۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۸۱۷۸۳

پانزده خرداد مبدأ انقلاب

پانزده خرداد مبدأ انقلاب
امام خمینی(ره) ۱۵ خرداد را مبدأ انقلاب قرار داد. چرا که در این روز سه عنصر باهم ترکیب شدند و یک قدرت جدید شکل دادند.

به گزارش سرویس فرهنگی واجتماعی خبرگزاری رسا و به نقل از فارس،«جواد منصوری» معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که ۱۳ خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، ضمن بیان نحوه‌ شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد یادآور شد: نهضت اسلامی که از نیمه دوم سال ۴۱ شروع شد، در ابتدای سال ۴۲ شدت گرفت. به همین نسبت رژیم شاه مقابله خود با مردم را تشدید کرد. خرداد ۴۲ همزمان با ماه محرم بود و در مجالس عزاداری فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام، شهادت و مقابله با ظلم مطرح می‌شد.

منصوری با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) معتقد به آگاهسازی مردم بود، افزود: رژیم شاه قبل از ماه محرم عده‌ای را دستگیر می‌کند و تعهد می‌گیرد که حق ندارید در مجالس‌تان راجع به اسرائیل و خطر آمریکا و مقایسه رژیم شاه با یزید و... صحبت کنید. امام یک اعلامیه خطاب به متولیان تدارک مجالس عزاداری می‌دهند که شما این مسائل را مطرح کنید، نترسید، افشاگری و آگاه‌سازی کنید. امام(ره) معتقد بودند مردم اگر به آگاهی برسند، نهضت ادامه پیدا خواهد کرد. مجالس به صورتی که امام(ره) فرموده بود برپا شد.

وی اینطور ادامه داد: در روز عاشورا یک راهپیمایی بی‌سابقه برگزار شد. از تمام اقشار جامعه در آن راهپیمایی بودند و همگی شعار واحد حمایت از اسلام می‌دادند. راهپیمایی از جنوب تهران شروع شد و تا دانشگاه تهران و بعد به سمت بازار رسید. راهپیمایی در دیگر شهرها هم شکل گرفت اما تهران به دلیل مرکزیت و جمعیت بیش‌ترش در رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس بیشتری داشت.

معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به سخنرانی امام در مدرسه فیضیه قم گفت: عصر آن روز امام(ره) در مدرسه فیضیه سخنرانی کرده و خط دقیق براندازی رژیم شاه، مقابله با سلطه آمریکا، رد موجودیت اسرائیل و دعوت همگان به وحدت را ترسیم می‌کنند. امام در بیانات خود خطاب به شاه فرمودند شاه کاری نکن که بگویم تو را از مملکت بیرون بیاندازند. حضرت امام بدون مطالعه و دقت کلمات خود را انتخاب نمی‌کردند. تمام بیاناتشان بر اساس تفکر و تعقل بود.

وی اینطور ادامه داد: صحبت‌های امام آن هم با این ادبیات برای رژیم قابل تحمل نبود. رژیم پهلوی تنها قدرتی در دنیا بود که شرق و غرب همزمان از او حمایت می‌کردند. مرسوم بود که کشورها در زیر پرچم یکی از این دوقطب بودند؛ اما در چنین شرایطی دو قدرت غرب و شرق علیه اسلام با هم متحد شدند و از شاه حمایت کردند؛ چون هر دو ضد اسلام بودند. وحدت این دو قدرت به خاطر این بود که در ایران جریانی در حال شکل‌گیری بود که نه سلطه آمریکا را می‌پذیرفت و نه سلطه‌ شوروی را.

منصوری در خصوص دلایل شکل گیری قیام ۱۵ خرداد، عنوان کرد: رژیم شاه در ۱۵ خرداد امام(ره) را دستگیر کرد. تصورشان این بود باقی علما با این اقدام می‌ترسند و چون عزاداری‌ها تمام شده، مردم به امور جاری زندگی خود می‌رسند و عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. اما یک حرکت کاملا خودجوش و مردمی بدون حزب و رهبری مشخص در شهرهای مختلف علیه رژیم شاه به راه افتاد. دلایل قیام مردم قانون شکنی‌ها و دیکتاتوری شاه، رفتارهای ضد دینی و ضد ملی شاه، سلطه کامل آمریکا و اسرائیل بر ایران و فساد گسترده در رژیم بود.

