۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۸۲۰۰۰

چه شایعاتی در مناظره نخست مطرح شد؟

چه شایعاتی در مناظره نخست مطرح شد؟
نخستین مناظره انتخاباتی با رویکرد اقتصادی برگزار شد؛ اما بیش از آنکه این مناظره صحنه پاسخ‌گویی به سؤالات اقتصادی باشد، به عرصه اتهام‌زنی کاندیداها تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین  مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. مناظره‌ای که علیرغم تذکر رهبر انقلاب مبنی  بر پرهیز از توهین، تهمت و تخریب برخی کاندیداها این روش‌ها را در پیش گرفتند.

رهبر انقلاب در سخنرانی هفته ابتدایی خرداد امسال فرمودند: هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد. ۱۴۰۰/۳/۶

 

* مدرک رئیسی

یکی از این شایعات درباره مدرک آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود. در ابتدای این مناظره محسن مهرعلیزاده به جای پاسخ دان به سوال مجری برنامه، ادعا کرد که آقای رئیسی با ۶ کلاس سواد کلاسیک، توانایی اداره کشور را ندارد.

پس از این ادعا، تصویری از مدرک دکتری، سیدابراهیم رئیسی از دانشگاه شهید مطهری منتشر شد که ادعای مهرعلیزاده را بی‌اعتبار کرد.

 

همچنین، حجت‌الاسلام محمدعلی آهنگران از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز ادعای مهرعلیزاده را رد کرد و  با انتقاد از بی‌اخلاقی وی عنوان کرد که خودش شاهد جلسه دفاع کارشناسی ارشد و در جریان دفاع دکتری ابراهیم رئیسی بوده است.

امروز نیز فیلمی از جلسه دفاع دکتری رئیسی باحضور آیـ الله امامی کاشانی و محقق داماد نیز منتشر شد.

* مدرک محسن رضایی

همتی البته اتهام دیگری به مدرک محسن رضایی وارد کرد. وی در بخشی از این مناظره گفت: آقای رضایی شما می‌گویید من اقتصاددان هستم اما من که می‌دانم شما چگونه مدرک گرفته‌اید شما اساتید را صدا می‌کردید بیایند دفترتان از شما امتحان بگیرند.

محسن رضایی در این مناظره جواب وی را داد و گفت: که من پیش از انقلاب دانشجوی مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت بودم با زور اسلحه آن جا رفتم؟  مدرک اقتصاد من را هم محمدرضا عارف از هم حزبی‌های شما که آن زمان رئیس دانشگاه تهران بود امضا کرد.

البته این اتهام واکنش شدید اساتید دانشگاه محسن رضایی را نیز درپی داشت. به طوری که مسعود درخشان، استاد تمام دانشکده اقتصاد و اقتصاددان برجسته کشور، عنوان کرد: سخنان آقای همتی نه تنها توهین بارزی به شخصیت علمی آقای دکتر رضایی است بلکه اینجانب و سایر استادانی که افتخار تدریس به ایشان را داشتیم در مظان اتهام قرار گرفته‌ایم که خلاف اخلاق معلمی عمل کرده و استاندارد دوگانه داشته‌ایم.

 

* مدرک علیرضا زاکانی

اتهام دیگری که در این مناظره وارد شد به دوران تحصیل علیرضا زاکانی بود و حتی همتی به سبک بگم‌بگم‌ها  مدعی شد که من که می‌دانم شما چگونه مدرک هسته‌ای پزشکی‌تان را گرفته‌اید

علیرضا زاکانی در این باره توضیح داد: بنده کنکور دادم در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران قبول شدم و به دلیل معلولیت دستم گفتند بروم پزشکی هسته‌ای بخوانم. وی درباره تجدیدی در دوران تحصیلش گفت جرم من این بود که زمان تحصیل در قصرشیرین درحال جنگ بودم و فقط زمان امتحانات آمدم امتحان دادم و دو تجدید آوردم.

* عدم بازدید رئیسی از زندان‌ها

عبدالناصر همتی در انتقاد دیگری که به ابراهیم رئیسی داشت، گفت بهتر بود وی به جای رفتن به کارخانه‌ها به زندان‌ها می‌رفت و درواقع وی را متهم کرد که به زندان‌ها سر نزده است.

این ادعا درحالی است که وی در طول این سال‌ها به جز بازدیدهای مکرر نمایندگانش از زندان‌ها خودش شخصاً بارها از زندان های متعددی همچون مشهد اصفهان، کرج، کهگیلویه و بویراحمد، سنندج و ... بازدید کرده است.

همچنین محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «در کمتر از یکسال، سفر به ۳۰ استان و ۱۷۷۸ مورد بازدید از ندامتگاه، کانون اصلاح و تربیت و بازداشتگاه به همراه مدیران ستاد سازمان، توفیق الهی و از اقتضائات اعتقاد به این است که؛ زندانیان هم عائله نظام اسلامی هستند و مراقبت از سلامت جسمی، رفتاری و فکری آنها از جمله حقوقشان می‌باشد.»

 

* هزینه‌های ۵۰-۴۰ میلیاردی سفرهای استانی رئیسی!

البته علاوه بر همتی، مهرعلیزاده نیز شایعاتی را علیه ابراهیم رئیسی وارد کرد. وی در یکی از تخریب‌های خود مدعی شد که سفرهای استانی رئیسی حداقل ۵۰-۴۰ میلیارد هزینه دارد.

علی نادری، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه در این باره توضیح داد: کل مصوباتی که در هر سفر استانی برای پیشرفت امور قضائی آن استان در نظر گرفته می شد، به زور به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد می‌رسید. دقت کنید، بودجه برای راه افتادن کار قضایی آن استان!
اتفاقا همه جا با هزینه سفرهای دولت مقایسه میکردند و متعجب از هزینه اندک!

 

* اتهام سندروم پست بی‌قرار

مهرعلیزاده همچنین بدون توجه به احکامی که رهبر انقلاب در این سال‌ها(آستان قدس و ریاست قوه قضاییه) برای ابراهیم رئیسی صادر کردند، مدعی شد که وی دارای سندروم پست بی‌قرار است! و بهتر است به جای هوس ریاست جمهوری در همان قوه قضاییه با فساد مقابله کند.

البته رئیسی پیشتر درباره علت حضورش در عرصه انتخابات و ورود به قوه مجریه توضیح داده بود که در دستگاه قضایی وظیفه برخورد با مفاسد را برخورد داریم ولی ریشه‌های فساد می‌تواند خشکانده شود و آنجا که ریشه فساد خشکانده می‌شود دستگاه اداره کشور است.

برخی کاربران هم در پاسخ به این تخریب‌ها، مناصب مهرعلیزاده در این سال‌ها را منتشر کردند:

 

همتی در مناظره‌ها هم ادعا کرد که منابع کافی برای وعده‌ها وجود ندارد، این درحالی بود خودش وعده 

البته به این لیست بلندبالای تهمت‌ها و تخریب ها می‌توان موارد دیگری چون اتهام همتی به رئیسی مبنی بر پول پاشی در ستادهای رئیسی برای تخریب وی، بسته شدن رسانه‌ها در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضاییه، ادعای مهرعلیزاده مبنی بر دستگیری بدون دلیل کاوه مدنی جاسوس محیط زیست و ... اضافه کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات