۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۸۴۲۰۷
یادداشت؛

فرصتی برای به‌روزرسانی حکمرانی

فرصتی برای به‌روزرسانی حکمرانی
مسؤول جمهوری اسلامی باید بداند اگر اقتضائات عصر جدید را رعایت نکند، بهترین خدماتش را دشمن در ذهن مردم تبدیل به زهر هلاهل می‌کند. پاسخگویی آنلاین هفت در بیست‌وچهار، رعایت ضوابط پویشی و... مهم‌ترین الزامات پیروزی در این دوره است.

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیل خجسته نوشت:  ۲۴ روز بعد از فروردین ۱۳۹۵ رهبر انقلاب در دیدار نوروزی به مسؤولان گفتند: «انقلاب نشان بدهد که هویت درونی این کشور و این ملت قادر است خود را اداره کند و رشد بدهد و تعالی بدهد. این معنای اقتصاد مقاومتی [است]. این باید تحقق پیدا کند.»

در واقع این‌که ما سال‌هاست وارد دوره جدیدی شده‌ایم. همان‌طور که آمریکایی‌ها هم وارد این دوره شده‌اند. درست بعد از سال ۱۳۸۸ زمانی که انواع و اقسام الگوهای براندازی از جنگ سخت تا فروپاشی درونی و نبرد نرم در ایران شکست خورد به سرانجام نرسید.

در این سو، مردم ایران از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۸۸ بر سه چالش استبداد پهلوی، استقلال سیاسی نسبی و امنیت غلبه کردند و از اواخر دهه ۸۰ وارد مرحله غلبه بر مشکلات اقتصادی زندگی شدند.

در این دوره، معادله کاملا کارکردی است: ۱. مساله‌یابی ۲. یافتن راه‌حل ۳. کسب مهارت اجرا ۴. اقدام برای حل مساله.

از کارگزار جمهوری اسلامی توقع می‌رود خود را صرف طی کردن این چهار مرحله کند تا اثر آن در سبد زندگی مردم دیده شود. علاوه بر این، در این شرایط دو عنصر دیگر هم بر ویژگی‌های این دوره سایه انداخته است:

فشار غرب  برای تغییر رفتار

اول: در آن‌سو، آمریکایی‌ها بعد از شکست طرح تغییر نقشه خاورمیانه از روش براندازی در ایران دست کشیدند و به‌جایش به الگوی فشار برای تغییر رفتار روی آوردند. اصطلاح تحریم‌های فلج‌کننده هیلاری کلینتون از این دوره به عرصه رسانه‌ها آمد. آنها می‌خواهند با انواع فشار به زندگی، مردم ایران را دلسرد و ناامید کنند.

زمان عمده این دوره در دولت آقای روحانی قرار گرفت. دولتی که برای عبور از این چالش راه‌حل را در مذاکره برای رفع تحریم‌ها تعریف کرد. اتفاقی که رقم نخورد و رهبری در دیدار آذر ۹۹ به آنها گفتند: «مساله رفع تحریم را ما رفتیم. ما چند سال مذاکره کردیم، اثر نکرد؛ ملاحظه می‌کنید دیگر... رئیس‌جمهور وقت آمریکا آن‌وقت به این شخص واسطه گفته بود [برای رفع تحریم‌ها] هفت هشت ماه وقت می‌خواهم که حالا هفت‌هشت سال بیشتر گذشته از آن وقت و تحریم‌ها کم که نشده، زیاد هم شده. ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.»

دولت اعتدال، روش‌اش بعد از هشت سال اثر نکرد و نتیجه‌اش این شد که بر مشکلات زندگی مردم، گره‌های دیگری هم اضافه شد.

دوره پویش‌ها

دوم: فناوری‌های ارتباطاتی با محوریت اینترنت، تغییرات بزرگی بر زندگی انسان‌ها گذاشت. شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های همراه متصل به اینترنت و... هم سرعت تولید و هم سرعت توزیع محتوای راست و دروغ را بالا برد. پلتفرم‌ها، سکوهای زیست جدید شدند و دنیا با این فناوری وارد دوره جدیدی شد که می‌توان اسمش را دوره پویش‌ها گذاشت.
در این دوره دیگر روابط‌عمومی‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و چیزهایی شبیه این پایان می‌پذیرند و افراد با پویش‌ها روبه‌رو می‌شوند. پویش‌هایی که از ترکیب سه‌گام شکل می‌گیرند: ۱. همگام‌سازی ۲. رویدادسازی ۳. رفتارسازی.

