۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۶۵۵۰۶۸
آیت الله کعبی:

رسا هوشمندانه مقوله تحول حوزه را دنبال کرده است

رسا هوشمندانه مقوله تحول حوزه را دنبال کرده است
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری عملکرد خبرگزاری رسا در پیگیری مقوله تحول حوزه‌های علمیه را هوشمندانه و اقدامات این رسانه در دوران شیوع کرونا را مبتکرانه و اثرگذار توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در دیدار دکتر علیرضا داودی سردبیر جدید خبرگزاری رسا، فعالیت ها و اقدامات این رسانه در نشر و انعکاس اخبار و فعالیت ها و دستاوردهای حوزه های علمیه و روحانیت را ستودنی خواند.

آیت الله کعبی کارنامه خبرگزاری رسا در پیگیری مقوله مهم تحول در حوزه های علمیه را هوشمندانه و با رعایت همه جوانب ذکر و تاکید کرد که تحول دفعی آسیب آفرین است، خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه مطرح در حوزه این پروسه را هوشمندانه دنبال کرده است.

تقدیر از اقدامات اثرگذار و خلاقانه خبرگزاری رسا در دوران شیوع کرونا

وی همچنین اقدامات و تولیدات رسانه ای خبرگزاری رسا در ایام شیوع کرونا را مبتکرانه، پیشگامانه، اثرگذار و هوشمندانه خواند و از تلاش و همت مدیران، دبیران و خبرنگاران مؤسسه رسا در بخش های مختلف قدردانی کرد.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انقلاب اسلامی مناسبات قدرت و امنیت را دچار تحول و دگرگونی کرد و مؤلفه ها و عناصر دیگری را مطرح کرد، گفت: انقلاب اسلامی میثاق تمدنی عهد جدید انسان معاصر برپایه توحید، عدالت، معنویت و رشد انسان و آغاز پایان بحران های بشری است.

تفاوت نگاه به امنیت در مکاتب معاصر و گفتمان انقلاب اسلامی

وی ابراز داشت: ساختار انقلاب اسلامی برپایه مردم سالاری در شاکله جمهوری اسلامی مطرح شد، محتوای انقلاب حاکمیت دین برپایه ایمان و عمل صالح و تحقق امنیت فراگیر است.

عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری با تاکید بر این که نیروی مدیر در انقلاب اسلامی برخاسته از تفکر انقلاب مؤمن، جهادی و با نگاه تمدنی و تحول گرا است، افزود: یکی از نقاطی که انقلاب اسلامی نشان گرفته و می خواهد در آن تحول ایجاد کند مقوله امنیت است؛ امنیت در مکاتب معاصر قدرت محور است هرچند می خواهند شکل و شمایل دموکراسی به آن بدهند.

وی امنیت در گفتمان انقلاب اسلامی را استوار بر نیروی مردمی و ولایت محور قلمداد کرد و گفت: در مکتب اهل بیت(ع) و نیز گفتمان انقلاب اسلامی، امنیت باید مستند به مردم و ولایت محور شود.

آیت الله کعبی با تاکید بر این که نظریه قدرت از مردم برمی خیزد و توسط ولایت سامان می یابد، اظهار داشت: در راس مؤلفه های قدرت مردمی در الگوی انقلاب اسلامی ایمان، مشارکت مردمی و حرکت برای خدا قرار دارد.

وی از ایمان و عدالت به عنوان بستر و نقطه کانونی و پایه ای امنیت یاد کرد و گفت: بر همین مبنا و اساس، الحاد، دوری از خدا، گمراهی، فساد و تغییر در مناسبات اخلاقی و اجتماعی ضد امنیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: به میزانی که بتوانیم در عرصه داخلی و بین المللی ایمان مولد درست کنیم سطح امنیت جامعه را بالا برده ایم؛ عکس این مساله نیز صادق است.

وی ایمان مولد برپایه اعتقاد به خدا را عامل کشیده شدن انسان به عرصه های سیاسی و اجتماعی دانست و افزود: در این نوع نگاه، ما وارد عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی می شویم برای این که به قرب الهی دست پیدا کنیم و در چنین شرایطی است که زایش فکری، معنوی و ارزشی ایجاد می شود.

آیت الله کعبی تحول در مناسبات انسان و حکومت برپایه ایمان را برگ برنده انقلاب اسلامی دانست و گفت: دشمن برای مقابله با این تفکر و مبارزه با انقلاب اسلامی فروپاشی ایمانی، معنوی و اخلاقی را دنبال می کند و در این راستا سرمایه گذاری عظیمی صورت داده اند.

