۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۸۱۰۳۱
یادداشت

افزایش جمعیت؛ مطالبه جدی از مسؤولان

افزایش جمعیت؛ مطالبه جدی از مسؤولان
مسأله جمعیت جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های سرمداران و استراتژیست‌های تاریخ جهان است که یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب زمینه سازی مسؤولان برای ازدواج و فرزندآوری آسان است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسأله جمعیت جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های سرمداران و استراتژیست‌های تاریخ جهان است که بلند نظری آن‌ها به درست یا به غلط باعث نظریات و سیاست‌هایی شد که در رشد، کنترل و مهار جمعیت تأثیرات بسزایی داشت. نظریه پردازی برای کنترل جمعیت در جهان بعد از انقلاب صنعتی و ابتدا توسط اقتصاددانان و سرمایه‌داران کلید خورد، تاجایی که با استدلال منابع محدود برای نیاز‌های نامحدود، هر ساله در جهان بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیون سقط جنین صورت می‌گیرد.

باید گفت که سقط فقط یک مورد از روش‌های کنترل جمعیت است و مسائلی از جمله پیشگیری‌های بهداشتی و پزشکی، از بین بردن لوازم ازدواج و فرزندآوری آسان، بیماری‌های دست ساز، به راه انداختن آشوب و جنگ و... نیز عاملی در دستان سرمداران ثروت می‌باشد که در همه این روش‌ها علاوه بر اهداف پلید دیگر به طور قطع هدف کنترل و مهار جمعیت جهان به نفع یک عده محدود قرار دارد.
 
آ /

اگر از جامعه جهانی چشم پوشی کنیم و به تحولات آمار‌های داخل کشور توجه کنیم، خواهیم دید که مسؤولان کشور نه تنها برای این مسأله مهم - که امام صادق (ع) از قول رسول خدا (ص) فرمود: «اکثروا الولد، أکاثر بکم الأمم غداً» فرزندان خود را زیاد کنید تا فردا به واسطه (کثرت) شما بر دیگر امم افتخار نمایم – تلاش بسزایی انجام نداده‌اند؛ بلکه با از بین بردن هرچه بیشتر لوازم ازدواج و فرزندآوری آسان، آمار سالمندان کشور را به ۱۰ درصد و نرخ باروری کلی درسال ۹۸ را به حدود ۱.۶ رسانده‌اند.

تأکید ۵۰ بارۀ رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۹۰ تاکنون پیرامون بحث افزایش جمعیت، درکنار سامان‌دهی به وضعیت اقتصادی کشور از جمله اولویت‌هایی است که ایشان در اواخر دولت دهم و کل ۸ سال ریاست جمهوری آقای روحانی برای کشور ملاحظه و به مسؤولان گوشزد کردند. دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در اجلاس مجازی صبح روز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با موضوع پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت، نکات بسیار مهمی در رابطه با مسأله جمعیت مطرح کردند؛ اما آیا خود ایشان که به اصطلاح دغدغه‌مند در حوزه جمعیت هستند، چند درصد از لوازم فرزندآوری را اصلاح و فراهم ساختند؟
 
آ /

دکتر نمکی با اشاره به عوامل مؤثر بر جمعیت گفت: مولفه‌های موثر بر جمعیت، فقط بهداشتی و درمانی نیست ... اگر دیدگاه‌های تئوریسین‌های اقتصادی جهان را مطالعه کنید. می‌بینید که آدام اسمیت معتقد بود که باید کمک کنیم که جمعیت افزایش پیدا کند ... ، اما ناگهان دنیا با این مواجه شد که افزایش جمعیت زمانی که ارزش افزوده ایجاد شد و صنعت توسعه یافت، طبیعت تخریب شد، جنگل‌ها برای تغذیه جمعیت اضافه شده به زمین‌های زراعی تبدیل شد و افرادی مثل ریکاردو و مالتوس آمدند و رشد جمعیت را به سمت مهار جمعیت هدایت کردند و گفتند که جمعیت جهان بیشتر از ظرفیت زمین، اضافه می‌شود و شعار کنترل جمعیت نه توسط بهداشتی‌ها بلکه توسط اقتصاددانان مطرح شد.

سوای از اعتراف آقای نمکی درباره عامل مهم مؤثر بر جمعیت ایران و جهان که اقتصاد می‌باشد و صحه‌ای که بر عدم موفقیت آقای روحانی در افزایش زیرساخت‌های کشور برای افزایش جمعیت گذاشتند، در این ۱۰ سال اخیر شاهد تغییراتی در سبک زندگی مردمان ایران هستیم؛ تغییراتی که می‌تواند تا ۲۰ سال دیگر آمار سالمندان کشور را دو برابر کرده، طلاق، معضلات جنسی جامعه و... را حادتر از وضعیت فعلی کند. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی خانواده اولین بند را به خانواده محور بودن و قرار گرفتن خانواده در مرکز تمامی برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت و کشور، اختصاص داده است؛ اما دکتر نمکی چند درصد در افزایش زیرساخت‌های افزایش جمعیت - نه در حوزه اقتصاد بلکه در حوزه سلامت و پزشکی –موفق عمل کرده است؟

و در انتها باید گفت که شعار کنترل و کاهش جمعیت در دهه ۷۰ به دست نه پزشکان بلکه رئیس جمهور کشور بلند شد که شاید بتوان گفت یکی از پروژه‌هایی که حتی فراتر از حد انتظار موفق عملیاتی شد، سیاست‌های کاهش جمعیت در دولت سازندگی بود که تا همین امروز برای تغییر رویه آن، تلاش‌های بسیاری شده است و امیدواریم یکی از دغدغه‌های اصلی در بین نامزدهای دوره سیزدهم ریاست جمهوری مسأله جمعیت بوده و برنامه‌های جدی برای تسهیل ازدواج و باروری داشته باشند.
ارسال نظرات