۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۸۱۷۳۳
کدخدایی:

نباید با هجمه‌ها، اقتدار و حرمت شورای نگهبان شکسته شود

نباید با هجمه‌ها، اقتدار و حرمت شورای نگهبان شکسته شود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: باید اقتدار و حرمت نهاد شورای نگهبان حفظ شود و نباید با هجمه‌ها، اقتدار و حرمت این نهاد شکسته شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست تحلیلی تبیینی «ره بر» سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی ما می تواند به منزله شناسنامه این نظام مقدس قرار بگیرد.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با عنایت به تجربه ای که در گذشته و بعد از مشروطه داشتیم و تحولاتی که در دوره رضاخانی و پسر او انجام گرفت، با آموزه های اصیل ایرانی و اسلامی و بیانات حضرت امام تدوین شد و در مسیر اجرا قرار گرفت.

کدخدایی ادامه داد: در قانون اساسی مطالب گوناگونی وجود دارد که ساختار ها مبانی و نهادها و اصول دیگری که مربوط به اداره کشور هست اما نکته‌ای که در قانون اساسی ما خیلی برجسته‌تر است، بحث جایگاه نهادهای عالی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: قانون اساسی ما همانطور که اعلام شده است یک قانون اساسی مبتنی بر آموزه های اسلامی است؛ در واقع قانون اساسی ما مبتنی بر اصول و احکام اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: اصل دوم قانون اساسی ما به صراحت اصول و قواعد را تبیین می‌کند و راه رسیدن به آنها را هم اشاره می کند؛ در قانون اساسی چند نهاد وجود دارد که اگرچه نهادها و ساختارهای دیگر مشابهت‌هایی را از جهت شکلی با نهادهایی که در سایر نظام های سیاسی وجود دارند،‌ دارد اما این نهادها یا از جهت محتوا یا از لحاظ ساختار در سایر نظام ها دیده نمی‌شود که اولین آنها نهاد ولایت فقیه است که با استفاده از آموزه‌های اسلامی و نظریه ولایت فقیه است که حضرت امام‌ آن را پردازش کردند.

کدخدایی بیان کرد: نهاد ولایت فقیه یک نهاد ویژه است که در قانون اساسی ما مشاهده می‌شود و طبیعتاً چنین نهادی را در قانون اساسی سایر کشورها نداریم، گاهی دیده می‌شود که ولایت فقیه را با برخی دیگر از نهادهای دیگر یا سایر نظام‌های سیاسی مقایسه می‌کنند که به نظر من این تشابه خیلی دقیق نیست و شاید ما را از مسیر اصلی دور کند.

وی تصریح کرد: ممکن است نهادی مانند شورای نگهبان را در برخی نهادهای سیاسی داشته باشیم اما قانون اساسی ما با ویژگی‌های اساسی خود شکل گرفته که هم تجربه مشروطیت به ما کمک کرده و هم آموزه های دینی در این جهت موثر بوده و همچنین در برخی از جهات تجربه های کسب شده است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به عنوان پاسدار دین و احکام اسلامی و پاسدار قانون اساسی که منبعث از دین و احکام اسلامی معرفی شده است بنابراین شورای نگهبان نیز از این جهت می تواند نهادی باشد که نگاه ویژه و خاصی به داشته باشد.

کدخدایی ادامه داد: اسلامی بودن نظام در اصل دوم قانون اساسی پرداخته شده و طبیعتاً این ویژگی خاص قانون اساسی ما است، در حالی که ما می بینیم خیلی از قوانین اساسی وقتی شکل می‌گیرند و خود را نسبت به آموزه‌های دینی معرفی می‌کنند یعنی آموزه‌های دینی در ترکیب روش‌ها موثر نیست، اما اینجا اصل چهارم قانون اساسی تصریح می کند که کلیه احکام و مقررات و قوانین باید منطبق با احکام اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد عالی که پاسدار اسلامیت نظام ما است و از باید پاسدار قانون اساسی ما باشد یک جایگاه عالی و رفیعی دارد، این جایگاه از همان ابتدا وقتی فرمایشات حضرت امام مطرح می‌شد حمایت‌های حضرت امام از جایگاه شورای نگهبان و نشیب‌هایی در زمان هجمه‌های به شورای نگهبان مشخص می‌شود که جایگاه رفیع شورای نگهبان به خوبی را نشان می‌دهد.

کدخدایی گفت: برخی اوقات دوستان ناآگاه در داخل با دشمن در هجمه به شورای نگهبان، همراه شده‌اند؛ رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که حراست از نظام اسلامی برعهده شورای نگهبان است و به همین خاطر باید اقتدار و حرمت این نهاد حفظ شود و وظیفه‌ای که برعهده این شوراست و نباید با هجمه‌ها، اقتدار و حرمت شورای نگهبان شکسته شود./998/

ارسال نظرات