۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۸۲۰۱۶
یادداشت؛

ادبیات بنی‌صدر را زنده کردید

ادبیات بنی‌صدر را زنده کردید
رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه با انتشار یادداشتی نسبت به مناظره اخیر واکنش نشان داد و توصیه‌هایی به نامزدها کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها تب انتخابات در کشور داغ است و نامزدهای ریاست جمهوری به روش‌های مختلفی سعی می‌کنند تا آرای مردمی را به خود جلب کنند. برگزاری برنامه‌های تخصصی در صدا و سیما جهت ارائه برنامه‌ها، مناظرات سیاسی و اقتصادی و سخنرانی‌های نامزدها از جمله روش‌های تبلیغی است 

اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در حالی در روز ۱۵ خرداد برگزار شد که علیرغم تاکیدات و توصیه‌های مقام معظم رهبری و بزرگان کشور به منظور حفظ شئون اخلاقی و رعایت ادب برخی از نامزدها بی‌اخلاقی کرده و اتهاماتی را به بقیه وارد کردند. 

«حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه»، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه در یادداشتی با اشاره به اتفاقات مناظره اخیر و توصیه بر رعایت اخلاق، پیشنهاداتی را به دولت آینده مطرح کرد. 

در زیر این یادداشت را می‌خوانید: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

«ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ.(الزمر، ١٨)» 

سخن آغازین عرض تسلیت سالگرد شهادت امام صادق علیه السلام احیاگر شریعت نبوی و طریقت علوی و حقیقت الهی و ارتحال امام خمینی رضوان الله تعالی علیه باشد و دومین سخن اینکه لطف الهی شامل حال ملت عزیز ایران اسلامی در زمینه‌سازی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شد.

اولین مناظره توسط صدا و سیما برگزار شد. متاسفانه عده‌ای به جای ارائه برنامه و پاسخ به پرسش‌های مجری محترم، بی‌مبالاتی و بی‌اخلاقی کردند و تهمت و افترا بستند، صریحا به تحصیلات حوزوی و تلویحا به بزرگان تمدن ایران اسلامی همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصیرالدین و شیخ بهایی و ملاصدرا و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و سایر مراجع عظام توهین کردند، ساختار آموزشی تمدن‌ساز را فدای ساختار آموزشی صد ساله اخیر کردند و متکبرانه خود را باسواد و دیگران را بی‌سواد خواندند. 

این مغروران روزگار به صراحت ادبیات بنی صدر را زنده کردند که شهید رجایی را بی‌سواد می‌خواند و امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، عقل رجایی را بر سینه آن فراری منافق زد. واقعا این غرب زدگان اگر به توحید و قیامت باور داشتند اینگونه بی‌حرمتی نمی‌کردند و مدرک دکترای فقه و حقوق از دانشگاه شهید مطهری را ۶ کلاس نمی‌خواندند.

باری از این سنت سیئه بی‌اخلاقی غرب‌زدگان بی‌اخلاق و مدل تبلیغاتی کابویی آمریکایی بگذریم و وارد چگونگی تعالی کشور و خروج از بحران کنونی و افتضاح اقتصادی جریان عافیت طلب غیر انقلابی بشویم، چند پیشنهاد محضر عزیزان عرض می‌کنم:

اول: حکمرانی حِکمی اقتضا می کند که دولت آینده در حد سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و نظارت بماند و خدمات عمومی را عادلانه نه رانت‌خوارانه به بخش‌های خصوصی واگذار کند و هر جا نقصی در آنها نسبت به نیازهای مردم دید، ورود کند، مشارکت نخبگانی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند در سیاستگذاری و تنظیم‌گری جدی گرفته شود تا حکمرانی شبکه‌ای ولایی تحقق یابد.

دوم: عالمانه و با سرعت، جلو خلق پول بانک‌ها را بگیرد و تنها اجازه خدمات مالی به آنها بدهد و خلق پول با پشتوانه را تنها به بانک ملی واگذارد.

سوم: وام‌های کلان مفسدان اقتصادی را سریعا به بانک‌ها برگرداند و مفسدان اقتصادی به همراه روسای بانک‌های فاسد را محاکمه کند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

چهارم: تسهیلات بانکی را در ساخت و ساز مسکن، تولید و صادرات توسعه دهد و جلو بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرد تا بیش از این به تولید داخلی آسیب وارد نشود.

پنجم: تسهیل‌گری و بازتوزیع، ۲ رویکرد مهم حکمرانی حِکمی است که باید دولت جدی بگیرد و قوانین تولید و اقتصادی و بازرگانی و صنعتی کشور را اصلاح، کاهش و روان سازد. 

ششم: دولت در راستای تسهیل‌گری تولید در هر وزارت خانه‌ای یک اتاق تولید راه‌اندازی کند؛ جهت بررسی طرح‌های تولیدی و تصویب آنها از جهت مالی و بازرگانی و محیط‌زیست و غیره و نظارت بر آنها تا تولیدکنندگان در ادارات سر درگم نشود و به راحتی تولید در جریان قرار گیرد.

هفتم: شورای فضای مجازی را مأمور سازد تا با سرعت، اینترنت ملی را در راستای رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی در فضای سایبری راه‌اندازی کند تا زیرساخت‌های دولت الکترونیک فراهم و با طرح عدالت الکترونیک متصل شود.

هشتم: ساختار دانشکده‌ای از دانش محوری به موضوع محوری و مهارت محوری تغییر یابد تا کشور از رتبه ۱۵۰ مهارتی ارتقا یابد و اشتغال رشد کند.

نهم: سیاست داخلی و خارجی باید با رویکرد اقتصاد مقاومتی و رشد تولید همراه باشد و سیاست و دیپلماسی خارجی در سفارت خانه‌ها به سمت رشد تولید داخلی و رشد واردات مواد اولیه و صادرات حداکثری تولیدات داخلی هدایت شود.

دهم: حکمرانی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد و فعالیت‌های فرهنگ عمومی اعم از رمان، سینما، مستند و سریال‌های خانگی به سمت امید و تولید و اشتغال و تقویت خانواده جهت پیدا کند و در یک کلام فرهنگ و علم و سیاست با هدف رشد اقتصادی و تقویت خانواده دنبال شود.

همه آنچه این مسکین نگاشت؛ واقعیت‌های شدنی در جامعه ایران کنونی است که البته به دست مدیران جهادی و ولایی همچون شهید حاج قاسم عزیز و شهید حاج محسن فخری‌زاده بزرگوار شدنی است که بسیار دلتنگ‌شان هستیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی 

طلبه حوزه علمیه قم

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات