۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۸۴۰۰۵
حلقه مفقود فرهنگ (۱۸)؛

دولت سیزدهم گسترش فرهنگ دینی را در اولویت خود قرار دهد

دولت سیزدهم گسترش فرهنگ دینی را در اولویت خود قرار دهد
حجت الاسلام تکیه ای گفت: فرهنگ در دولت فعلی به چالش کشیده و کوتاهی شده است، دولت آینده باید گسترش فرهنگ دینی را در اولویت خود قرار دهد.

حجت الاسلام سید علیرضا تکیه ای معاون فرهنگی مسجد جمکران در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره اولویت های فرهنگی و اجتماعی دولت سیزدهم گفت: انسان به لحاظ اراده الهی در خلق بهترین مخلوق دارای دو بُعد جسمانی و روحانی است و همۀ هویت انسانی که او را از دیگر موجودات متمایز می کند به همین احوالات روحانی است، این احوالات روحانی آنقدر در اراده ذات اقدس الهی ارزشمند و مهم است که برای هدایت و بالندگی این احوالات روحی منت می گذارند که پیامبر را مبعوث کردند.

وی با اشاره به آیه 164 آل عمران اظهار داشت: مهم ترین عنایت پروردگار که با منت هم عجین شده ارسال و بعثت پیامبر (ص) است و مهم ترین چهره همت رسول خدا نیز تعلیم و تعلم آسمانی است و این آموزش تزکیه و بالندگی را فرهنگ می نامند هرچند امروز در جهان معاصر حتی به حرکت های منفی هم فرهنگ می گویند.

معاون فرهنگی مسجد جمکران با اشاره به اینکه در عصر منونی حرکات منفی را هم فرهنگ می دانند، ادامه افزود:  اگر فرهنگ را به همۀ سازو کارهای انسانی تعمیم بدهیم، فرهنگ دینی، آسمانی و هویتی، وجه تمایز انسان از سایر موجودات خواهد بود وگرنه اگر فرهنگ های منفی را بگیریم این فرهنگ ارزشی به چالش کشیده می شود.

وی با بیان اینکه اگر ضد ارزش هایی همچون همجنس بازی را فرهنگ بنامند، اذعان کرد: این فرهنگ سر از حیوانیت و بلکه بدتر از آن سر در می آورد چرا که قرآن به آن پرداخته است، پس انسان با هویت فرهنگی اش شناخته می شود و گرنه کالانعام بل هم اضل خواهد بود، بنابراین اگر دولت، حاکمیت، سازو کارهای اجتماعی و حتی سیاسی را براساس معارفی که خدا برایش موسوم فرموده هدایت نکند کاری بجز  خارج کردن بشر از گردونه ارزش ها  انجام نداده است.

حجت الاسلام تکیه ای با بیان انسانیت به تعالیم آسمانی است، خاطرنشان کرد: بنابراین چهره همت یک دولت اسلامی باید فرهنگ سازی براساس معارف آسمانی باشد، از دولت مردمی اسلامی این توقع است که یکی از بلندترین گام های همتش گسترش فرهنگ انسانی و اسلامی براساس ضوابط آسمانی باشد، این فرهنگ در دولت فعلی به چالش کشیده و کوتاهی شده است، دولت آینده باید گسترش فرهنگ دینی را در اولویت خود قرار دهد.

وی با اشاره به فرهنگ دینی تصریح کرد: هیچ چیز بدون فرهنگ نمی تواند مصلحت بشر را تامین کند پس فرهنگ سازی مقدم بر هر چیز دیگری است، هر چند اولویت امروز معیشت جامعه است اما اقتصاد را هم باید فرهنگ دینی تعریف بکند، تا تولید تولید سالم و به اقتضاء و به اندازه باشد.

ای معاون فرهنگی مسجد جمکران در پایان با اشاره به نقش حوزه در تعالی فرهنگ ابراز کرد: حوزه علمیه در راستاء فرهنگ دینی و کمک به دولت باید نیازهای جامعه را بشناسد، پالایش و تدوین کرده و به دولت ارائه کند اما در وضعیت فعلی باید دولتمردان نیازهای عمومی جامعه را از حوزه علمیه بخواهند و حوزه در حداقل زمان این نیازها را تعریف، پالایش و با زمان تطبیق داده و تدوین شده تقدیم دولت کند.

ارسال نظرات