وی خاطرنشان کرد: امام از مهر ۱۳۴۱ تا فروردین ۱۳۴۲ زبان نصیحت، تبیین و انتقاد آرام و قانونی در مقابله با رژیم داشتند؛ ولی بعد از هجوم رژیم و فاجعه مدرسه فیضیه در دوم فروردین ۴۲ مشخص شد که این رژیم زبان قانون، منطق و دین را متوجه نمی‌شود و استقلال کشور برایش اهمیتی ندارد بلکه حاضر است همه چیز را فدای حکومت و قدرت خود و سلطه آمریکا بکند.

پانزده خرداد مبدأ انقلاب

منصوری در خصوص ادعاهای دروغین بعضی افراد نسبت به اینکه در دوران شاه کشور وضعیت مطلوبی داشته، تصریح کرد: هنوز حدود ۹۰ درصد مردم به معنای واقعی کلمه از واقعیت‌های دوران حکومت پهلوی خبر ندارند. از اینکه زندگی و دین مردم و اداره کشور و دولت در چه وضعیتی بود، مطلع نیستند. من قبول دارم که امروز هم در اداره کشور مشکلاتی وجود دارد اما یک عده‌ای چون می‌خواهند علیه انقلاب حرف بزنند، علی رغم علم به وضعیت نابسامان کشور در دوران پهلوی، دروغ‌هایی به هم می‌بافند که دوره شاه گل و بلبل بود.

وی افزود: به یکی از کارگردانان معروف تلویزیون مأموریت می‌دهند که از مشکلات مردم و کشور فیلمی تهیه کند. این فرد فیلمی از روستاها و حاشیه شهرها تهیه می‌کند. رژیم شاه به او قول پخش این فیلم را در تلویزیون می‌دهد. او می‌گفت خیلی خوشحال شدم که بالاخره دولت از وضع نابسامان مردم آگاه می‌شود. در ۶ بهمن ۵۱ که مصادف با دهمین سالگرد انقلاب سفید شاه بود، فیلم من را تلویزیون پخش کرد و گفتند این بود ایران ۲۰ سال پیش؛ سپس فیلمی از هتل‌ها و بزرگراه‌های شمال نشان دادند و گفتند این است ایران امروز. این کارگردان می‌گفت می‌خواستم خودم را بکشم که فریب به این بزرگی خوردم. رژیم شاه اینگونه حکومت می‌کرد.

منصوری با بیان این‌که مدیون انقلاب است، گفت: در رژیم شاه، مردم خیلی خسارت دیدند. زندگانی بسیاری از افراد از بین رفت. بنده از ۲۰ سالگی تا ۳۴ سالگی در زندان بودم. ما حاضر نبودیم زیر پرچم حکومت ضد مردم و ضد اسلام پهلوی زندگی کنیم. اگر انقلاب نمی‌شد ما در زندان می‌مُردیم. هر نفسی که می‌کشم، مدیون انقلاب است.

وی در پایان با اشاره به قیام پانزده خرداد به عنوان مبدأ انقلاب اسلامی گفت: در روز ۱۵ خرداد یک اتفاق فوق‌العاده افتاد که بسیاری از مردم نمی‌دانند و در کتاب‌ها هم ننوشته‌اند. به دلیل این اتفاق امام خمینی(ره) ۱۵ خرداد را مبدأ انقلاب قرار داد. چرا که در این روز سه عنصر باهم ترکیب شدند و یک قدرت جدید شکل دادند. این قدرت جدید، نهضت را از سال ۴۲ تا انقلاب اسلامی جلو آورد و تاکنون هم باعث ادامه انقلاب شده. این سه عنصر اسلامِ شیعیِ عاشورایی، مردمِ آگاهِ مسئولِ مومنِ متحدِ حاضر در صحنه و رهبریِ مرجعیتِ دینی ـ سیاسیِ شیعی هستند؛ لذا شعار اصلی مردم در آن قیام یا مرگ یا خمینی بود.

ارسال نظرات