۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۸۳۴۹۹

جدیدترین اخبار کرونا در ایران

جدیدترین اخبار کرونا در ایران
حسن روحانی ابتدای هفته درحالی سخن از بهبود اوضاع همه‌گیری کرونا گفت که تنها دو روز بعد یکباره تغییر جهت آمارها ثابت کرد آتش زیر خاکستر ویروس با نوع جهش یافته هندی همچنان شعله‌ور است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بررسی‌های آماری روی کاغذ تا همین چند روز قبل حکایت از ادامه روند نزولی همه‌گیری کرونا در پیک‌چهارم داشت و برخی از مسئولان ابراز خرسندی از این روند کردند؛ اما تغییر معنادار آمارها در کنار واقعیت‌های منتشر شده از سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر نشان می‌دهد ویروس منحوس با نوع جهش یافته هندی همچنان مشغول یکه‌تازی است.

ثبت رکوردهای تازه در استان‌های یاد شده بخصوص در افزایش قابل توجه موارد بستری و البته مرگ و میر ناشی از کرونا نشان می‌دهد کشور در آستانه بحرانی تازه به نام پیک پنجم کرونا با نوع جهش یافته ویروس هندی است، ویروسی که در چند ماه گذشته در خواستگاهش یعنی سرزمین عجایب صدها هزار نفر را به کام مرگ کشید و درصورت تثبیت در کشورمان بدون تردید می‌تواند عامل ایجاد یک اتفاق تراژیک در دوره همه‌گیری کرونا باشد.

کارشناسان بهداشت درمان دراین زمینه هشدار می‌دهند درصورتی بی‌توجهی مسئولان مربوطه به خطرات تثبیت ویروس هندی در ایران قطعاً چالش‌های بسیار بزرگترین نسبت به پیک چهارم خواهیم داشت و رسیدن امار مرگ و میر به سطوح بیشتر از ۱۰۰۰ نفر در روز دور از انتظار نیست و البته این‌بار مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نمی‌توانند ادعا کنند مثل آغاز پیک قبلی غافلگیر شده‌اند.

این گروه تاکید دارند از ابتدای سال جاری با شکل‌گیری بحران در هندوستان با ویروس جهش یافته بارها هشدار داده شده که مراودات مرزی و البته دریایی می‌تواند پاشنه آشیل بروز بحران در ایران باشد به‌خصوص اینکه در شرق ایران مرزها با کشور پاکستان و افغانستان همواره فعال بوده و ترددهای مرزی در این دوره ادامه داشته است و هرچند مسئولان مرزی خبر از غربالگری مسافران دادند اما بازهم دیدم که ویروس خود را به ایران رساند و اکنون در نوار جنوبی و جنوب شرقی ایران فعالیت قابل توجهی دارد.

به‌هرحال فارغ از این اظهار نظر کارشناسان به تایید سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روند نزولی همه‌گیری در پیک چهارم متوقف شده در مقایسه تعداد بیماران سرپایی شاهد افزایش ۴ درصدی نسبت به هفته گذشته بوده‌ایم.

سیما لاری همچنین درباره کانون‌های جدید بیماری در کشور تصریح کرد: هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بوده‌ و این روند می‌تواند زنگ خطری برای مناطق همجوار باشد.

لاری در ادامه افزود: نمودار موارد بستری شدگان کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که میزان بروز موارد مثبت بستری در این استان برای اولین بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری بوده‌اند.

دکتر لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌های واصله، استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، همدان، آذربایجان‌غربی‌ و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

مناطق ییلاقی و پایتخت در خطر بالقوه

در همین حال، کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به اهمیت جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت در شرایط فعلی تاکید دارند مسئولان مربوطه باید نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، چون براساس شواهد بین‌المللی میزان سرایت‌پذیری ویروس جهش یافته جدید بسیار بالاتر از گونه‌های قبلی بوده و هر فرد بیمار که در کانون جمعیتی قرار گیرد قابلیت انتقال بیماری به ۸ تا ۱۲ نفر را دارد که این روند تصاعدی موارد بستری در یک بازه زمانی ۱۴ روزه را ایجاد می‌کند.

این گروه معتقدند تعطیلی مدارس و البته گرمای هوا در بسیاری از مناطق به‌خصوص شهرستان‌ها باعث شده تا مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا از جمله سواحل شمال و جنوب کشور در صدر مقاصد قرار داشته باشند و همین نکته می‌تواند مشکلات را دو چندان کند چون براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت اتفاقاً در این مناطق شاهد کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌ایم.

