۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۶۵۵۲۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور:

روش تدریس آیت‌الله فاضل لنکرانی در حد اعلی بود

روش تدریس آیت‌الله فاضل لنکرانی در حد اعلی بود
شاگرد آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: در تدریس کفایة الاصول مرحوم آخوند خراسانی به قدری تبحر داشتند که آن گزاره‌های سخت و دیر فهم را بگونه‌ای گره گشایی می‌کردند که برای طلاب اصلا دشواری و صعوبت کلام مرحوم آخوند خراسانی احساس نمی شد.

 به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی در سال ۱۳۱۰شمسی در قم به دنیا آمد. پدرش فاضل قفقازی از علمای حوزه و از اعضای شورای استفتاء آیت الله بروجردی بود. مادرش از فرزندان سادات معروف مبرقع قم بود. در ۲۶ خرداد ۱۳۸۶شمسی در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. برای بررسی بیشتر از این مرجع عالیقدر جهان تشیع و بزرگوار با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، که سالیانی از محضر ایشان کسب فیض کردند گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور، معروف به استاد خطیب اصفهانی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز به مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی که از عالمان ربانی، فقیهان بزرگ و از مراجع بزرگوار عالم تشیع بودند اظهار کرد: یکی ازعنایات الهی به اینجانب  از آغاز ورود در حوزه‌های علوم دینی( اصفهان، قم و تهران) بهره‌مندی از اساتید بزرگ و استوانه‌های علم و دانایی و معرفت بوده و هست.

شاگرد مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: یکی ازکسانی که از وجود با برکتشان بهره‌های علمی، اجتهادی و اخلاقی  برده‌ام؛ فقیه آل محمد(ص) و مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی(اعلی الله مقامه الشریف)  بوده است که در سال ۱۳۵۵ ازحوزه اصفهان به حوزه قم رفتم و در یکی از  حجره‌هایی که  در مسجد عموی بزرگوارم مرحوم آیت‌الله العظمی اسماعیل‌پور، ساخته شده بود  مستقر شدم و با اینکه فاصله مسجد تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مدرسه فیضیه قم زیاد بود ولی از سر عشق و شیدایی با پای پیاده هر روز می‌رفتم و از خرمن علوم علمای ربانی استفاده می‌کردم و  یکی از آن عالمان ربانی و فقیهان بزرگ مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی بودند.

استاد خطیب اصفهانی با اشاره به روش تدریس، شیوه بیان و قدرت تفهیم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی به طلاب که  درحد اعلی بود اظهار کرد: از باب مثال در تدریس کفایة الاصول مرحوم آخوند خراسانی به قدری تبحر داشتند که آن گزاره‌های سخت و دیر فهم را بگونه‌ای گره گشایی می‌کردند که برای طلاب اصلا دشواری و صعوبت کلام مرحوم آخوند خراسانی احساس نمی شد و هم اکنون نوارهای تدریس ایشان موجود است.

با دعای امام خمینی(ره) شفا یافتم

حجت‌الاسلام والسلمین اسماعیل‌پور ادامه داد: اینجانب از سال ۱۳۵۵تا سال ۱۳۶۷در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل بودم و بین سال های ۶۰ تا ۶۷ به مدت ۳ سال به درس فقه مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) می‌رفتم و از مباحث فقهی ایشان بهره‌مند می‌شدم و یادم می‌آید که چند مدتی ایشان بیمار شدند و درس تعطیل شد و بعد از بهبودی از بیماری، روز اول که برای تدریس آمدند گفتند من به دعای امام خمینی(ره) شفا یافتم و سلامتی خود را مدیون امام راحل می دانستند.

شاگرد آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) در پاسخ به این سؤال که شما سالیانی از آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی کسب فیض کردید ویژگی برجسته ایشان را اشاره کنید؟ تشریح کرد: از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) می‌توان به معاشرت‌های اخلاقی، تدریس علوم آل محمد(ص)، تواضع فوق العاده و مهربانی ایشان که سرشار از عشق، ایمان و آرامش شگفت انگیزی که بر قلب، روح و جانشان حاکم بود و باعث شد بود که  متانت زاید الوصفی  برشکوه وجودی ایشان بی‌افزاید و هنگام تدریس شمرده شمرده و با دقت و تیزبینی مبانی فقهی را بیان می‌کردند و احترام خاصی  برای امام راحل، خمینی کبیر قائل بودند  و چنان به امام عشق می‌وزریدند که  تحریر الوسیله امام را مبنای فعالیت‌های فقیهانه خود قرار داده بودند که به شکل یک دایره المعارف فقهی حدود ۳۰ مجلد با نام « تفصیل الشریعه  فی شرح تحریر الوسیله» منتشر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در بیان خاطره‌ای گفت: زمانی که  در واحد آموزش دفتر تبلیغات قم بودم؛ برای بهر‌ه‌مندی شاگردان، درس‌های اساتید بزرگی مانند:  فن خطابه مرحوم فلسفی، نظام حقوقی اسلام آیت‌الله شاهرودی و درس‌هایی از نهج‌البلاغه( شرح عهد نامه مالک اشتر) مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی و دیگر بزرگان را مسئولیت ضبط درس‌ها،تنظیم و آماده کردن آنها برعهده من بود که درس‌ها را از نوار پیاده می‌کردم و جزوه‌های درسی را تکثیر و در اختیار طلاب قرار می‌دادیم و بعد از آن هم به شکل یک کتاب منتشر شد.

