۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۸۴۳۴۶

راهبردهای قرآن در مواجهه با آسیب های اجتماعی

راهبردهای قرآن در مواجهه با آسیب های اجتماعی
امروزه از سوی تکنولوژی‌های جدید ارتباطی به‌طور گسترده و اثرگذار، جامعۀ ما را از جنبۀ اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی تهدید می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علیرضا پویا، استادیار دانشگاه صدا و سیما مقاله ای تحت عنوان نقش رسانه‌های جمعی در پیشگیری از ‌‌آسیب‌های اجتماعی با رویکرد قرآنی به رشته تحریر درآورده است که این مقاله از سه بخش تشکیل شده است.

بخش نخست، به چیستی آسیب‌های اجتماعی و چگونگی تأثیر مبانی ارزشی در تعریف و تعیین مصداق آسیب‌ها و پیشگیری از آن‌ها پرداخته و نتیجه‌گیری شده است که گرچه مصادیق انواعی از آسیب‌های اجتماعی ممکن است در جوامع مختلف یکسان باشد اما به هرحال محدوده و مصادیق آسیب‌ها و راهکارهای پیشگیری از آن‌ها با مبانی و ارزش‌های ما نسبت به آسیب‌ها در ارتباط است.

بخش دوم، فهرست‌وار به آسیب‌هایی اشاره شده که امروزه از سوی تکنولوژی‌های جدید ارتباطی شامل برنامه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به‌طور گسترده و اثرگذار، جامعۀ ما را از جنبۀ اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی تهدید می‌کند و در ادامه نیز به برخی پیشنهاد‌های مقابله با این تهدیدات اشاره شده است.

بخش سوم، مهم‌ترین بخش مقاله است، با بحث و بررسی دیدگاه قرآن دربارۀ راهبردهای رسانه‌ای در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، چند راهبرد کلان از آیات قرآن استخراج شده و نتیجه‌گیری شده است که با به‌کارگیری آن‌ها از طریق رسانه‌های جمعی کشور و مشارکت و هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بتوان به نحو اصولی و بنیادی از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد

ارسال نظرات