۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۸۳۹۰۸
حلقه مفقود فرهنگ (۱۶)؛

اولویت سرمایه گذاری باید برای نجات فرهنگ و انسانیت باشد

اولویت سرمایه گذاری باید برای نجات فرهنگ و انسانیت باشد
حجت الاسلام اخوی گفت: شرایط کشور در این چند سال اخیر متاسفانه به سمتی پیش رفته که تربیت از اولویت خارج شده و همچنین تربیت دینی به حاشیه رفته است.

حجت السلام ابراهیم اخوی مشاور دینی و خانواده در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم اظهار داشت: از نگاه بحث تربیتی روایتی از امام علی( علیه السلام) است که مردم به تربیت نیکو نیازمندتر از زر و سیم می باشند، برداشت اولیه از منطوق این روایت این است که اولویت های تربیت های فرهنگی بر اولویت های اقتصادی غالب و مقدم می باشد، اگر تربیت درست صورت بگیرد همان اقتصاد کم هم می تواند به یک زندگی آرام و منطقی منتهی شود.

وی با اشاره به حاشیه رفتن تربیت دینی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: اگر در یک جامعه تربیت به خوبی اتفاق نیفتد، مصرف گرایی، بیهوده هزینه کردن، سیری ناپذیری از جمع آوری ثروت را در پی دارد که همۀ این موارد آسیب زا است، شرایط کشور در این چند سال اخیر متاسفانه به سمتی پیش رفته که تربیت از اولویت خارج شده و همچنین تربیت دینی به حاشیه رفته است.

مشاور دینی و تربیت با توجه به روایتی از نبی مکرم اسلام بیان کرد: پیامبر (ص) فرمودند وای بر فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان که به اندکی از مسائل مادی آن ها قانع می شوند و کار به مسائل دینی فرزندانشان ندارند، شخصی از پیامبر پرسید منظورتان پدران مشرک است؟ پیامبر فرمودند نه منظور مسلمانانی است که به سمت مادی گرایی می روند.

وی با اشاره به آیه 55 سوره یوسف ابراز داشت: وقتی دینداری به حاشیه می رود، بزرگترین خطر تربیتی است، یکی از مشکلات کشور نداشتن مدیران متعهد و کارآمد است، تعهد و کارآمدی نتیجه تربیت صحیح است، تربیت صحیح نیازمند تحول در آموزش و پرورش و تقویت وحمایت از حوزه های علمیه می باشد.

حجت الاسلام اخوی با اشاره به ورود طلاب به مجموعه آموزش و پرورش اذعان کرد: در جامعه، مراکز علمی مثل حوزه و دانشگاه ظرفیت خوب و مناسبی برای تربیت نسل جدید وجود دارد و تنها نیازمند شناسایی و حمایت می باشد، ورود حوزویان به آموزش و پرورش کار بسیار مهمی است چرا که تربیت باید از پایه صورت بگیرد، امروز نیازمند سازماندهی و احیاگری نخبگان فرهنگی می باشیم.

وی با بیان اینکه در هشت سال اخیر فرهنگ دینی به حاشیه رفته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت سیزدهم تحولی شکل بگیرد تا ظرفیت ها شناسایی شده و موسسات قرآنی و فرهنگی نیز احیا شود، احیاء فرهنگ و نهادهای فرهنگی واجب تر از نجات فلامینگوها می باشد، نجات یک انسان نجات محیط زیست و عواملش را نیز در پی دارد، اولویت سرمایه گذاری باید برای نجات فرهنگ و انسانیت باشد.

مشاوره دینی و خانواده در پایان با اشاره به نقش حوزه علمیه در پیشرفت فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: حوزه علمیه در تولید علم و تربیت نیروی انسانی نقش موثری دارد وقتی این دو عمل به خوبی انجام شود به احیاء فرهنگ و زندگی دینی منجر می شود، حوزه علمیه باید از روز اول طلاب را هدفمند جذب و تربیت کند، تا هرکدام براساس استعداد آموزش ببینند تا بتوانند در جامعه آینده هر کدام شخص موثر و اثرگذاری باشند.

ارسال نظرات