شاگرد آیت‌الله فاضل لنکرانی ادمه داد: یادم می‌آید روزی به مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی گفتم: شما در درس خود گاهی یک مطلب را با الفاظ گوناگون بیان می‌کنید و تکرار فراوان دارد آیا اجازه دارم بعضی از عبارات را حذف کنم ؟ ایشان با یک لبخند نمکینی گفتند: اشکال ندارد، عصاره و خلاصه آن را بنویسید.

استاد خطیب اصفهانی در پاسخ به این سؤال که چرا با رحلت ایشان قم زلزله آمد؟ تشریح کرد: درموضوع تقارن رحلت مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی  و آمدن زلزله، باید گفت: دو حادثه طبیعی بوده همچنان که بعد از مرگ ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص) خورشید گرفتگی ایجاد شد و برخی گفتند، با مرگ فرزند پیامبر(ص) خورشید گرفت اگر خود حضرت از دنیا بروند چه خواهد شد؟! اماپیامبر اکرم(ص) بعد از این گفتگوها با یک سخنرانی این تفکر انحرافی را ازجامعه زدودند که مرگ فرزند و خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی دو حادثه طبیعی هستند البته درروایات داریم که وجود عالمان ربانی در جوامع بشری  و دعاهای آنان بسیاری از بلایا را دفع می‌کند.

امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ستارخان گفت: مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل آثار فراوانی را به یادگار نهاده‌اند ازجمله تربیت فرزندی فقیه و عالم که راه پدر را به خوبی ادامه می دهند، تربیت شاگردانی متدین، متعهد و عالمانی دل آگاه، نگارش یک دایرﺓالمعارف بزرگ فقهی که شرح تحریرالوسیله حضرت امام خمینی(ره) است، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و توجه به بزرگداشت مقام حضرت صدیقه طاهره(س)خداوند متعال این فقیه بزرگ را با پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت محشور فرماید.

شاگرد آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی به یکی از آموزه‌های تاثیرگذار و شگفت انگیز مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی اشاره کرد: من پنجاه سال است دارم اسلامی می‌خوانم بگذارید خلاصه اش را بگویم، واجبات را انجام بده، به جای مستحبات به کار مردم برس و کار مردم را راه بینداز اگر کسی در قیامت از تو سوال کرد بگو فاضل گفته بود.

نقش مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در انقلاب

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ایشان چون از  شاگردان امام خمینی بود و یکی از ۱۲ نفری بود که مرجعیت امام خمینی را کتبا به اطلاع دیگران رساند و از اولین روزهای‌ فعالیت‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌ آن‌ پیوست‌ و در جلسات‌ آن‌ شرکت‌ می‌کرد و امضای‌ او در زیر بسیاری‌ از اعلامیه‌ها، از جمله‌ اعلام‌ مرجعیت‌ امام خمینی و نیز خلع‌ ید شاه‌ از قدرت‌، به‌ چشم‌ می‌خورد. فعالیت‌های آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در جامعه‌ مدرسین‌ و دیگر تلاش‌های‌ سیاسی‌، باعث‌ شد چند بار بازداشت‌، شکنجه‌ و تبعید یا زندانی‌ شود. او حدود ۴ ماه‌ به‌ بندر لنگه‌ و دو سال‌ و نیم‌ به‌ یزد تبعید شد.

استاد خطیب اصفهانی ادامه داد: فعالیت‌های‌ سیاسی‌ مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی پس‌ از انقلاب‌ اسلامی هم ادامه‌ داشت‌. چند بار در جبهه‌های‌ جنگ ایران و عراق حضور یافت‌ و رزمندگان را تشویق کرد. پس‌ از انقلاب اسلامی ایران به‌ نمایندگی‌ در دوره اول‌ مجلس خبرگان رهبری از استان‌ مرکزی‌ برگزیده شد. او سال‌ها دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور در پایان در یک جمله مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی را معرفی کرد و افزود:مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع و فقیه آل الله که با موشکافی‌های فقیهانه و با زبانی عالمانه توانستند فقه آل محمد(ص) را هماهنگ با نیازمندی‌های  جامعه بیان کنند به ویژه آنجا که محور مباحث خود را با الهام از کتاب فقهی امام رضوان الله تعالی علیه آغاز کردند و این راه همچنان با مرکز فقهی ائمه اطهار استمرار دارد. عاش سعیدا ومات سعیدا

ارسال نظرات