در این روش مثلا این‌که آمریکایی‌ها فقط ایران را تحریم نمی‌کنند. آنها پویش فشار حداکثری درست می‌کنند. برای پویش‌شان مسؤول تعیین می‌کنند، برایش آرایش رسانه‌ای از صدای آمریکا تا ایران اینترنشنال و کانال‌ها و اکانت‌های مجازی درست می‌کنند. بعد تحریم  و سوم آشوب در داخل کشور به‌پا می‌کنند یا مثلا برای ترویج ضدحجاب، اینفلوئنسر خلق می‌کنند و حتی وزیر خارجه آمریکا با او عکس تکی می‌گیرد. رویداد دختر خیابان انقلاب می‌سازند و با تشویق و حمایت کاربر جذب‌شده ضدحجاب را نه‌تنها ترویج می‌کنند بلکه به یک کنش و اقدام هم تشویق می‌کنند و مثال‌های دیگر مثل قمار آنلاین که از اینفلوئنسرهای مبلغش بگیر تا قمارخانه‌های آنلاین و شبکه بانکی آنلاین که این چرخه را پشتیبانی می‌کند و...

 ویژگی‌ها عصر جدید زندگی

ما در عصر جدیدی قرار گرفته‌ایم. به خاطر رویکرد دولت مستقر هم از برنامه عقبیم. عصر جدید دو ویژگی بزرگ دارد: اول، مساله‌اش این است که به دنبال کارآمدسازی کشور است. دوم، در یک کارزار رسانه-تبلیغاتی بزرگی قرارگرفته است. به همین دلیل عصر جدید، عصر کارآمدی-پاسخگویی است. در این عصر نمی‌شود رهبری دو سه بار درباره احراز صلاحیت‌ها صحبت کنند، برخی از  مردم به دلیل نیافتن کاندیدای مطلوبشان آرای سفید بدهند و شورای نگهبان کنش رسانه‌ایش «ما هیچ، ما نگاه» باشد!

در این عصر نمی‌شود بهترین کار عالم را فداکارانه انجام بدهی و واکسن ایرانی بسازی تا به مردمت برسانی اما پویش را رعایت نکنی و رویداد و رفتار و اقدام متناسب با آن را بعد از اعلام رسمی خبر خلق نکنی! نمی‌شود پهپاد یا هر چیز مخرب دیگری بیاید دستاورد هسته‌ای یا نظامی‌ات را تخریب کند و فکر کنی سکوت یا یک اطلاع‌رسانی مختصر افکار عمومی را همراه می‌کند. فردا که عکس ماهواره‌ای منتشر شد دیگر جنگ اقناع افکار از دست رفته است. در بهترین اتفاقات و راه‌حل‌ها و اقدامات اگر پویش‌ها همراه نباشند، فرصت‌ها به تهدید تبدیل می‌شوند و پویش‌سازهای رقیب روی موج آن سوار می‌شوند و افکار عمومی را به ورطه ناامیدی می‌کشانند و...

 الزامات گام دوم انقلاب

مسؤول جمهوری اسلامی باید بداند اگر اقتضائات عصر جدید را رعایت نکند، بهترین خدماتش را دشمن در ذهن مردم تبدیل به زهر هلاهل می‌کند. پاسخگویی آنلاین هفت در بیست‌وچهار، رعایت ضوابط پویشی و... مهم‌ترین الزامات پیروزی در این دوره است.

انقلاب در گام دوم خودش، این شرایط را درک و خود را در قالب جنگ روایت‌ها و جنگ اراده‌ها تعریف کرده است. اما بار بزرگ بر دوش کارگزاران است تا بتوانند این جنگ را به نفع مردم به پایان برسانند.

منبع: روزنامه جام جم

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات