنان خود با بیان اینکه سند مهندسی فرهنگی به دستور رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهد اما پس از تصویب ۵، ۶ سال است که این سند که در سبد اولویت‌ها بود، روی زمین می‌ماند و هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد، یادآور شد که کل بودجه بخش فرهنگ در این کشور، زیر نیم درصد؛ یعنی برابر با بودجه ساخت سیصد کیلومتر بزرگراه است. اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی هم با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی مواجه است. مسجد که سنگر است به یک عبارت یازده و به عبارتی بیست و یک متولی دارد.

طولانی ‌شدن تعطیلی مراکز مذهبی و عملکرد وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات

بنابر گزارش خبرنگار ایکنا، محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره انتقادات از طولانی‌شدن تعطیلی مساجد و مراکز مذهبی به علت کرونا گفت: نمایندگان معتقدند که وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات در این زمینه می‌توانستند به شکل بهتری عمل کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراکز را باز کنند. ما باید دست به دست هم بدهیم و مشکلاتی که اشاره شد را برطرف کنیم. مشکلاتی که اشاره کردید به حق است، اما چه کسانی باید این مشکلات را برطرف کنند؟ این وظیفه خود ماست که دارای مسئولیت هستیم، لذا باید دست به دست هم دهیم که این مشکلات برطرف شود.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: صحبت‌های متعددی را دوستان اشاره کردند که بنده در این زمینه به چند نکته اشاره می‌کنم؛ یکی از این موارد حمایت‌ها در عرصه فرهنگ است. بنده به این نکته اشاره می‌کنم که سهم وزارت ارشاد از بودجه عمومی کشور ۲۵ صدم درصد است؛ طبیعتاً این مسائل تأثیرات خود را بر حمایت از بخش فرهنگ می‌گذارد لذا امیدواریم در یک تعامل بیشتر بتوانیم شرایط بهتری را برای امسال و سال‌های آینده رقم بزنیم. در مجموع باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای توسعه کتابخوانی و سایر فعالیت‌های فرهنگی ۲۷۸ فضای در حال احداث داریم و بودجه قابل توجهی برای تکمیل آن مورد نیاز است. بنابراین باید تلاش کنیم این پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام برسد.

تأکید بر فعالیت ویژه وزارت ارشاد در حوزه‌های دینی

وی گفت: درباره حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان، اهالی رسانه و فعالان قرآنی باید بیان کنیم که چند سال قبل و در سال ۱۳۹۳ تعداد ۲۳ هزار بیمه شده داشتیم، اما الان این رقم تقریباً دوبرابر شده است. درباره تعهد وزارت ارشاد به مسائل دینی هم باید بگویم حتماً در این حوزه فعال هستیم و تک‌تک معاونت‌های ما در زمینه دینی و قرآنی و انقلابی، مسئولیتی جدی برای خود قائل هستند. همچنین حدود بیست اقدام برای افزایش نظارت بر فضای مجازی و تولید محتوای سالم در این زمینه در دستور کار ماست.

ارسال نظرات