البته گفته این گروه از کارشناسان بهداشت و درمان دور از واقعیت نیست چون علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز دقیقاً به همین موضوع اشاره کرده و پایتخت را به دلیل حجم بالای تقاضای سفر یکی از مناطق بالقوه آلودگی معرفی کرده که درصورت بروز همه‌گیری با ویروس جهش یافته هندی یا همان دلتا نتایج متفاوتی نسبت به پیک قبلی را تجربه می‌کند.

هرچند زالی با اشاره به نوع جهش یافته دیگری از ویروس دلتا که از آن به عنوان دلتا پلاس یاد می‌شود؛ افزود: این نوع از ویروس عامل نگرانی مسئولان بهداشت و درمان بین‌المللی است اما خوشبختانه هنوز مواردی از ابتلای این نوع از ویروس خارج از شبه‌قاره هندوستان دیده نشده اما به‌هرحال باید با توجه به قدرت بیماری‌زایی بالا و مرگ بیشتر این نوع ویروس برای آن نیز آماده باشیم و کاملاً هوشمندان نحوه فعالیت این نوع از ویروس را رصد کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران درباره اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی معتقد است همچنان این راهکار بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار برای مقابله با افزایش چرخه انتقال است اما با درنظر گرفت جایگاه‌ پایتخت در امور اداری و حجم بالای تردد در این استان جمعیت سیال می‌تواند مشکل‌آفرین و عاملی در گسترش کانون‌های بیماری در خود منطقه و البته سایر مناطق باشد.

دو هفته آینده با آمارهای تازه روبرو می‌شویم

این درحالی است که کارشناسان با اشاره به افزایش موارد بیماران سرپایی در بسیاری  نقاط کشور معتقدند براساس مدل‌های موجود هر دو هفته یکبار شاهد تغییرات معنادار ارقام و شاخص‌های جداول خواهیم بود از این رو روندی که اکنون آغاز شده در واقع دو هفته آینده باید شاهد پیامدهای اصلی آن باشیم و احتمالاً شاخص‌ها افزایشی خواهند شد.

این گروه تاکید دارند طولانی شدن روند نزولی پیک چهارم و البته کاهش سطح توجه هموطنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا اکنون یکباره تغییرات آماری در استان‌های جنوبی را تجربه کنیم و روند حرکت این ویروس به سمت نقاط مرکزی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و باید از این روند جلوگیری کرد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

ممنوعیت سفر به استان فارس؛ بیمارستان پشتیبان مجدد فعال شد

قرمز شدن ۴ شهرستان جنوبی استان فارس نه تنها زنگ ورود این استان به پیک پنجم را به صدا درآورد که ستاد استانی مقابله با کرونا را بر آن داشت که تصمیمات و محدودیت‌های قبلی را تکرار کند. 

ممنوع شدند سفرها و دورهمی‌ها و اجتماعات، فعال شدن مجدد اکیپ‌های نظارتی و بازرسی‌های میدانی، دورکاری کارکنان دستگاه‌های دولتی و ممنوعیت انجام آموزش‌های حضوری به جز کنکور سراسری از جمله مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا بوده است. 

همچنین به گفته عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفر به این استان خبر داده و اعلام کرده که هیچگونه امکان اسکان برای مسافران پیش بینی نشده و ممنوعیت برپا کردن چادر، عدم اسکان در مدارس و مهمانسراهای دولتی و خوابگاه‌های دانشجویی نیز برقرار است بنابراین مردم به استان فارس سفر نکنند. 

براساس گفته‌های وی بیمارستان پشتیبان مجدداً فعال شده و سایر بیمارستان‌ها نیز آماده باش کامل هستند و در مبادی ورودی استان و شهرستان‌ها نیز نظارت و کنترل سختگیرانه‌تر و با خودروهای متخلف برخورد می‌شود. 

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۹۶۲ هزار و ۲۶۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۲۷۵ هزار و ۱۲۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است. 

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۱۱ هزار و ۷۵۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۷ هزار و ۵۴۹ بیمار مثبت شناسایی و در مجموع از ابتدا تاکنون ۲۹۲ هزار و ۶۷۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به چهار هزار و ۷۸۹ نفر رسیده است. هم اکنون هزار و ۸۶ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرده که با توجه به ورود محموله‌های جدید واکسن به شیراز، از امروز آغاز واکسیناسیون گروه‌های هدف بر طبق زمان‌بندی بارگذاری شده در سایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود و همشهریان برای اطلاع دقیق نسبت به مکان‌های واکسیناسیون حتما به سایت واکسیناسیون به نشانی  https://covidvaccine.sums.ac.ir/ مراجعه کنند. 

فقط ۶۵ هزار نفر در استان گلستان واکسن زدند؟!