رسا هوشمندانه مقوله تحول حوزه را دنبال کرده است| جهاد فرهنگی حرکتی امنیت آفرین است

جهاد فرهنگی حرکتی امنیت آفرین است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مقدمات، جهاد فرهنگی را یک حرکت امنیت آفرین خواند و اظهار داشت: در دو دهه اخیر دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی طراحی پایه ای خود را در عرصه جنگ نرم متمرکز کرده است و ما نیز در مقابل باید قدرت نرم تولید کنیم.

دو دیدگاه رایج در نوع نگاه به رسانه

وی رسانه را در خط مقدم این جبهه و رویارویی دانست و با تاکید بر این که رسانه صرفا خبر نیست، بیان داشت: در نوع نگاه به رسانه دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه معتقد است که رسانه صرفا پیام رسان و واسط بین جامعه، نخبگان و کارگزاران است؛ یک دیدگاه نیز معتقد است که رسانه در چرخه تولید، مدیریت، پالایش و توزیع پیام برپایه حقیقت و فطرت و با رویکرد ایمان سازی و ترویج ارزش های انسانی و اخلاقی، تقویت ایمان و عمل صالح نقش آفرین است.

آیت الله کعبی نگاه اول به رسانه را سکولار و ابزاری خواند و تاکید کرد: رسانه بنگاه نیست، بلکه تولید کننده، مبلغ و به نوعی یک منبر است؛ ما معتقدیم رسانه مکتبی رسانه ای است که با زبان هنر رسالت تبلیغ مکتب را به عهده می گیرد.

وی ابراز داشت: پیام ها و معارف دین اگر به زبان رسانه، هنرمندانه و هوشمندانه ابلاغ شود تحول بزرگی ایجاد خواهد شد؛ بر همین اساس ابتکار عمل، فعال بودن، آینده نگری، جریان سازی، ساخت فکر و ایجاد حرکت های اجتماعی می تواند رویکرد اصلی رسانه مکتبی باشد.

آیت الله کعبی بخش دیگری از سخنان خود را به تشریح نقشه های دشمنان برای جدا کردن مردم از روحانیت اختصاص داد و اظهار داشت: امروز دشمنان و بدخواهان برای جدایی و فاصله انداختن بین روحانیت و مردم همه ابزارها و توان خود را به کار گرفته اند و برنامه ریزی گسترده ای را برای تخریب روحانیت، مرجعیت و شبکه های دینی در دستور کار قرار داده اند و تلاش می کنند با ابزار هنر و رسانه در دل جوانان و نوجوانان شبکه سازی کنند./924/پ201/ف

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاریابی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
نیروهای انقلاب عادت کرده‌اند که مستقل از هم کار کنند و کاری به یکدیگر نداشته باشند.
رسا توانسته تعاملات خوبی با رسانه های خودی برقرار نماید.
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
فرمایش آیت الله کعبی درباره دو نوع نگاه به رسانه به نوعی نو . سخن راهبردی بود.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
برادران دیگه دوره تهدیدات نظامی تمام شده الان با تهديدات اقتصادی روبرو هستیم. در شرایط جدید توپ و تانک کاربرد ندارد. ما هر روز موشک های اقتصادی را می بینیم که بنیان اقتصاد کشور را هدف قرار می دهند.
5
0
دانشجوی ارشد از آبادان
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
درود خدا بر شما عالم انقلابی.
5
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
به داد فرهنگ برسید ...
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
در جنگ، مهم‌ترین قسمت و نقطه، گردان‌های خط‌شکن بودند، چرا که در معرض تیرهای مختلفی بودند و هر لحظه ممکن بود مورد هدف قرار بگیرند. امروز نیز نیروهای مطالبه‌گر و عدالتخواه، همان نیروهای خط‌شکن هستند.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
سخن ایشان در باب امنیت متکی بر عنصر ایمان و معنویت جدید و جالب بود
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
امنیت جامع وپایدار ریشه در ایمان زاینده وعدالت اجتماعی دارد الذین امنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن بنابرین ایمان وظلم اشتی ندارد ازسوی فلسفه بعثت انبیاء وارسال رسل وانزال کتب قیام به قسط است . حقیقتا انقلاب اسلامی مؤلفه هاى امنيت رادگرگون کرده است . ترویج گفتمان انقلاب اسلامی وعملیاتی کردن ان امنیت افرین وتنها راه تحقق حیات طیبه است .
1
0
سارا از بجنورد
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
سخنان آیت ا... کعبی در اقدام دشمن مبنی بر اینکه جداسازی علما از مردم اتفاق بیفتد متین و درست است.
1
0