۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۸۲۰۸۲
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

مؤمن اسیر شکم خود نمی‌شود

مؤمن اسیر شکم خود نمی‌شود
استاد حوزه علمیه گفت: مؤمن کسی است که به میل خانواده اش غذا بخورد، از پیامبر(ص) نقل شده که در طول زندگی مشترک‌شان حتی یک‌بار هم درخواست غذا نداشتند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به حکمت ۲۸۹ نهج‌البلاغه اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند که من در گذشته یک برادر دینی داشتم که هشت ویژگی داشت و معلوم نیست که آیا این برادر دینی از اصحاب ایشان بوده و یا برای مثال و تمثیل از واژه برادر استفاده کرده‌اند همانطور که قرآن کریم نیز به جای تأکید روی افراد بر روی ارزش‌ها تأکید می‌کند.

وی ادامه داد: حضرت فرمودند اولین ویژگی این برادر دینی که او را در چشم من بزرگ کرد این بود که دنیا در نگاه او کوچک بود و این حرف به این معنا نیست که ما به دنبال دنیا نباشیم و کار و تلاش نکنیم بلکه امام صادق علیه السلام می‌فرمایند من از ثروتمندهای مدینه هستم بنابراین داشتن مال دنیا بد نیست بلکه مهم این است که انسان وابسته به دنیا نباشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۲۳ سوره حدید در رابطه با مال دنیا ابراز کرد: داشتن دنیا عیبی ندارد به شرطی که از دست دادن دنیا ما را ناراحت نکند و به دست آوردن آن ما را سرخوش و شاد نکند.

وی گفت: حضرت علی علیه السلام در ادامه ویژگی های برادر دینی خود می فرمایند دومین ویژگی او این بود که اسیر شکم خود نبود و در تاریخ است که شبی که حکمیت پیش آمدو ابو موسی اشعری را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل کردند عمر عاص یک غذای حسابی برای ابو موسی تدارک دید و گفت اگر غذای خوبی به او بدهیم فردا هر چیزی به او بگوییم می پذیرد و همینطور هم شد.

حسینی قمی با بیان اینکه در حالات پیامبر(ص) نقل شده است که در طول زندگی مشترکشان حتی یک بار هم درخواست غذا نکردند و حتی میل خود را به آنها تحمیل نمی کردند و هر چیزی که آماده شده بود می‌خوردند، ادامه داد: در روایت است که مؤمن کسی است که به میل خانواده اش غذا بخورد و حتی انس بن مالک می گوید من ۱۰ سال خادم پیامبر(ص) بودم و یک بار به من نفرمودند که چرا این غذا را پختی و یا غذا کم یا بد است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرمایند که درخت جنگلی از گلدانی که در خانه از او مراقبت می کنید محکم تر است بنابراین سلامتی انسان هم به خاطر خوردن ویتامین‌ها و غذاهای مختلف نیست بلکه بسیاری از بیماری‌ها به خاطر زیاد خوردن است و هر چه کمتر بخوریم سالم‌تر خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بسیاری از مشکلات خانوادگی ما بر سر همین کیفیت غذا در خانه است، افزود: در روایت است که پیامبر(ص) اگر چیزی در خانه بود غذا می خورند و اگر هم چیزی برای خوردن آماده نشده بود چیزی نمی خوردند.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان در مشاوره می گویند وقتی صدای درب خانه می آید که شوهرشان به خانه می آید بدنشان می لرزد که الان چه گیری به غذا و خانه خواهد داد که برای یک جامعه مؤمن اصلا خوب نیست.

ارسال نظرات