تولید و واردات واکسن کرونا امیدهای مردم را برای رها شدن از شر ویروس منحوس کرونا افزایش داده اما کند بودن روند واکسیناسیون، همچنان نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری و افزایش تعداد موارد ابتلا را در روزها و ماه‌های آینده افزایش می‌دهد.

براساس آمارهایی که دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شروع واکسیناسیون گروه‌های هدف فقط ۶۵ هزار نفر از مردم این استان از جمله اعضای کادر درمانی، بیماران خاص، جانبازان ۵۰ درصد و بیشتر، جمعی از پارکبان‌ها و غیره واکسن کرونا دریافت کردند.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان اظهار داشت: تا کنون ۶۵ هزار و ۳۰۰ گلستانی واکسن کرونا دریافت کردند که به ۲۶ هزار و ۹۹۴ نفر دز دوم واکسن نیز تزریق شده است.

وی خاطرنشان کرد: با شروع واکسیناسیون در استان گلستان کادر درمان و جمعیت قابل توجهی از گروه‌های هدف بالای ۷۰ سال دربرابر ویروس کرونا واکسینه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه همچنان واکسیناسیون افراد ۷۰ سال در استان گلستان ادامه دارد، گفت: با ابلاغ وزارت بهداشت واکسیناسیون گروه‌های سنی پایین‌تر را هم شروع خواهیم کرد.

وی اعلام کرد: مشمولان دریافت واکسن می‌توانند به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان و دو مرکز تجمعی در گرگان  مراجعه کنند تا واکسن کرونا تزریق کنند.

فاضل درباره تازه‌ترین آمار از بستری بیماران مبتلا به کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۳۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۴ نفر بیشتر شده است.

براساس آخرین اعلام ستاد مقابله با کرونا در حال حاضر شهرستان‌های گرگان، علی آبادکتول، کلاله، مینودشت، بندرترکمن و آق قلا در وضعیت نارنجی هستند و شرایط کرونایی در ۸ شهرستان دیگر استان زرد است.

وضعیت کرونا در شهرستان مهران بحرانی است

دکتر محمد کریمیان  اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ ابتلای جدید شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۰ هزار و ۱۷ نفر افزایش یافت.

وی افزود: همچنین ۲۶ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند  و مجموع بستری های استان به ۷۷ نفر رسید.

 کریمیان یاد آور شد: مهران با هفت بستری جدید و ایلام با پنج نفر بیشترین بستری‌ها را دارا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: همچنین از بستری های جدید چهار نفر آبدانان، چهار نفر دهلران، سه نفر ایوان، یک نفر چوار، یک نفر ملکشاهی و یک نفر مربوط به چرداول است.

وی افزود: شهرستان مهران در وضعیت قرمز، ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

افزایش بیماران سرپایی در زنجان

خدابخش مرادی نافچی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با ابراز تاسف از عادی‌انگاری شهروندان زنجانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان کاهش یافته و برخی شهروندان تمایلی به استفاده از ماسک ندارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار بیماران سرپایی در استان افزایش یافته است، گفت: با این روند ورود به پیک پنجم کرونا در آینده دور از انتظار نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: اگر هر شهروند به اندازه خودش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند وضعیت کرونا در کشور سفید می‌شود ولی مشکل کار اینجاست که برخی‌ها تمایلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و احساس می‌کنند که بیماری تمام شده است.

بستری ۹۵ بیمار جدید کرونایی در استان کرمان

از ۲۳ شهرستان استان کرمان، ۵ شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، کرمان و منوجان در وضعیت قرمز، ۷ شهرستان راور، کوهبنان، انار، فهرج، ریگان، نرماشیر و رابر در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۸۵ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۴۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۳۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۳۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۳۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۳ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۹۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۳ هزار و ۲۶۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۶ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۹۱ نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

۸۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی شناسایی شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۵۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۳ بیمار جدید شامل ۴ بستری و ۹ مورد سرپایی شناسایی شدند.

محمد دهقانی افزود: از این تعداد ۳ مورد از بیرجند، ۵ مورد از زیرکوه و ۲مورد از قاین و شهرستان‌های خوسف، درمیان و طبس هرکدام یک مورد جدید ثبت شد.

وی با بیان اینکه همچنین از ۲۹۳ تست سریع کرونا نیز ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد، گفت: در حال حاضر ۱۷۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۰ نفر کرونا مثبتند که از این تعداد ۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت در استان گزارش نشده که مجموع فوتی‌ها همان ۹۱۸ نفر است.

وی یادآور شد: در ادامه واکسیناسیون کرونا تا امروز ۴۳ هزار و ۳ نفر نوبت اول و ۱۳هزار و ۵۵۱ نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

 

منبع: تسنیم
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات