۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۸۳۳۶۲

هفت مانع فرهنگی پیش پای دولت اسلامی

هفت مانع فرهنگی پیش پای دولت اسلامی
حجت الاسلام اسلامی فر گفت: در دولت های قبل نقش معاونت پرورشی بسیار کم رنگ شد که باید این موضوع در دستور کار دولت اسلامی قرار گیرد و راه رشد آن بکارگیری نخبگان حوزوی است.

حجت الاسلام علی اسلامی فر استاد سطح عالی حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا در موضوع اولویت های فرهنگی دولت اسلامی گفت: در مسائل فرهنگی جامعه هفت اولویت مطرح می شود که اولین آن مسئله اشتغال است که به عقیده برخی به موضوعات اقتصادی ارجاع داده می شود اما در واقع عدم اشتغال و افزایش بیکاری به موضوع فرهنگی مرتبط است که باعث ایجاد معضلات فرهنگی نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: اشتغال در جامعه اسلامی یک دغدغه اقتصادی می باشد که به طور مستقیم بر فرهنگ تاثیر می گذارد، در جوامعی که اقتصاد و اشتغال فعالی دارند خیلی از مسائل اخلاقی و فرهنگی مانند بی بندباری، فسا و دزدی مطرح نمی شود و مضاف بر آن اختلافات فرهنگی درون خانواده که موجب از هم گسیختگی بنیان خانواده می شود نیز رخ نمی دهد زیرا جامعه بیکار از نظر فرهنگی منحط و آسیب پذیر است و به انحرافات اخلاقی و مفاسد فرهنگی کشیده می شود.

حجت الاسلام اسلامی فر افزود: مسئله دوم فضای مجازی می باشد که دولت جدید موظف به ایجاد نشست های مختلف با نخبگان فرهنگی در موضوع فضای مجازی و اقدام و عمل می باشد تا بتواند در مقابل آسیب های وارد شده از این ناحیه مقاومت کند بویژه در این زمان ویروس کرونا که میزان مصرف فضای مجازی نسبت به قبل بیشتر شد.

وی ادامه داد: فضای مجازی در حال حاضر " یله و رها " می باشد دولت موظف به اقداماتی مانند فیلترینگ و راه اندازی اینترنت ملی در کشور می باشد تا از انتشار فساد و بی بند و باری جلوگیری کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز داشت: مسئله سوم برخورد حاکمان با مردم می باشد که باید در این برخورد اصلاحاتی صورت گیرد زیرا در دولت قبل شاهد برخورد های قبیح و توهین آمیز و عدم صداقت بودیم مانند برخورد زشت وزیر دولت با خبرنگار و دروغ گویی دولت بنفش در وعده های انتخاباتی.

وی ادامه داد: " الناس علی دین ملوکهم " مردم بر دین حاکمان خود می باشند زیرا زمانی که یک حاکم دارای رفتارهای زشت و ناشایستی مانند تکبر، غرور و فخر فروشی باشد به تبع آن مردم جامعه نیز از حکام پیروی می کنند ولی اگر حکومت خود را خادم مردم بداند و این معضلات را بوجود نیاورد شاهد چنین مشکلات فرهنگی نخواهیم شد.

حجت الاسلام اسلامی فر گفت: مسئله چهارم تسهیل فرهنگ ازدواج می باشد که با ازدواج بهنگام می تواند آفات قابل توجه مسائل فرهنگی را کاهش داد که توقع جامعه از دولت سیزدهم ایجاد تسهیلات، شغل، مسکن و امورات در راستای ازدواج جوانان است.

وی افزود: مسئله پنجم موضوع فرهنگ سازی صحیح فرزندآوری می باشد که این موضوع یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز واقع شده است زیرا جامعه کهنسال و مسن ضعیف و آسیب پذیر می شود که با تشویق فرزندآوری و برنامه ریزی مناسب می توان مانع از این امر شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان کرد: مسئله ششم که یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده می باشد موضوع آموزش و پرورش است، نقش آموزش و پرورش و معاونت پرورشی از اهمیت خاص و بالقوه برخورد دار است که در دولت های پیشین نقش معاونت پرورشی بسیار کم رنگ و تضعیف شد که باید این موضوع در دستور کار دولت اسلامی قرار گیرد و راه رشد و افزایش پرورش در جامعه استفاده از نخبگان حوزوی در مراکز مربوطه می باشد.

وی در پایان مسائل مطرف شده اولویت های فرهنگی دولت اسلامی افزود: مسئله هفتم موضوع عفاف و حجاب است که با ایجاد فرهنگ ایرانی اسلامی مناسب و نشست با صاحب نظران اسلامی این موضوع بر طرف شود نه با زور و تزویر.

سینا ریاحی
ارسال نظرات