۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۸۳۸۵۰

فناوری حاکمیت‌گریز یا حاکمیت فناوری گریز کدام خطرناک تر است؟

فناوری حاکمیت‌گریز یا حاکمیت فناوری گریز کدام خطرناک تر است؟
بعضی مفاهیم بر عکس نام زیبا به شدت گمراه کننده و خطرناک هستند و با ایجاد اشتباه محاسباتی سالها کشور را عقب می اندازند، یکی از این مفاهیم عبارت فناوری های حاکمیت گریز است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ابوالقاسم رجبی با اشاره به ردپای جبر فناورانه در مفهوم سازی اصطلاح فناوری های حاکمیت گریز، اظهار داشت:بعضی مفاهیم بر عکس نام زیبا به شدت گمراه کننده و خطرناک هستند و می‌توانند با ایجاد اشتباه محاسباتی سالها کشور را عقب بیاندازند، یکی از این مفاهیم عبارت فناوری های حاکمیت گریز است، استفاده از این عبارت در توضیح هر فناوری می تواند باعث القای جبر فناورانه به ذهن مخاطب شود.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات ساختار سازمانی را مسطح می کند، ابراز داشت: جبر فناورانه یکی از ابتدایی ترین شیوه های برخورد با فناوری است که بارها و بارها با شواهد تجربی متعدد رد شده است و اساساً مهمترین کارکرد آن در استعمار و استحمار ملت هاست. جبر فناورانه به زبان ساده یعنی قائل شدن یک ذات و ماهیت مستقل برای فناوری ها و القای ناتوانی دیگر عوامل در تغییر این ذات و ماهیت. مثلا عبارتی مثل فضای مجازی فساد را از بین می برد، یا فناوری اطلاعات ساختار سازمانی را مسطح می کند ناشی از تلقی جبر فناورانه است.

رجبی در ادامه افزود: این یک دیدگاه بسیار قدیمی به فناوری است که در همه جا جز ایران منسوخ شده است، دولت ها در انتخاب های فناورانه خودشان باید به عوامل متعددی توجه کنند، قائل شدن ذات مستقل برای فناوری و ترسیم زمین بازی بر اساس کاریکاتور فناوری مقدمه انواع اشتباه هاست.

استاد و تحلیگر فضای مجازی اذعان کرد: فناوری در استفاده و ذات ایفاگرانه (performative nature) فناوری و لزوم تغییر همه جانبه برای استفاده از توانش(Affordance) و محدودیت(Pitfalls)فناوری و ایجاد نسبت مناسب با فناوری نکات حیاتی در هر نوع تنظیم روابط حاکمیت ها با فناوری هاست، نمی توان و نباید با برچسب های ساده انگارانه انتخاب های فناورانه را محدود یا به آن شکل غلط داد.

وی در پایان با اشاره به فناوری حاکمیت گریز خاطرنشان کرد: عبارت فناوری حاکمیت گریز یک عبارت ناشی از جبر فناورانه و بسیار خطرناک است، در محیط های علمی این عبارت امکان رشد نخواهد داشت، اما مسمومیت ذهنی سیاستمداران ایرانی با این مفاهیم یک واقعیت است که امکان اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه را از آنها گرفته است. چون هر نوع سوالی که به این مفهوم آلوده شده باشد نیمی از پاسخ و چارچوب پاسخ را در خود مستتر دارد. 

ارسال نظرات