۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۸۲۰۷۹
حجت‌الاسلام مروجی طبرسی:

کاندیدای بی‌تقوا چگونه می‌تواند جامعه را اصلاح کند؟

کاندیدای بی‌تقوا چگونه می‌تواند جامعه را اصلاح کند؟
نویسنده کتاب «نظارت بر دولت»: انسان هایی که حدود خود را رعایت نمی‌کنند و به سایرین تهمت می‌زنند، صلاحیت پست و مقامی را نخواهند داشت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت  خبرگزاری رسا، این روزها که تنور اخبار انتخابات ریاست جمهوری داغ است، شاهد فعالیت‌های گستردۀ کاندیداهای این پست حساس کشور هستیم، همچنان که طی روزهای اخیر اولین مناظرات کاندیداها از رسانۀ ملی پخش شد. پس از پایان برنامه، واکنش‌های متعددی از سوی کاربران فضای مجازی نسبت به مناظرات کاندیداها صورت گرفت که حاصل آن، نارضایتی عمومی از شیوۀ برگزاری مناظرات و نیز ناخرسندی دربارۀ بداخلاقی برخی از کاندیداها بود.

حجت‌الاسلام محمدجواد مروجی طبرسی، استاد حوزه علمیه و نویسنده کتاب «نظارت بر دولت» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: مؤمن نزد خدا حرمت خاصی دارد؛ در روایات آمده است، حرمت مؤمن بالاتر از کعبه است. گاهی اوقات آن همه هزینه می‌کنیم تا دور کعبه بگردیم، در حالی که حرمت مؤمن نزد خدا از خانۀ کعبه بالاتر است. بنابراین هر آنکس که به مؤمنی بی‌حرمتی کند، سخت در این دنیا آسیب می‌بیند.

من گاهی می‌بینم انسان‌های بی‌شخصیت و محبّ دنیا و افرادی که می‌خواهند با تخریب این و آن خودشان را در جامعه معرفی کنند و برای خویش نردبان ترقی بسازند، چگونه رفتارهای خود را توجیه می‌کنند. در عرف دینی و فرهنگ جامعۀ ما مشخص است چنین فردی آدم حسابی نیست؛ چنین فردی یا کارش تهمت و یا غیبت است. هر کدام از این رفتارهای هنجارشکنانه از لحاظ شرع مردود است.

وی افزود: فردی که نسبت به خود شخصیت و احترام قائل باشد، به دیگران هم احترام قائل است، اما اگر شخصیت قائل نباشد، به طور حتم دربارۀ دیگران هتک حرمت می‌کند و به مردم دروغ و افترا نسبت می‌دهد. فردی که سلوک رفتاری خود را اینگونه قرار داده، یقین بدانید مفتضح می‌شود. آبرویی که تا به حال برایش قائل بودند، دیگر آن وجهه را نخواهد داشت، هرچند به ظاهر جلوی او خم و راست شوند.

وقتی شمای کاندیدا یک نفر را امروز اینطور تحقیر کنی، فردا نسبت به جامعه چه رفتاری خواهی داشت؟ بنابراین به نظرم این انسانهایی که حدود خود را رعایت نمی‌کنند و به سایرین تهمت می‌زنند، صلاحیت هیچ پست و مقامی را نخواهند داشت. مسئول بی‌تقوا چگونه می‌خواهد جامعه را اصلاح کند؟ مردم نیز از بی‌اخلاقی مسئولان به تنگ آمده‌اند.

ارسال نظرات