۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۶۸۳۴۷۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا:

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام با شاگردانش یک حرکت اجتماعی را آغاز کرد که به انقلاب ختم شد و آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حمید پارسانیا پیش از ظهر امروز در نخستین پیش همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مرجع انقلابی حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی (ره) با اشاره به شخصیت ایشان اظهار داشت: برای بررسی رویکرد و اندیشه‌های اجتماعی آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی و سایر فقهای اعلم ما با سه عنصر مواجه هستیم.

وی ادامه داد: عنصر اول خود فقاهت است، عنصر دوم شخص فقیه و عنصر سوم زمان و زمانه فقیه است که هرکدام سهم خود را دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا افزود: اگر از مشروطه به این سمت را بررسی کنیم می‌بینیم برخی از افراد حوادثی که در مشروطه وجود دارد را به مباحث اجتماعی ارتباط می‌دهند هرچند که نباید از این مهم به‌سادگی چشم‌پوشی کنیم که فقه یک وحدتی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که بسیاری از کارها و اقدامات در طول تاریخ را نباید به فقه ارتباط داد، تصریح کرد: در عملکرد فقه هویت شخص و نیازهای اجتماعی تأثیر دارد و در کنار این در بسیاری از مسائل قصور تأثیر دارد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: امام خمینی (ره) توان امت را شناخت و خطری که جهان اسلام را تهدید می‌کرد این را احساس کرد و انقلاب اسلامی ایران را در یک برهه ۱۵ ساله به ثمر نشاند و در واقع این به عنصر زمان آگاهی مربوط می‌شد که امام داشت.

وی ادامه داد: امام با شاگردانش یک حرکت اجتماعی را آغاز کرد که در نهایت به انقلاب ختم شد و در این میان آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در انقلاب مجاهدانه وارد عمل شدند و درس‌های ایشان بوی امام داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پارسانیا تأکید کرد: ایشان تحریرالوسیله را متن درس خود قرار دادند و باید گفت امام خمینی (ره) اگر به‌تنهایی وارد عمل می‌شدند شاید نمی‌توانستند موفق شود و امثال آیت‌الله فاضل لنکرانی استوانه‌ای بودند که در کنار امام ایستادند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌هایی که آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی برای استقرار نظام داشتند کم نبود و در تاریخ ماندگار است.

ارسال نظرات