۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۸۱۹۱۰
به مناسبت سالروز آغاز رهبری حضرت آیت الله خامنه ای؛

آشنائی با کتابی درباره شخصیت شناسی و اندیشه شناسی رهبر معظم انقلاب

آشنائی با کتابی درباره شخصیت شناسی و اندیشه شناسی رهبر معظم انقلاب
ادبیات سیاسی رهبر انقلاب نیاز به پژوهش دارد.

اشاره:

۱۴ خرداد ماه ۱۳۶۸ در مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رای اکثریت اعضای مجلس خبرگان به رهبری نظام اسلامی انتخاب شدند. به همین مناسبت و با هدف آشنائی بیشتر با اندیشه ها و شخصیت والای مقام معظم رهبری کلیاتی را درباره کتاب «از نیمه خرداد» (طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) مرور می کنیم.

این کتاب را که به کوشش مصطفی غفاری فراهم شده می‌توان نخستین نمونه در مطالعات رهبری‌پژوهی مبتنی بر تجربه‌ انقلاب اسلامی دانست که به اندیشه و الگوی کنش و سازوکارهای رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد. در کتاب «از نیمه خرداد» (طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) از بیانات و خاطرات رهبر معظم انقلاب استفاده شده و نویسنده تلاش کرده تا با گذر از تصویر رهبری به عنوان یک سخنران زبردست، به‌طور فشرده، نمایی روشن و سرراست از خطوط کلی زندگی، شخصیت، اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارائه کند.

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در مقدمه کتاب «از نیمه خرداد» می خوانیم:

«جمهوری اسلامی نظامی است که در آن حکومت از جنس ولایت و امامت است. بین امام و امت، رابطه‌ای دوسویه، چندساحتی و وثیق برقرار است که از سویی بر اعتقاد و ایمان دینی و از دیگر سوبرعاطفه و محبت ابتناء دارد؛ و نیز با آگاهی و بصیرت ممزوج است و با دانایی و معرفت به تعالی می رسد. تبیین هر یک از این ارکان چهارگانه، گامی است به سوی بازشناسی رابطه دوسویه رهبری. رهروی در نظام اسلامی که به تعمیق و تحکیم مناسبات حکومت و جامعه منجر خواهد شد. ناگفته روشن است که قدم گذاردن در این وادی، بسی دشوار است اما دشواری راه نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای شانه خالی کردن از زیر بار این مسئولیت خطیر باشد و شاید گریزی از آن نباشد که آهسته و پیوسته در این راه گام نهاده شود. این نیز اقتضا دارد به جای آنکه تلاش شود تا ابعاد گوناگون این مهم، یکباره تألیف و منتشر شود، جزء به جزء آن به نگارش درآید و مرحله به مرحله کامل و به غنای آن افزوده شود.

«از نیمه خرداد» تلاشی ستودنی برای گشودن باب تبیین و تفهم خطوطی از اندیشه و رفتار رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای است که توسط مصطفی غفاری به رشته تحریر درآمده معرض بهره مندی همگان و نیز نقد و داوری پژوهشگران قرار گرفته است. همچنان که نویسنده اذعان کرده این اثر پنجره ای برای درک منظومه فکری و منطق عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ادعای ارائه تصویری جامع و مانع از آنچه بازگو شده است را ندارد.

رجاء واثق داریم کوشش‌های ژرف نگرانه و محققانه دیگر پژوهشگران متعهد درجهت شکل دهی به رهروی معرفت محور، یارمان خواهد بود و در دستیابی به منظومه ی فکری و سبک رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای، مددکارمان.»

کتاب «از نیمه خرداد» در چهار بخش  به همراه پیوست ، منابع و تصاویر تنظیم شده است:

بخش اول با عنوان «طرحی از شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای»شامل مطالبی چون: نگاهی به زندگی آیت الله خامنه ای از آغاز تا خرداد ۱۳۶۸، از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از پیروزی انقلاب اسلامی تا رحلت امام خمینی (ره)، آشنایی با برخی ویژگی‌های شخصیتی آیت الله خامنه ای، سخنوری و قلم پردازی، تاریخ شناسی، دلبستگی به قند پارسی، مردم‌داری، عشق به امام خمینی(ره)، انقلابی گری، میثاق طلبگی، برآمد و یادداشت‌های بخش یکم

