۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۸۲۴۲۶
حجت الاسلام ذوعلم:

نیازمند مراکزی هستیم که میزان تحقق عدالت را در دستگاه‌ها ارزیابی کنند

نیازمند مراکزی هستیم که میزان تحقق عدالت را در دستگاه‌ها ارزیابی کنند
حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه از نظر اسلام، قدرت، ابزاری است برای رشد و تعالی اخلاقی گفت: نیازمند مراکزی هستیم که میزان تحقق عدالت را در دستگاه‌ها ارزیابی کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب‌های رجل سیاسی(سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی) و «دولت جوان حزب‌اللهی» در موسسه انقلاب اسلامی(دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای) برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام علی ذوعلم مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم با بیان اینکهانقلاب اسلامی یک نقطه عطف اندیشه ای و گفتمانی‌ است نه رویداد تاریخی، به وجود برخی تفکرات التقاطی اشاره کرد و گفت: امروز بعد از ۴۳ سال از انقلاب نمونه‌هایی از این تفکرات را در مناظرات مشاهده کردیم. گویا سیاست و قدرت یک هدف بالذات است. درحالی که اسلام می‌گوید قدرت، زمینه و ابزاری است برای رشد جامعه اسلامی و تعالی اخلاقی‌.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بیان اینکه سیاست لیبرالی، محتوای بسیار زیادی را در تبیین اندیشه خود تولید کرده است، گفت: متأسفانه ما کم تر برای اسلام سیاسی، منطق پشتیبان تولید کرده‌ایم و هنوز خیلی‌ها می‌گویند مگر جمهوریت و اسلامیت با هم قابل جمع است.

وی ادامه داد: دو کتاب رجل سیاسی و دولت جوان حزب‌اللهی هرکدام درصدد ترسیم نظام حکمرانی تراز انقلاب اسلامی هستند، گفت: یک کتاب از زاویه یک‌ کنشگر سیاسی، مثل فرماندار، رئیس دانشگاه و... به موضوع نگاه کرده است و یک کتاب از زاویه حکمرانی و حاکمیت به موضوع نگاه کرده است.

حجت‌الاسلام ذوعلم تصریح کرد: منظور از رجل سیاسی در کتاب رجل سیاسی، صرفاً فردی در قامت رییس‌جمهور نیست، بلکه بسیاری از مسئولین در رده‌های متوسط و پایین کشور هم شامل رجل سیاسی می‌شوند؛ افرادی که مردم در زندگی روزمره خود در ادارات و جاهای مختلف با آن‌ها سر و کار دارند.

وی ادامه داد: به اعتقاد رهبر انقلاب مشکل رایج کارگزاران این است که یا از باور و ایمان لازم برخوردار نیستند یا برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را ندارند. این دو کتاب، به خوبی درباره این موضوع سخن گفته‌اند.

 مسؤول اندیشگاه بیانیه گام دوم اهمیت کادرسازی در انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در نظام ولایی لزوماً کادرسازی در حزب صورت نمی‌گیرد بلکه هرعضوی از جامعه اسلامی موظف است خود را بسازد.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بیان اینکه خودسازی قبل از جامعه‌پردازی صورت می‌گیرد، گفت: انقلاب با تکیه بر یک خودسازی فردی و فکری و اجتماعی پیروز شد و بزرگانی چون رهبر انقلاب،‌ شهید بهشتی و شهید مطهری، ده‌ها سال خودسازی فکری، سیاسی، اخلاقی کرده بودند.

وی با بیان اینکه آنچه احزاب انجام می‌دهند، باندسازی است نه کادرسازی، اظهار داشت: کتاب رجل سیاسی از این لحاظ کارساز است که ما چطور خودمان را در معرض خودسازی قرار دهیم تا به‌عنوان کادر دولت جوان حزب‌اللهی قرار بگیریم.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بیان اینکه امروز ضروری است تا دو‌ اقدام اساسی درباره کتاب‌های دولت جوان حزب‌اللهی و رجل سیاسی انجام شود، گفت: نخستین اقدام این است که منطق پشتیبان این مبانی، تولید شود آن هم بر اساس آیات و روایات و سیره بزرگان ما. نکته دوم این است که نیاز به یک امتداد گفتمانی و کاربردی داریم.

وی ادام داد: دولت سیزدهم باید این دو‌کتاب را در جلسات غیرتشریفاتی خودش مورد تأمل قرار دهد و ببیند چطور می‌تواند آن‌ها را محقق کند.

حجت‌الاسلام ذوعلم اهمیت تحقق عدالت را در نظام اسلامی مورد اشاره قرار داد و گفت: نیاز داریم نیروهای متخصص عدالت تربیت شود و مراکزی ایجاد شوند تا وضعیت عدالت را در دستگاه‌های مختلف رصد کنند و سالانه گزارش دهد./998/

ارسال نظرات