۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۶۸۱۸۵۲
زاکانی:

دو دهه است مقابل مفاسد اقتصادی ایستاده‌ام

دو دهه است مقابل مفاسد اقتصادی ایستاده‌ام
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دو دهه است که در مقابل مفاسد اقتصادی ایستاده‌ام و سراغ وزیراطلاعات، معاون اول رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور، رفته‌ام .

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم ریاست جمهوری، شامگاه جمعه 14 خرداد 1400 با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، به سوالات مجری برنامه در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در این برنامه به شرح زیر است؛

- مهمترین کاری که برای بازار ارز باید اتفاق بیفتد، این است که تصمیم کارشناسی گرفته شود؛ علت اینکه این بلا سر بازار ارز آمد، این بود که تصمیم‌های سیاسی گرفته شد.

- یکی از اعضای دولت گفته بود، در جلسه کابینه پیشنهاد روحانی دلار ۳۸۰۰ تومانی بوده و پیشنهاد رئیس وقت بانک مرکزی ۴۸۰۰ بوده، ناگهان فردی گفت نه ۳۸۰۰ نه ۴۸۰۰، وسطش را بگیرید ۴۲۰۰ و صلوات بفرستید!

- نوع مواجهه با موضوع ارز می‌توانست طوری باشد که ما را از دلار بی‌نیاز کند؛ چرا ما نیز مانند خیلی از کشورهای دیگر که از سال 2007 پیمان‌های دوجانبه پولی امضا کرده‌اند، اقدام نمی‌کنیم؟!

- دولت اساسا برای داشته‌های خودش نیز ارزش قائل نشد؛ در سال 98 حدود 15 میلیارد دلار و سال گذشته 9 میلیارد دلار برای ارز 4200 تومانی اختصاص داده شد، اما این به دست دلال‌ها افتاد و هم چوب را خوردیم و هم پیاز را. لذا قیمت مرغ به 35 هزار تومان رسید.

- مشکل امروز کشور تعارض منافع، لختی و بی‌ارادگی و وجود برخی مفاسد است؛ لذا با یک نوسان سنگین در بازار ارز، ریشه تولید را زده‌اند.

- بر این اساس، با یک تدبیر چندوجهی که هم اولویت‌ها لحاظ شود وهم نیاز بازار پاسخ داده شود.

- از سال ۹۰ تا ۹۸ حدود ۳۴ درصد سرمایه ملی را کاهش داده‌اند. در چنین شرایطی، کسانی که می‌خواهند سرمایه‌شان بیشتر از این آب نشود، آن را تبدیل به ارز می‌کنند.

(سوال: آیا با ارز 4200 تومانی موافقید و آیا در بازار ارز دخالت خواهید کرد؟)

- ارز 4200 تومانی یک رانت است که در اختیار دلال‌ها قرار می‌‌گیرد، لذا حتما این ارز را حذف خواهیم کرد و آن را مستقیما سر سفره مردم خواهیم آورد. علاوه بر این، مدیریت ارز دستوری نیست؛ وقتی پایه پولی در دوره اخیر مدیریت بانک مرکزی با افزایش دو برابری حدود 500 هزار میلیارد تومان شده است، این‌ها یعنی خواسته‌اند اقتصاد را دستوری اداره کنند.

- در حال حاضر وضع مسکن آنقدر خراب است و افتخار وزیر سابق راه و شهرسازی نیز این بوده است که یک واحد مسکونی نساخته، لذا به این وضعیت رسیده‌ایم. قانون مصوب مجلس، تولید سالانه 350 هزار واحد مسکونی را حکم کرده است، از سوی دیگر 2.6 میلیون واحد مسکونی خالی داریم.

- در تهران 58 درصد حقوق و درآمد فرد برای اجاره مسکن 70 متری و در شهرستان‌ها 28 درصد حقوق چنین فردی باید برای چنین مسکنی هزینه شود. نوع مواجهه ما با مسئله مسکن این خواهد بود که مالیات بر خانه‌های خالی را جدی اجرا خواهیم کرد تا خانه‌های خالی ابزار سوداگری نشود.

- در سال اول دولت اقدام و اصلاح، با توسعه دولت الکترونیک، امکان صدور نصف روزه مجوزهای ساخت مسکن را فراهم خواهیم کرد.

- علاوه بر این، بازآفرینی 130 هزار متر مربع بافت فرسوده، در اولویت دولت اقدام و اصلاح خواهد بود.

- برای زوج‌های جوان، حتما مسکن استیجاری ارزان، به صورت صنعتی‌سازی و با لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی تامین خواهد شد.

