۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۸۰۷۸۴

همایش وبیناری ماجرای مشکات برگزار شد

همایش وبیناری ماجرای مشکات برگزار شد
همایش وبیناری ماجرای مشکات با حضور شخصیت ها و اساتید و باموضوع تبیین حوزه علمیه مطلوب و نقش آن در حاکمیت اسلامی در مدرسه علمیه مشکات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش وبیناری ماجرای مشکات باحضور شخصیت ها و اساتید و با موضوع تبیین حوزه علمیه مطلوب و نقش آن در حاکمیت اسلامی در مدرسه علمیه مشکات برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین یوسفی رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با اشاره به ساختارهای موجود در کشور اظهار داشت: ساختارهای اقتصادی عمدتا در کشورهایی که مبتنی بر اندیشه لیبرال بوده شکل گرفته و این ساختارها به دیگر کشورها سرایت کرده، چرا که این کشورها احساس می کردند باید با دیگر کشورها تعامل داشته باشند و لازمه این تعاملات پذیرش ساختار لیبرال آنها بوده است.

رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی گفت: اگر به عملکرد ساختار اقتصادی در 40 ساله گذشته نگاه کنیم مشاهده می کنیم که در اساس این ساختارها مانند بورس، تولید، بانک و دیگر ساختارها تغییری حاصل نشده، چون کارکرد فقه موجود کارکردش ناظر به ساختارها و نهادها نیست بلکه کارکرد آن تعیین تکلیف احکام وضعی و تکلیفی انواع روابط در این نهادهاست و پیکره و کلیت ساختار آنها در دستگاه فقه ما جایگاهی ندارد و نگاه فقه ما به اجزا این ساختارها است بنابراین ساختارهای موجود با اندیشه صحیح اسلامی فاصله دارد.

آیت الله اراکی در این همایش بیان داشت: ساختارهایی که تمدن غربی برای مدیریت جامعه تعریف می کند از اصول و بنیادهایی برخوردار است، اولین اصل آن نفی خداست و این کاملا برخلاف اسلام است که تمام آنچه در عالم رخ می دهد را حاصل اراده خدا می داند و باید برای ساختار سازی از او دستورگرفت.

وی ابراز داشت: نقش حوزه در ساختار سازی نقش اول است و این مبالغه نیست چرا که اولین قدم این است که این ساختار را ارائه بدهیم و الگو ارائه کنیم و این الگو سازی منطبق بر فقه کار است و اگر ما فقه مدیریت، فرهنگ، اقتصاد و دیگر فقه ها را نداشته باشیم فقه کار لنگ می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مدیر مدرسه علمیه مشکات در این همایش گفت: حوزه علمیه در گام نخست باید به تدوین مکتب در حوزه های مختلف اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و دیگر حوزه ها بپردازد و به عبارت دیگر مکتب اقتصادی، مکتب اجتماعی و مکتب های متناسب با اندیشه اسلامی ایجاد کند.

مدیر حوزه علمیه مشکات عنوان داشت: ما برای تدوین مکاتب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با اندیشه اسلامی نیازمند به اساتید مسلط و مسلح به روش استنباط هستیم.

گفتنی است این همایش وبیناری امروز نیز ادامه پیدا می کند و شخصیت هایی مثل آیت الله محمدی عراقی تولیت حوزه علمیه مشکات و آیت الله کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین و از اساتید دروس خارج قم نیز در این همایش به سخنرانی خواهند پرداخت./1399/

ارسال نظرات