۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۶۸۰۷۷۶
در گفتگو با فرانس ۲۴؛

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: از آرمان مردم فلسطین حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور آفریقای جنوبی: از آرمان مردم فلسطین حمایت می‌کنیم
سریل رامافوزا به فرانس ۲۴ گفت: تصاویر ویرانی‌ها و کشتار مردم فلسطین در نوار غزه یادآور آپارتاید در کشور ماست و ما از فلسطین و آرمان مردم فلسطین حمایت می‌کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، سریل رامافوزا (Cyril Ramaphosa) رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که برای شرکت در نشست سران آفریقا - فرانسه به پاریس سفر کرده است درباره اوضاع در نوار غزه گفت اوضاع در این منطقه خیلی نگران کننده است.

وی افزود: ما آفریقایی جنوبی‌ها بسیار از ادامه این وضع نگران هستیم. در واقع تصاویری که از شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌شود که در آن افراد امکان جابجایی چندانی ندارند، خانه هایشان ویران شده است، افرادی که از خانه هایشان بیرون رانده شده اند، تصاویر بدرفتاری نظامیان اسراییلی با غیر نظامیان همگی یادآور خاطرات تلخ تاریخ خودمان است.

در آپارتایدی که در آفریقای جنوبی وجود داشت سیاهپوستان به زور از خانه‌های خود بیرون رانده می‌شدند و یا از منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کردند اخراج می‌شدند و خانه هایشان ویران می‌شد.

وی افزود حمایت ما از مردم فلسطین یک مسئله اصولی است. اصولی از این نظر که مردم فلسطین حق دارند خواستار تعیین سرنوشت خودشان شوند. فلسطینی‌ها دوست دارند که کشور مختص به خود داشته باشند. آن‌ها دوست دارند کشور مستقل خاص خود را اداره کنند. آن‌ها می‌خواهند آزاد باشند و نه اینکه رفت و آمد در یک منطقه محدود باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر شما اسراییل، رژیمی است که آپارتاید در مناطق فلسطینی انجام می‌دهد گفت شیو‌هایی که اسراییلی‌ها در برخورد با فلسطینی‌ها به کار می‌گیرند. شیوه‌های که اسراییلی‌ها در زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینی‌ها به کار می‌گیرند، شیوه بمباران مناطق فلسطینی توسط اسراییل، شیوه وحشت افکنی اسراییلی‌ها، مصداق بارز آپارتاید هستند. من شخصا هیچ ویژگی یا اسم دیگری به جز آپارتاید برای توصیف اقدامات اسراییلی‌ها سراغ ندارم.

وی در پاسخ به سئوال مجری که از وی پرسید درباره پاسخ حماس و جهاد اسلامی علیه مناطق اسراییلی گفت: کسانی که تحت فشار زندگی می‌کنند و حقوق آن‌ها توسط اسراییل پایمال می‌شود حق دارند از خود دفاع کنند. دفاع از خود به معنای حمله کردن نیز است./۹۸۸/

منبع: فرانس ۲۴

ارسال نظرات