بخش دوم با عنوان «طرحی از اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای» شامل مطالبی چون از حاکمیت اسلام تا تمدن سازی نوین اسلامی، نخستین بارقه‌ها، بازخوانی سیره سیاسی ائمه(ع) بازگشت به معارف قرآن، کشور سازی اسلامی، بازاندیشی در مفاهیم دینی، آرمان گرایی واقع بینانه، آزاداندیشی اقتصاد مقاومتی، بیداری اسلامی، پیشرفت علمی، تهاجم و تبادل فرهنگی، جوان مؤمن انقلابی، ریزش‌ها و رویش‌ها، سبک زندگی اسلامی – ایرانی، عمق راهبردی جمهوری اسلامی، مدیریت جهادی، مردم سالاری دینی، ترمش قهرمانانه، برآمد و یادداشت‌های بخش دوم

بخش سوم با عنوان «طرحی از کنش‌های رهبری آیت الله خامنه ای» که شامل آغاز دوره رهبری، دنیای بدون خمینی، فصلی تازه از عصر امام خمینی، درباره رهبری، کار ویژه رهبری، پاسخگویی رهبری نقش آفرینی رهبری، سازوکارهای رهبری بررسی دو دوره، گفتمان سازی، معنای گفتمان، مؤلفه‌های گفتمان سازی، مراحل گفتمان سازی، نهادسازی، اولویت کار آمدسازی، اقتباس خلاق، در چهارچوب قانون، حمایت از نهادها، در برابر استبداد فردی، برآمد و یادداشت‌های بخش سوم

بخش چهارم با عنوان «طرحی فرامتنی» که شامل سخن رهبری را چگونه دریاییم؟، سهل و ممتنع، حجیت ظاهر یا تأویل متن ضرورت تحلیل مستقل، سیاست اعلامی و سیاست اعمالی، تبیین مطلب، طرح سرفصل یا فصل الخطاب؟، نقش آفرینی واسطه‌ها، نقش دفتر رهبری، برآمد یادداشت های بخش چهارم.

کتاب «از نیمه خرداد» (طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای)  / آشنائی با کتابی درباره شخصیت شناسی و اندیشه شناسی رهبر معظم انقلاب

ادبیات سیاسی رهبر انقلاب نیاز به پژوهش دارد

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، مصطفی غفاری، نویسنده کتاب «از نیمه‌ خرداد» (طرحی از اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) گفت: پژوهش و نگارش کتاب از نیمه‌ خرداد حدود یک سال به‌طول انجامید و باید از مدیران و کارشناسان مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی تشکر کنم.

وی با بیان اینکه هدف از تألیف کتاب این بود که صخره‌ای را بشکافیم و راهی برای انجام پژوهش‌های بیشتر درباره‌ زندگی، شخصیت و الگوی رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای باز کنیم، اظهار داشت: زمانی که تألیف این کتاب را آغاز کردیم احساس این بود که خلأ وجود دارد و باید کار نویی انجام شود.

نویسنده کتاب «از نیمه‌ خرداد» ادامه داد: خلأ این بود که دریچه‌ای درباره‌ی ابعاد مختلف اندیشه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود ندارد و ادعای کتاب این است که توانسته طرحی کلی از هدف اولیه‌ای که وجود داشته را ترسیم کنم و پژوهش‌های آینده می‌توانند تکمیل‌کننده‌ خطوطی باشد که در این کتاب مطرح شده است. متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی پژوهش‌های نظری کمی در حوزه‌ ولایت‌فقیه وجود داشته و مبتنی بر انچه تجربه کرده‌ایم، غنای پژوهش‌ها کم است.

این پژوهشگر با اشاره به فرایند تالیف این کتاب اظهار داشت: بعد از تألیف کتاب احساس قرابت بیشتری به شخص رهبری پیدا کردم. لذت نزدیکی و قرابت به رهبری بعد از پژوهش‌ها و مطالعات با احساس قرابت و نزدیکی قبل از پژوهش از نظر کیفیت و کمیت قابل مقایسه نیست.

غفاری خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم می‌توان پژوهش‌های بیشتری درباره اندیشه‌ و کنش‌های رهبر انقلاب در نظر گرفت و از جمله مهم‌ترین سرفصل‌ها، بحث ادبیات سیاسی خاصی است که در عصر جمهوری اسلامی با آن مواجه هستیم که منبع تولید این ادبیات بیش از همه‌ی رهبران کشورها است. در دوره‌ی ده ساله‌ حضرت امام خمینی رحمة‌الله‌علیه و از سال ۱۳۶۸، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بار اصلی تولید این ادبیات را به دوش کشیده‌اند. فکر می‌کنم یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی ادبیات خاص سیاسی خودمان است و این جای پژوهش دارد.

محمد مهدی محققی
ارسال نظرات