۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۶۸۲۷۰۲

نگاهی به دستور قرآن برای امروز جامعه اسلامی

نگاهی به دستور قرآن برای امروز جامعه اسلامی
در بیانیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن دعوت از عموم مردم به حضور در انتخابات، جامعه فعالان قرآنی را پیش‌قراول مردم‌ و خدمت به نظام اسلامی برشمرده و تأکید شد: دولت قَویم، لازمه ملت قائم و مدعی پیروی از ولی خدا و رهبری حکیم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بیانیه‌ای از ملت شریف ایران درخواست کرد تا با وجود سختی‌هایی که در این ایام پشت سر گذاشته است، یک بار دیگر حماسه‌ای بیافریند. در این بیانیه همچنین علت بسیاری از مشکلات، مسائل و مصائب کشور ناشی از فاصله گرفتن از تعالیم قرآن و اندیشه امام و رهبری عنوان شده و پیشنهاد شده است، دولت آینده برای جبران فرصت‌های از دست رفته و احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده، قرآن را مبدأ تحولات و در عينيت اجتماع و اساس سياست‌گذاری‌ و برنامه‌ريزی‌ها قرار دهد. مشروح این بیانیه در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلي‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَميعاً بَصيراً» (نساء/۵۸).

شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آستانه انتخابات مهم و جریان‌ساز سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران اسلامی شایسته می‌داند تا با دعوت نامزدهای محترم و ملت عزیز انتخابگر و رئیس‌جمهور منتخب به صراطِ صلاح و سداد الهی و استهدا از ساحت مقدس قرآن کریم، به نکات چندی توجه دهد:

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی در نظام‌های تعاملات انسانی و مبانی فرهنگی و سیاسی بر پایه اصالت قرآن و بازگشت به آموزه‌های اصیل آن در ایجاد حکومت اسلامی بود. ماهیت اصیل انقلاب اسلامی، حدوثاً بر اساس تعالیم قرآن، تکوّن یافت و بقاءً بر اساس قرآن امتداد می‌یابد؛ لاجرم تداوم این انقلاب نیازمند تداوم اندیشه‌ای انقلابی مبتنی بر قرآن است و از این رو قرآن، نظام‌نامه این انقلاب به شمار می‌آید و ترازِ امتداد و تحول این انقلاب بر اساس قرآن کریم تعریف می‌شود. بنابر این ساختار انقلاب اسلامی قالب و آینه‌ای برای نمایاندن گوهر معنای قرآن است و هر جا که منعکس‌کننده قرآنیت و آموزه‌های قرآنی نیست، نیاز به صیقل و شفافیت و بازطراحی و بازآرایی دارد.

حیات و امتداد این انقلاب، نیازمند حضور تعالیم قرآن در تصمیمات و مدیریت کلان و تمامی سطوح فرهنگی و ساختاری نظام است و احیای امر قرآن، تسرّی طیبات و احیای حیات طیبه در این کشور است.

اکنون با درک بسیاری از مشکلات، مسائل و مصائب کشور که عمدتاً ناشی از فاصله گرفتن از تعالیم قرآن و اندیشه امام و رهبری است، دولت آینده برای جبران فرصت‌های از دست رفته و احیای ظرفیت‌های مغفول‌مانده، نیازمند به آن است که قرآن را مبدأ تحولات و در عينيت اجتماع و اساس سياست‌گذاری‌ و برنامه‌ريزی‌ها قرار دهد تا در پرتو آن، بینش‌ها و ساختارهای منفعل، زائد و راکد را متحول ساخته و روح اندیشه متعالی، مجاهدت و مصابرت اجتماعی را فراگیر نماید و مقصد اسنای خود را بر اقامه قسط بنا نهد. این قیام به قرآن، هم دولت و جامعه را در مسیر قوام و استحکامی و اقتداری قرار می‌دهد و هم قعود و قصور و فساد و افساد را برنمی‌تابد تا در شعاع آن، اقتصاد از رکود به درآمده و در پناه آن، سیاست از خمود و انفعال خارج شود.

دولت قَویم، لازمه ملت قائم و مدعی پیروی از ولی خدا و رهبری حکیم است. بر این اساس دستور قرآن برای امروز و اکنون جامعه اسلامی آن است که باید تکلیف خود را نسبت به قیام یا قعود و خفتگی یا بالندگی برگزیند: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (رعد / ۱۱).

شرکت در انتخابات، گزینش زندگی و بالندگی و قیامِ در پیِ قائد است. ملت عزیز و کریم ما با سرمایه تلاش و دلمایه ایمان خویش در این اربعین‌سنه در کنار هم و در سایه‌سار عنایات حق، راهی دشوار را پیموده و در مسیر انقلاب از بذل نفس و نفیس دریغ ننموده است. اکنون نیز به رغم همه سختی‌ها پایدار و استوار، یکدله و همراه چون همیشه، در میثاق انتخابات و موعد ادای حقِ انتخاب و تکلیف خود، بر درفش عزت و شرف ملّی مُهر استقلال می‌زند و بر رقم صحیفه خود مِهر ایمان می‌نهد.

جامعه فعالان قرآنی نیز که خود را پیشقراول مردم یاری و خدمتگزاری به نظام اسلامی می‌داند؛ امیدوار به فضل و وعده حق الهی با دعوت همه ایرانیان به میدان حضور، پیشگام و پیشرو در مسیر رونق انتخابات تمام مساعی خود را بکار می‌گیرد و در طریق حمایت و هدایت دولت منتخب مردم از بکارگیری توان و تلاش خود دریغ نخواهد کرد. ان‌شاءالله و «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُون» (نحل /۱۲۸).

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات