۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۶۸۳۳۸۴
بررسی وضعیت موسیقی در پایان دولت روحانی؛

ساز ناکوک موسیقی به دولت جدید رسید

ساز ناکوک موسیقی به دولت جدید رسید
یکی از چالش‌هایی که مدیران موسیقی دولت رئیسی با آن مواجه خواهند بود، تربیت سلیقه و ذائقه مخاطبان است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از هنر‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر در هشت سال گذشته و در کنار برخی اقدامات مثبت، آسیب‌های جدی دید، موسیقی بود. فعالیت گسترده مافیای موسیقی، به حاشیه رانده شدن موسیقی اصیل و کاربلد‌های غیرسیاسی، مانور موسیقی مصرفی و حمایت ارشاد و دفتر موسیقی از آن‌ها و تنزل سلیقه مخاطب به بهانه حمایت از بازار موسیقی، ازجمله مسائلی است که در دو دوره دولت حسن روحانی با آن‌ها مواجه بوده‌ایم. حالا و پس از تغییر دولت، یکی از چالش‌های مهم در عرصه فرهنگ و هنر، همین موسیقی است. موسیقی‌ای که دوره‌های موفقی را پیش و پس از انقلاب گذرانده و به جرات می‌توان گفت که هیچ زمانی همانند شرایط فعلی دچار ضعف و کاهش کیفیت نبوده است. بیکاری بسیاری از موزیسین‌ها و استادان موسیقی و همچنین مهاجرت برخی خوانندگان به طمع دستیابی به منابع مالی یکباره و غیرشفاف، ازجمله چالش‌های فعلی این هنر است.

یکی از چالش‌هایی که مدیران موسیقی دولت رئیسی با آن مواجه خواهند بود، تربیت سلیقه و ذائقه مخاطبان است. سلیقه‌ای که نزدیک به دو دهه و براساس برخی سیاستگذاری‌های غلط و همچنین بی‌توجهی‌های متعدد به‌شدت نازل شده و صدای بسیاری از اهالی موسیقی را نیز درآورده است. اعمال سیاست‌هایی همچون حمایت از بازار موسیقی و ساخت قطعاتی براساس سلایق مخاطب، وضعیت فعلی را به وجود آورده است.
 
مقابله با گروه‌های پرقدرت موسیقی نیز از دیگر مسائل پیش‌روی دولت آینده است. گروه‌ها و افرادی که به‌واسطه در اختیار داشتن منابع مالی قوی و همچنین ارتباطات مناسب با تصمیم‌گیران وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین سازمان صداوسیما هر قطعه‌ای را تولید، منتشر و مشهور می‌کنند و ظاهرا کسی هم جرات یا توانایی برخورد با آن‌ها را ندارد.

تربیت نسل‌های تازه و پرهیز از ستاره‌پرستی و هم‌زمان استفاده از پیشکسوتان موسیقی از دیگر راهکار‌هایی است که باید در دوره جدید موردتوجه قرار بگیرد. دفتر موسیقی ارشاد به بهانه حمایت از جوانان و تربیت و معرفی صدا‌های تازه به تک‌قطعات با نظارت کمتر و سرعت بیشتری مجوز می‌دهد؛ اما تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد این روال صحیح نیست و برای ماندگاری در موسیقی نیاز به آزمون و خطا‌های دیگری هم هست.
در چند سال اخیر خبری از لغو کنسرت‌ها نبود. لغو‌های مکرر کنسرت‌ها در دوره تازه، با هر بهانه‌ای، می‌تواند راه را برای منتقدان آزادی هنر و موسیقی باز کند و صدای حامیان هنردوست را هم درآورد.
ارسال نظرات