۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۶۸۳۶۰۹
حلقه مفقود فرهنگ (۱۴)؛

دولت سیزدهم باید محور نبرد گفتمانی با دشمن شود

دولت سیزدهم باید محور نبرد گفتمانی با دشمن شود
حجت‌الاسلام پورآقایی گفت: دشمن طی سال‌های اخیر با استفاده از ابزارهای مختلف به مقوله حیات طیبه حمله کرده و احیا، حفظ و گسترش مقوله حیات طیبه اولویت دولت سیزدهم است.
حجت‌الاسلام پورآقایی، کارشناس رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به درگیری جبهه انقلاب در یک نبرد تمام عیار گفتمانی گفت: نبرد حاضر یک نبرد بسیار عمیق است که نباید ما را در لایه‌های رویین نگهدارد، بلکه باید وارد لایه‌های عمیق‌تر این نبرد شویم؛ چرا که دشمن با تمام قدرت به عمق فوق استراتژیک ما در جمهوری اسلامی ایران حمله‌ور شده و از همه طرف با یک نبرد هیبریدی تمام عیار، عملیات‌ها و فعالیت‌های مختلف خود را دنبال می‌کند و عمق فوق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و بلکه بالاتر در اسلام، خیلی از این مسائلی که بدان فکر می‌کنیم نیست، بلکه عمق استراتژیک اسلام، جمهوری اسلامی ایران، نه مردم هستند، نه قومیت‌ها و نه حتی امامت است.

وی ادامه داد: اسلام حتی در دوران‌هایی مانند بنی امیه و بنی عباس تا اندلس، اسپانیا، پرتغال و جا‌های دیگر پیش رفته و یعنی عمق فوق استراتژیک ما تنها بحث امامت نیست، بلکه در کنار بحث امامت که موجب سرعت دادن به روند تکاملی اسلام است باید در کنار امامت، حیات طیبه را عمق استراتژیک اسلام دانست.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به آیه فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً توضیح داد: اگر حیات طیب مورد هدف قرار بگیرد و فروبریزد، تمدن اسلامی، ولو به قدرتی باشد که حتی به اندلس، اسپانیا و پرتغال هم رسیده باشد، قطعا شکست می‌خورد، همانطور که در تجربه آندلس می‌بینیم که دشمن به این عمق استراتژیک اسلام که حیات طیبه بود حمله کرد که تبعات بسیار مخربی و ضربات سنگینی را به‌وجود آورد.

وی افزود: در حال حاضر ما همان نبرد گفتمانی را در بعد هیبریدی که تمام عیار است به عمق فوق استراتژیک ما یعنی حیات طیبه حمله‌ور شده که ما نیز باید متقابلاً وارد میدان شویم و این یکی از اولویت‌هایی که بدیل ندارد این است که در نبرد گفتمانی محوریت خود را نشان بدهد و انتظارات مردم را برطرف کند.

حجت‌الاسلام پورآقایی با تأکید بر تحلیل روحانی و معمم بودن رئیس جمهور ابراز داشت: ما یک موقع مردم یک روحانی را توسط مردم انتخاب می‌کنند، ولی چنان بلایی بر سر حیات طیب، مردم، معیشت، فرهنگ، اجتماع و ... می‌آورد که مردم دیگر از دین و خدا زده شده‌اند و باید با حضور یک رئیس جمهوری که خود روحانی است بیاید و بتواند این امید را واقعاً به مردم بازگرداند تا دیدشان نسب به دین، خدا و پیامبر درست شود.

وی افزود: مهم‌ترین ابزاری که دولت سیزدهم باید به‌کار بگیرد و در راه‌اندازی آن بکوشد، مبحث اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات و پس از آن بحث رسانه است که اگر به صورت انقلابی مدیریت نشوند، دولت سیزدهم صد در صد به شکست محکوم می‌شود؛ چرا که با رسانه دیدیم که می‌توانند جای جلاد و شهید را به‌راحتی آب خوردن عوض کنند و بنابراین دولت در این زمینه باید خیلی مراقبت کند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به استفاده دشمن از فضای مجازی برای حمله به حیات طیبه عنوان کرد: ما نیز باید از رسانه و فضای مجازی برای حمله به عمق استراتژیک دشمن که آمریکن لایف استایل و سبک زندگی آمریکایی استفاده کنیم. البته این سبک زندگی در حال حاضر در آمریکاست، ولی ممکن است فردا روزی در یک کشور اروپایی مستقر شود و آن سبک زندگی را که دشمن روی آن مانور می‌دهد باید در این جنگ تمدنی مورد حمله قرار بگیرد و راه موفقیت این است که ما سبک زندگی و الگوی ایرانی و اسلامی که مدنظر، ولی فقیه است را باید به جامعه نشان بدهیم.

وی ادامه داد: در کنترل رسانه ما نمی‌گوییم که دولت باید فیلترینگ کند، بلکه باید مدیریت داشته باشد، در ایالت متحده بالغ بر ۲۱۹ قانون و لایحه در مورد مدیریت شبکه اجتماعی و فضای مجازی خودشان دارند و دولت حاضر باید انقلابی و با قواعد و چارچوب‌های اسلامی تئوریزه و طرح ریزی بشود.

حجت‌الاسلام پورآقایی اولویت دیگر دولت سیزدهم را توجه به موضوع معیشت دانست و گفت: دولت سیزدهم باید حامی قشر آسیب پذیر باشد که در دولت امید و اعتدال که مردم هر روز آسیب پذیرتر می‌شدند و اختلاف طبقاتی عجیبی که به‌وجود می‌آید و به نام اسلام نوشته می‌شد؛ چرا که رئیس جمهورش یک شخصیت به‌ظاهر اسلامی بوده و دولت جدید باید بر روی بعد معیشت جدیت به‌خرج بدهد تا این اختلاف طبقاتی کمتر بشود.

وی افزود: ما نمی‌گوییم این تحولات در یکسال اتفاق صددرصد اتفاق می‌افتد، ولی می‌شود همان یکسال اول و چند ماه اول دولت سیزدهم امید‌ها به مردم بازگردد، نگاهشان اصلاح شود و این فقط و فقط در صورتی امکان پذیر است که دولت مدیریت رسانه را در اختیار داشته باشد و در عین حال عملیات میدانی را انجام بدهد که اختلاف طبقاتی در جامعه را کاهش بدهد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی مباحثی، چون ازدواج جوانان، اشتغال، خانواده، بهداشت و ... را از جمله اولویت‌های دیگرر برای دولت سیزدهم دانست.
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات