۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۸۳۸۰۶
آیت الله مهدوی:

ریا باطل کننده اعمال است

ریا باطل کننده اعمال است
اصفهان - نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: برای اینکه بهترین اعمال را داشته باشیم باید بهترین نیت را هم داشته باشیم، ریا اعمال انسان را باطل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی ظهر امروز خود با اشاره به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق، گفت: اگر نیت ما بهترین نیت باشد عمل ما نیز بهترین عمل خواهد شد، بهترین عمل آن عملی است که با خالص‌ترین و بهترین نیت انجام بشود.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه اعمالی که برخاسته از ریا باشد باطل هستند، اظهار کرد: اعمال صالح می‌تواند برخاسته از سه مدل نیت باشد، گاهی عملی انجام می‌شود بخاطر خوف از خداوند متعال، مرحله بعدی عمل صالح برای رسیدن به حاجات دنیایی یا رفتن به بهشت و رسیدن به نعمتهای آخرتی است.

وی ادامه داد: بهترین نیت و بهترین عمل آن است که برای خداوند انجام می‌شود، یعنی شخص می‌گوید صرفا و تنها برای خدا این کار را انجام می‌دهم، در دعای مکارم الأخلاق هم این موضوع وجود دارد که اول درخواست بهترین نیت از خداوند می‌شود و پس از آن خواستار بهترین عمل از خداوند می شود، چرا که نیت است که عمل را می‌سازد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: بنابر روایت کسی که صرفا برای خداوند متعال عملی را انجام می‌دهد از احرار است، احرار به افراد آزاده گفته می‌شود، یعنی باید از بند نفس آزاد باشیم تا بتوانیم نیت خالص و درستی داشته باشیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه کسی که برای به دست آوردن حاجتی یا خواسته ای عمل صالح انجام می دهد مشغول معامله با خداوند است، خاطرنشان کرد: گاهی افراد صرفا در انجام اعمال صالح خود را در نظر دارند، وقتی که می‌خواهیم بهشت برویم یا به جهنم نرویم و خدا را عبادت می‌کنیم در حقیقت به فکر خودمان هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: کسی که صرفا برای خداوند کاری را انجام می‌دهد بدون در نظر داشتن بهشت و جهنم مانند اصحاب امام حسین(ع) است، کسی که عاشق باشد صرفا معشوق را خواهد دید و توجهی به خود ندارد، اصحاب امام حسین(ع) نیز اینگونه بودند، ترسی از شهادت در راه خدا و در رکاب امام نداشتند، این توجه به خدا که فقط خداوند را می‌خواهد باید برای همه ما حاصل بشود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: شروع این توجه به خدا از یک کار ساده انجام می‌شود، از یک ذکر، یک تسبیحات، از یک ذکر کم می‌توان شروع کرد و بگوییم خداوند ثواب دنیایی و آخرتی نمی‌خواهم و فقط می‌خواهم تو خشنود بشوی، لذت این موضوع را که درک کنیم در اعمال ما گسترده خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات