۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۸۳۹۹۱

نماز به سمت قبله توجه به اصلی ترین نقطه زمین است

نماز به سمت قبله توجه به اصلی ترین نقطه زمین است
ابتدا تمام زمین آب و اولین جایی که خشکی شکل گرفت محل کعبه بود و زمین از زیر کعبه به سمت منا و از آنجا به عرفات و همینطور از عرفات هم به کره زمین کشیده شد.

حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو هیئت علمی موسسه علمی پژوهشی امام خمینی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با توجه به اهمیت روز دحوالارض گفت:روز 25 ذی القعده روز بسیار مهمی است چراکه ابتدا تمام زمین آب و اولین جایی که خشکی شکل گرفت محل کعبه بود و زمین از زیر کعبه به سمت منا و از آنجا به عرفات و همینطور از عرفات هم به کره زمین کشیده شد.

وی با اشاره به مبدا زمین بیان کرد: به همین دلیل مستحب است که حجاج بعد از اعمالی که کنار کعبه انجام می دهند ابتدا به منا بروند و بعد از اینکه شبی را در منا ماندند از آنجا وارد عرفات می شوند و همچنین از عرفات هم به سمت مشعر می روند.

استاد حوزه با بیان کعبه به عنوان اولین خشکی شکل گرفته بر بروی زمین ابراز داشت: همه زمین صدقه سر کعبه می باشد و مسلمانان در نماز هم به سمت نقطه اصلی زمین که کعبه باشد توجه می کنندکه به تعبیر قرآن هرکجا هستید به سمت مسجدالحرام و کعبه رو کنید و خدارا بندگی کنید.

حجت الاسلام روانبخش با توجه به اعمال مستحبی این روز خاطرنشان کرد: روزه داشتن در این روز ثواب هفتاد سال عبادت را دارد و همچنین احیا و شب بیداری شب بیست و پنجم با یکسال عبادت برابری میکند و ذکر و یاد خدا بودن از دیگر اعمال مستحبی این روز است.

وی در پایان افزود: برای دیگر اعمال مستحبی می توان به غسل روز دحوالارض اشاره کرد و دو رکعت نماز هنگام ظهر و زیارت ثامن الحجج، امام رضا(ع) مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است.

ارسال نظرات