(سوال: برنامه شما برای حمایت از اقشار ضعیف چیست؟)

- یکی از طرح‌های تهیه شده در این زمینه، اختصاص سهمیه بنزین به خانواده‌های فاقد خودرو است. در حال حاضر 23 میلیون و 900 هزار خانوار داریم که 12 میلیون خانوار از آنها فاقد خودرو هستند و بقیه یک یا دو خودرو دارند؛ علاوه بر این، 100 شخص حقیقی داریم که حدود 50 خودرو دارند. برنامه داریم که بدون تغییر قیمت فعلی بزنین، ماهانه نفری 15 لیتر بنزین 1500 تومانی به خانواده‌های فاقد خودرو واگذار کنیم که هم امکان فرش این در بازار و هم امکان فرش آنها به دولت خواهد بود.

- همچنین هر خانوار با دو خودرو نیز ماهانه 60 لیتر سهمیه بنزین دریافت خواهند کرد و سهمیه‌های فعلی نیز سر جای خودش باقی خواهد بود. خاصیت این طرح، سهیم کردن مردم در مدیریت مصرف سوخت خواهد بود

- منبع لازم برای اجرای این طرح، حدود 9 هزار میلیارد تومان است که 2 هزار میلیارد تومان آن از 6 درصدی که چند ده خودرو دارند تامین می‌شود و مابقی نیز با طرحی که هم‌اکنون درمجلس داریم تامین می‌شود.

- طرح دیگر، اختصاص بُن‌کالا خواهد بود و طرح دیگری نیز برای ساماندهی اختصاص یارانه‌ها خواهیم داشت.

- در حال حاضر 25 میلیون نفر کمتر از 4.5 میلیون تومان در ماه درآمد دارند و زیر خط فقر هستند، در حالی که سالانه 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، لذا با مدیریت این بخش، می‌توان درآمدهای جدیدی را برای کشور خلق کرد.

- خصوصی‌سازی در دهه‌های 70، 80 و 90 دائما با مفاسد زیادی همراه بوده است و دولت برای تامین هزینه‌های خودش این کار را کرده است. هرگونه خصوصی‌سازی غیرقانونی را با بررسی مجدد ابطال خواهیم کرد. بعنوان مثال، ر یک مورد خصوصی‌سازی غلط، 250 هزار میلیارد تومان به سه برادر رسیده است، در حالس که کل منابع حقوق و مزایای کارمندان و کارگران امسال حدود 500 هزار میلیارد تومان است.

- علت وضع کنونی بازار سرمایه (بورس) این است که دولت بدون دقت مردم را دعوت به بازار سرمایه کرد؛ همان زمان هشدار دادیم.

- از 100 درصد پول وارد شده، 23 درصد آن در بازار اولیه هزینه شد و مابقی آن به بازار ثانویه رفت و باعث ایجاد حباب و دود شدن سرمایه شد.

- دولت اقدام و اصلاح، با دخالت‌های دستوری وارد بازار بورس نخواهد شد؛ دخالت ما در این بازار، در راستای ایجاد ثبات و امیدبخشی به مردم خواهد بود. یکی از نمونه‌های دعوای درون دولت، در ماجرای واگذاری بسته دوم (پالایش یکم) بود که وزارت اقتصاد موافق بود و وزارت نفت مخالف! ما در دولتمان دعوا راه نمی‌اندازیم که دودش به چشم مردم برود.

- من دو دهه است که در مقابل مفاسد اقتصادی ایستاده‌ام و سراغ وزیراطلاعات، معاون اول رئیس جمهور، برادر رئیس جمهور، دادستان تهران و ... رفته‌ام و حرفم این بوده که تا وقتی این دزدان سر گردنه هستند، مردم آرامش نخواهند داشت. در این باره، بیش از 70 بار به بازپرسی احضار شده‌ام و 15 بار به دادگاه رفته‌ام. امروز هم به مردم می‌گویم که نامردی می‌دانم که کسی حق مردم را بخورد، لذا با شناختی که از ریشه‌های این مفساد دارم، قاطعانه با این ریشه‌ها برخورد خواهیم کرد.

(سوال: برنامه شما برای جبران ناترازی صندوق‌های بازنشستگی چیست؟)

- وزارت رفاه امسال ۷۹ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی داده است؛ این فاجعه است که حق بازنشسته به رانت‌های شستا و ... سرازیر شود. ما حتما با این وضعیت مقابله خواهیم کرد.

- بودجه امسال 1717 هزار میلیارد تومان است؛ برنامه داریم که با اصلاح ساختار بودجه و شفاف‌سازی آن در سال اول، انضباط مالی ایجاد کنیم.

- برای حمایت از بخش کشاورزی، تعاونی‌های روستایی و شهری کشاورزی را توسعه خواهیم داد.

ارسال نظرات