۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۶۸۲۹۸۱
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

تحقق خارجی اسلامیت نظام در گرو مقدمه عملی آن است

تحقق خارجی اسلامیت نظام در گرو مقدمه عملی آن است
خوزستان - آیت الله حیدری گفت: اسلامیت نظام بدون مقدمه عملی محقق نمی شود مانند نسخه شفابخش که کسی آن را استفاده نکند.

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز پیرامون رابطه جمهوریت و اسلامیت بیان داشت: نظریه نظام جمهوری اسلامی نخستین بار توسط امام خمینی (ره) مطرح شد و در ادامه این راه مقام معظم رهبری به جهت تبیین مبنای فکری، فلسفی، فقهی و حقوقی نظام جمهوری اسلامی از تعبیر مردم سالاری دینی استفاده کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با برش‌های مختلف مردم سالاری دینی عنوان داشت: مردم سالاری دینی از دو برش برخودار می‌باشد؛ نخست مبنای فکری و مشروعیت الهی همچنین بخش دیگر آن مقدمه عملی و تحقق خارجی نظام است.

آیت الله حیدری در رابطه با بخش فکری و مشروعیت نظام مردم سالاری دینی تصریح کرد: برش مربوط به مبنای فکری از مسیر حاکمیت ولایت فقیه در عصر غیبت تحت عنوان تداوم دهنده ولایت انبیاء، ائمه اطهار و شاخه‌ای از درخت تنومند ولایت الهی تحقق می‌یابد.

وی شرط اسلامیت نظام را وجود حاکمیت ولایت فقیه دانست افزود: شرط اسلامیت و دینی بودن نظام وجود حاکمیت، ولی فقیه به پشتوانه قانون اساسی است که مبتنی بر قرآن، سنت، تعالیم، عترت، پیغمبر، اجماع مسلمین و ادله فقهی مانند کتاب، عقل، اجماع و سنت می‌باشد.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در قانون اساسی تصریح شده که احکام اسلامی بر همه احکام و مقررات حاکمیت دارند و این امر پشتوانه اسلامیت نظام است.

آیت الله حیدری تحقق خارجی اسلامیت نظام را در گرو مقدمه عملی آن دانست و اظهار داشت: اسلامیت نظام بدون این مقدمه عملی محقق نمی‌شود مانند نسخه شفابخش که کسی آن را استفاده نکند.

وی حضور مردم را پشتوانه عملی تحقق نظام اسلامی خواند و بیان داشت:  پشتوانه عملی و نسخه تحقق نظام اسلامی حضور مردم است؛ در واقع حضور مردم ید حاکم الهی را بست می‌دهد همچنین برای پیاده کردن قانون به دستان، ولی خدا اقتدار می‌بخشد.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه شریفه لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ابراز داشت: شرط اصلی رسیدن به عدالت اجتماعی حضور و قیام مردم است؛ بنابراین حضور مردم و جمهوریت نظام به عنوان مقدمه و پشتوانه عملی تحقق جامعه و حکومت اسلامی مؤثر می‌باشد.

آیت الله حیدری افزود:  نتیجه پشتوانه عملی بدون قانون، ولایت حاکمیت بشری است که جنبه استبدادی و دموکراسی پیدا می‌کند؛ در واقع وجود ولایت فقیه و قوانین اسلامی به حاکمیت جنبه اسلامیت می‌بخشد.

وی ادامه داد: قانون و رهبری نیز بدون پشتوانه عملی پیاده شدنی نیست و صرفأ به عنوان مقوله‌ای در کتاب‌ها مطرح می‌شود و ثمره عملی پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت همراهی و حضور مردم در تشکیل حکومت اسلامی بیان داشت: پیغمبر اکرم (ص) به دلیل نداشتن جمهور در مکه نتوانست حکومت اسلامی تشکیل دهد، اما پس از هجرت به مدینه و توانست به همراه مردم حکومت اسلامی را برپا کند؛ همچنین امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر (ص) با وجود داشتن مشروعیت الهی به دنبال نزول آیه غدیر ۲۵ سال خانه نشین شد و نتوانست حکومت پیامبر (ص) را ادامه دهد، اما در ۵ سال باقی مانده و بیعت مردم موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد.

آیت الله حیدری تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید اگر توده مردم حاضر نمی‌شدند من خلافت را نمی‌پذیرفتم پس بنابراین حضور مردم شرط اصلی برای پذیرفتن خلافت و ولایت الهی است؛ از این جهت میان جمهوریت و اسلامیت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و هیچ کدام بدون دیگری قابل تحقق نیست.

وی دولت اسلامی را نتیجه انقلاب اسلامی دانست و گفت: دولت اسلامی بستر ساز جامعه اسلامی است؛ جامعه اسلامی یعنی همه مخلقند به  اخلاق الهی و مسؤول و ملتزمند به احکام الهی و دولت‌ها باید بستر لازم آموزش مردم را بر عهده بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در باب حقوق متقابل حاکم و مردم می‌فرماید ایُّها النّاسُ إِنَّ لِی علَیْکُمْ حَقّا، و لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ: فأمّا حقُّکُمْ عَلَیَّ فالنَّصِیحَةُ لکُمْ و تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ علیکُمْ وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیلا تَجْهَلُوا و تَأْدِیبُکُمْ کَیما تُعَلِّمُوا یکی از کار‌هایی که حاکمیت اسلامی باید انجام دهد؛ ایجاد بستر آموزش لازم برای امت و جامعه است تا ضمن آگاهی نسبت به احکام، ایده ها، جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی؛ تربیت شوند.

آیت الله حیدری تشکیل جامعه اسلامی را در گرو دولت اسلامی دانست و عنوان داشت: بدون تشکیل دولت اسلامی؛ جامعه اسلامی تشکیل نمی‌شود؛ بنابراین جامعه اسلامی مقدمه‌ای برای تحقق تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی بدون جامعه اسلامی معنا پیدا نمی‌کند.

 وی در پایان گفت: نیرو‌های عالم، متخصص و باسواد باید ضمن به کارگیری ابتکارات در زمینه مختلف تمدنی سبب گسترش تمدن اسلامی را در جامعه شوند. /۹۴۵۴/

ارسال نظرات